Gå til innhold

"Awaiting customs clearance", problemer med toll


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bestilte nylig en del ting fra vcore.dk. Disse varene har stoppet i tollen på gardermoen, og kommer visst ikke videre. Har vært der i 48 timer nå, og står bare "VAT/Import number needed". Er det noe jeg ikke har fått med meg eller? Er det noe jeg skal gjøre, eller må jeg bare vente? Jeg ble lovet at jeg skulle ha varen til helgen hvis jeg bestilte for en uke siden, og det ser ut til at jeg ikke får den før sent denne uken.

Shippes med pannordic. Noen som har erfaring med disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du får nok et brev i posten om å fremlegge papirer på varene.

Verdi o.l

Bare å smøre seg med tolmodighet for det kan fort gå en uke...

6969443[/snapback]

På pakker med verdi over 1000 kroner skal dette gjøres av firma, ifølge toll.no

Vel, ring pannordic og spør. Evt tollvesenet. Spør direkte. Her kan du få masse synsinger om ting folk TROR er rett.

6969439[/snapback]

Sendte mail, men fikk beskjed om at mailadressen deres ikke var i bruk. Dette var den som var på "contact". Og telefonsupport er selvfølgelig dødt i helgene.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Firmaet som gjør fortollingsjobben trenger fødsels- og personnummeret ditt, dette er et et krav toll- og avgiftsdept'et stiller (eneste som slipper unna dét er Posten ved forenklet fortolling, dvs pakker med verdi under NOK1000).

 

Ring dem og oppgi nummer på mandag, så skal du se det skjer noe.

Spør dem for sikkerhets skyld om dokumentasjon av innhold og verdi som følger pakka er tilstrekkelig, eller om de trenger gjenpart av faktura du måtte ha fått per epost e.l.

Lenke til kommentar
Firmaet som gjør fortollingsjobben trenger fødsels- og personnummeret ditt, dette er et et krav toll- og avgiftsdept'et stiller (eneste som slipper unna dét er Posten ved forenklet fortolling, dvs pakker med verdi under NOK1000).

 

Ring dem og oppgi nummer på mandag, så skal du se det skjer noe.

Spør dem for sikkerhets skyld om dokumentasjon av innhold og verdi som følger pakka er tilstrekkelig, eller om de trenger gjenpart av faktura du måtte ha fått per epost e.l.

6975878[/snapback]

Det var noe slikt jeg fryktet, at de trengte noe fra meg? Hvorfor i pokker har de ikke kontaktet meg for å få dette da? De har jo mailadressen min, siden de har sendt meg sporingsnummer.

Lenke til kommentar
Det var noe slikt jeg fryktet, at de trengte noe fra meg? Hvorfor i pokker har de ikke kontaktet meg for å få dette da? De har jo mailadressen min, siden de har sendt meg sporingsnummer.

6976078[/snapback]

Det er vel avsender som har gitt deg sporingsnummer, og som har epost-adressen din. og ikke fraktselskap?

Det er forskjellig praksis hos de forskjellige firmaene i bransjen, noen sender ut brev (noen ganger etter noen dager, hvis de ikke hører fra mottaker), noen prøver å ringe (hvis telefonnummer er oppgitt på pakke eller følgebrev, evt hvis de tar seg bryet med å prøve å finne telefonnr), men jeg har til gode å oppleve at de bruker epost til førstekontakt (men derimot til å oversende ytterligere dokumentasjon når det er nødvendig).

 

Har aldri hatt noe med Pannordic å gjøre (har ikke engang hørt om dem), men det er vel ganske sannsynlig at de hovedsaklig retter seg mot forretningsmarkedet, som allerede kan gangen i dette, og vet hvilken informasjon fraktselskapet trenger.

Lenke til kommentar
Det var noe slikt jeg fryktet, at de trengte noe fra meg? Hvorfor i pokker har de ikke kontaktet meg for å få dette da? De har jo mailadressen min, siden de har sendt meg sporingsnummer.

6976078[/snapback]

Det er vel avsender som har gitt deg sporingsnummer, og som har epost-adressen din. og ikke fraktselskap?

Det er forskjellig praksis hos de forskjellige firmaene i bransjen, noen sender ut brev (noen ganger etter noen dager, hvis de ikke hører fra mottaker), noen prøver å ringe (hvis telefonnummer er oppgitt på pakke eller følgebrev, evt hvis de tar seg bryet med å prøve å finne telefonnr), men jeg har til gode å oppleve at de bruker epost til førstekontakt (men derimot til å oversende ytterligere dokumentasjon når det er nødvendig).

 

Har aldri hatt noe med Pannordic å gjøre (har ikke engang hørt om dem), men det er vel ganske sannsynlig at de hovedsaklig retter seg mot forretningsmarkedet, som allerede kan gangen i dette, og vet hvilken informasjon fraktselskapet trenger.

6976200[/snapback]

Det pannordic som har sendt meg mail med sporingsnummer, ikke forhandler. Og forhandler sa det brukte å ta 3-4 dager maks, så jeg skjønner ikke hva som har skjedd. Har ikke fått noe brev fra dem heller, dette burde de vel ha sendt med en gang?

 

Edit: Om produktet:

Parcels from the mail order and e-commerce business to private consumers worldwide.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Det pannordic som har sendt meg mail med sporingsnummer, ikke forhandler. Og forhandler sa det brukte å ta 3-4 dager maks, så jeg skjønner ikke hva som har skjedd. Har ikke fått noe brev fra dem heller, dette burde de vel ha sendt med en gang?

 

Edit: Om produktet:

Parcels from the mail order and e-commerce business to private consumers worldwide.

6976246[/snapback]

En utenlandsk forhandler har ganske sikkert ikke detaljkunnskap om norske fortollingsregler (som behovet for fødsels- og personnummer for varer med verdi over NOK1000), så tida det tar har de ganske sikkert ikke regnet med (det er vanlig å oppgi forventet frakttid eksklusive forsinkelse skyldet fortolling og papirarbeid osv grunnet dette).

Jeg ser på sida til Pannordic at de tydeligvis er knyttet til Posten i forskjellige land. Bruker de samme rutiner til å innhente informasjon får du et brev rett over helgen.

 

Og nei, de sender ikke brev "med en gang".

De må sjekke hva slags varer det er for å finne ut hvilken informasjon de trenger, og de har mer enn kun din pakke å forholde seg til.

Men hvis pakken ankom Gardermoen torsdag morgen burde brevet vært sendt på fredag, forhåpentlig før siste postavgang.

Som sagt, ring dem på mandag.

Lenke til kommentar
Det pannordic som har sendt meg mail med sporingsnummer, ikke forhandler. Og forhandler sa det brukte å ta 3-4 dager maks, så jeg skjønner ikke hva som har skjedd. Har ikke fått noe brev fra dem heller, dette burde de vel ha sendt med en gang?

 

Edit: Om produktet:

Parcels from the mail order and e-commerce business to private consumers worldwide.

6976246[/snapback]

En utenlandsk forhandler har ganske sikkert ikke detaljkunnskap om norske fortollingsregler (som behovet for fødsels- og personnummer for varer med verdi over NOK1000), så tida det tar har de ganske sikkert ikke regnet med (det er vanlig å oppgi forventet frakttid eksklusive forsinkelse skyldet fortolling og papirarbeid osv grunnet dette).

Jeg ser på sida til Pannordic at de tydeligvis er knyttet til Posten i forskjellige land. Bruker de samme rutiner til å innhente informasjon får du et brev rett over helgen.

 

Og nei, de sender ikke brev "med en gang".

De må sjekke hva slags varer det er for å finne ut hvilken informasjon de trenger, og de har mer enn kun din pakke å forholde seg til.

Men hvis pakken ankom Gardermoen torsdag morgen burde brevet vært sendt på fredag, forhåpentlig før siste postavgang.

Som sagt, ring dem på mandag.

6976580[/snapback]

Jaja. Du har vel rett. Har ingen erfaring med dette, men det virket på forhandlerens support at de var ganske vant med dette, og at det pleide å ta maks fem dager. Pannordic har spesialisert seg på norden (sender vel fra norden til hele verden), så jeg tror de kjenner til det enkelte lands tollregler her oppe.

Dårlig av dem å ikke kunne sende e-mail i stedet for brev, det hadde vært det beste for kunden. Kjapp levering = alpha omega.

Lenke til kommentar
Jaja. Du har vel rett. Har ingen erfaring med dette, men det virket på forhandlerens support at de var ganske vant med dette, og at det pleide å ta maks fem dager. Pannordic har spesialisert seg på norden (sender vel fra norden til hele verden), så jeg tror de kjenner til det enkelte lands tollregler her oppe.

Dårlig av dem å ikke kunne sende e-mail i stedet for brev, det hadde vært det beste for kunden. Kjapp levering = alpha omega.

6976667[/snapback]

Det forhandleren (forhåpentlig) kan er eksport fra eget land og internasjonal frakt, dvs at de sørger for mest mulig komplett informasjon fra deres side. At Pannordic kan norske tollregler gjør da ikke at Vcore kan det (og derfor kan innberegne den ekstra tiden fortolling kan ta)?

Beregning av frakttid er ganske sikkert gjort ut fra et scenario der mottaker enten allerede har konto hos fraktselskap (dvs at de har spurt om, og fått tillatelse til, å lagre personnr), eller mottaker selv tar kontakt når pakke ankommer landet.

 

Som sagt har jeg til gode å oppleve at norske fraktselskaper bruker epost til førstekontakt; De ringer (eller prøver) og/eller skriver et fysisk brev. Og utfra hva jeg har sett på internasjonale forum er det bra, siden denne type mail notorisk blir filtrert bort som søppelpost av mange spamfiltre.

 

Kjapp levering = Ta initiativ selv for å avklare eventuelle tilleggsopplysninger, og avtale leveringstidspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...