Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tips mot neseblod?


jensemil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, noen som har no tips mot neseblod.

Hvordan man faar det til aa slutte, eller ikke begynne i det hele tatt.

 

Takk

6981512[/snapback]

 

hvis du vil få det til å slutte fort, så bør du stappe en papirbit i nesa og lene hodet litt bakover. Da bruker det som oftest og stoppe ganske kjapt :)

Lenke til kommentar

Neseblod er en kropslig ventil for oveflødig blod. I mine yngre dager hadde jeg på det værste neseblod en gang i uken. Nå er det så sjeldent som en til to ganger i året.

 

Det som hjalp for meg er å unngå stress.

Ikke ha hodet lavere en resten av kroppen.

 

 

Har det begjynnt er det beste og lene hodet litt tilbake med papir en ca halveis i nesen. Når det endelig har stoppet er det vikig og ha papiret i nesen lende nokk så du nesen for sin egen blokering på plass igjen. For all del ikke pirke rundt oppe i nesen etter du har hatt neseblod. La det gå en 2-3 dager.

 

Hvis det er skikkelig hyppig kan du oppsøke en lege og få en undersøkelse.

Endret av KanDu
Lenke til kommentar

Det er visst ikke så bra å lene hodet tilbake og stappe den full av papir hvis det blør mye, for det renner bakover og i verste fall i lungene. Det er bedre å lene seg fremover, klype over den harde delen og kjøle litt ned. Og pust inn med munnen og ut av nesa.

 

Da jeg var liten hadde jeg neseblod ganske ofte, og den verste gangen måtte jeg på sykehus for jeg hadde fått for mye blod i lungene.

Lenke til kommentar
Det er visst ikke så bra å lene hodet tilbake og stappe den full av papir hvis det blør mye, for det renner bakover og i verste fall i lungene. Det er bedre å lene seg fremover, klype over den harde delen og kjøle litt ned. Og pust inn med munnen og ut av nesa.

 

Da jeg var liten hadde jeg neseblod ganske ofte, og den verste gangen måtte jeg på sykehus for jeg hadde fått for mye blod i lungene.

6981681[/snapback]

 

 

Det er riktig som Mar1us sier, det bester er å ta en klut i kaldt vann, vri den opp og klemme forsiktig øverst på nesebeinet slik at nesen kjøles ned. Dermed vil blødningen etterhvert stoppe uten noen form for fysisk blokkasje i selve nesen.

 

Blør du ofte bør du, som tidligere nevnt her, gå til en øre- nese- halsspesialist slik at du kan få "brent" de punktene i nesen din som har left for å briste.

Lenke til kommentar
Wow. takk for all hjelp.

Men noen nevnte noe med vitaminer.. Det tror jeg er grunnet. For jeg har nemmelig flytta til Usa. Her spiser jeg bare junk food. Hva er bra for aa faa mer vitaminer i kroppen?

6985209[/snapback]

 

 

Endre kostholdet ditt til litt mer variert sådan, noe som vil være gunstigst for flere andre aspekter omkring helsa di også.

Dersom det ikke er noe alternativ (jeg har også bodd i usa og vet hvor vanskelig det kan være å få i seg det man burde) vil det være kosttilskudd av ulike sorter.

Lenke til kommentar
Wow. takk for all hjelp.

Men noen nevnte noe med vitaminer.. Det tror jeg er grunnet. For jeg har nemmelig flytta til Usa. Her spiser jeg bare junk food. Hva er bra for aa faa mer vitaminer i kroppen?

6985209[/snapback]

 

 

Det er isåfall vitamin K du burde få i deg. Vit K er en viktig kofaktor i flere av de proteinene som har med koagulering, dvs mindre neseblod, å gjøre.

Anbefalt inntak er : 3 mikrogram per kilogram kroppsvekt. (Fant jeg på nettet) Så hvis du er 60 kg må da ha ca 0,180 g hver dag. Vit K er sammen med vitaminene A,D og E fettløselige, så kroppen lagrer dette godt (imotsetning til feks vit C)

Vitamin K finner man spesiellt mye av i surkål (!), rosenkål, spinat, solsikkeolje og rødkål.

Men Vitamin K blir også produsert av bakteriene i tarmen. Jeg er derfor litt i tvil på om kosthold har så veldig mye å si her. Men spis litt kål, så kanskje det blir bedre :!:

Lenke til kommentar

Litt spooky, jeg begynte plutselig å sprutblø fra nesa på jobb i dag når jeg skylte ansiktet i en vask. Så bare masse røde dråper i vasken plutselig. Det var ikke sånn "bare litt" heller, bare rant og rant. Lurer på hva som foregår når sånt skjer?

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Litt spooky, jeg begynte plutselig å sprutblø fra nesa på jobb i dag når jeg skylte ansiktet i en vask. Så bare masse røde dråper i vasken plutselig. Det var ikke sånn "bare litt" heller, bare rant og rant. Lurer på hva som foregår når sånt skjer?

6988113[/snapback]

 

Kanskje du er stresset og har ett litt for høyt blodtrykk?

Lenke til kommentar
Litt spooky, jeg begynte plutselig å sprutblø fra nesa på jobb i dag når jeg skylte ansiktet i en vask. Så bare masse røde dråper i vasken plutselig. Det var ikke sånn "bare litt" heller, bare rant og rant. Lurer på hva som foregår når sånt skjer?

6988113[/snapback]

 

Umulig å fastslå årsaken etter opplysningene du har gitt. Var dette første gang? Hvis nei, blør du fra samme bore? Får du nok søvn? Mye stress? Noen forandringer i kostholde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...