Gå til innhold

Vet du om noen bra hodetelefoner?


Anbefalte innlegg

Ville også gått for Sony MDR-V700DJ dersom du har råd til dem. Går ALDRI i stykker omtrent, robuste som bare det, enkle å legge sammen (følger med en søt liten pose), og stenger genialt bra annen lyd ut. Spiller høyt uten å vrenge lyden. Ligger på ca 1800 tror jeg.

 

Evt kan du gå for lillebror, MDR-V500DJ. Disse er litt mindre robuste og har ikke så godt lydtrykk i bassen. Begge to er forøvrig sinnsykt stilige, med et sterkt og gjennomført preg av kvalitet. Tror at v500 ligger på rundt 1000 kr.

 

En anna billigere løsning som faktisk er direkte komfortabel å ha på (nesten sånn at jeg kunne gått rundt med dem for kosens skyld) og som har veldig flott lyd, i den litt rimeligere prisklassen, er Philips Clarity L. Ligger vel på ca 400 kr, tror jeg.

 

Men hovedsaken? Disse er best for _meg_, men ikke nødvendigvis for deg. Prøv alt det du kommer over, ta med deg favorittskiva di i en butikk, og be om å få høre på alt som ser interessant ut. Hør og velg, og gjør deg opp en mening:)

 

 

bfisk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vill du ha et skikkelig godt trykk og lukket system går du for beyerdynamic dt 250.

Disse brukes i lydstudio, formel 1 komentatorer bruker den, den kan til og med fås med skikkelig mikrofon.(det er sikkert litt dyrt da det er skikkelig proft utstyr)

Jeg ga selv 1300 for mine dt250, kjøpte en gjennom en kamerat etter å ha lånt dem på lan, han jobber på en lyd butikk så jeg fikk sikkert litt rabatt, så jeg aner egentlig ikke hva de koster.

 

Prøv dem og du er solgt.

Lenke til kommentar

Quote:



Det eneste som skurrer litt er at jeg ikke forbinder Denon med høyttalere, kun andre Hi-Fi komponenter.


 

 

Joda, du er ikke den eneste som forbinder Denon med bare forsterkere osv. Men denon har hatt proffprodukter i alle år, NRK bruker bla mye DAT spillere fra Denon og hodetelefoner. Denon har også vanlige høyttalere, hørte selv ett par minimonitorer på ei HI-FI messe for noen år siden, og det var gode greier:)

 

Til Dere som anbefaler Sonys DJ serie, dette er også supre greier, men de er vel litt overkill i forhold til Ferdinands budsjett.

 

Ferdninand: du får selv bestemme hva du går for, men hold deg iallefall unna disse billigløsningene (les; Aiwa, vivanco osv osv......:grin:)

 

Til slutt: Det er fullt mulig å få surroundlyd i hodetelefoner, men det er stort sett bare de dyre systemene som klarer å gjøre noe fornuftig ut av dette. Da snakker vi om 2000+ (stax pris) De billige løsningene deler opp lyden "wannabe digitalt", slik at det høres helt jæv*** ut. Lyden surrer rundt overalt i hodet ditt, uten at du får en særlig nøyaktig surroundlyd.

 

Til Mr. Karl: vedr Stax er vi veldig enig, man får ikke bedre hodetelefoner enn Lamda Pro :smile: Men det er vel ikke å anbefale at alle datanerder som oss skal løpe rundt med HIGH VOLTAGE hodetelefoner med egen forsterker :grin: Man sitter jo tross alt med 2 par membraner med mye strøm på øra, det er ikke LAN produkter akkurat :grin:

Lenke til kommentar

Jeg bor litt for langt fra HiFi-Klubben til at jeg kan dra å høre på det de har der, men jeg ringte å prata med en kar der nå og han skrøyt hemningsløst av Beyerdynamic. De hadde fått inn to modeller nå, DT-231 til 800,- og DT-431 til 1800,-. Den billigste modellen er like bra hvis ikke hakket bedre enn Denon sin AHD-750 mener han.

Det er bare eatshorts som har nevnt Beyerdynamic her, er det flere som kan bekrefte at dette er bra saker?

 

Hvor får jeg tak i Sony MDR-V700DJ forresten?

Lenke til kommentar

Skal du kjøpe noen hodetelefoner, tror jeg at det er det samme hva du kjøper. Alle produsenter har både rimeligere og dyrere og bedre modeller.

 

Først må du gjøre deg opp en mening om du skal ha en åpen eller lukket modell. Forskjellen er at en lukket egner seg mye bedre på LAN etc fordi den skjermer alle støy ute og lar deg høre musikken mye bedre. Fordelen med en åpen hodetelefon er at den ofte gir litt bedre lyd. Og så kommer hybridene i mellom med et par modeller fra Sennheiser, Sony og et par til.

 

Koss Porta Pro et foretrukket av mange fordi den har livstidsgaranti, er bahagelig å ha på, har et kult, litt retro design og god lyd med en litt hevet bass. Noe som appellerer til mange unge. Dessuten kan de visstnok brettes sammen så de får plass i en lomme(jakke sådan). Prisen er 6-700 kroner (tror jeg).

 

Sennheiser er at annet alternativ. De har modeller i alle prisklasser fra 300-3000(vanlige dynamiske modeller). Fellesnevneren for Sennheiser er en god nøytral lyd, samt at de er behagelig å bruke også over svært lang tid. Selv har jeg HD 430(gammel toppmodell), HD 435(ny billigmodell til ca. 500 kroner) og har også hatt HD 530.

 

Grado har jeg også erfaring med. Hadde SR80 før, men de gikk i stykker så jeg betalte et lite mellomlegg og fikk SR125 av Oslo HIFI-Center. :grin:

Fordelen med Grado er en meget god lyd med meget god bass, til og med i de billigere modellene. Går man oppover i prisklasene vil også mellomtone og diskant bli bedrre og bedre. Ulempen er brukerkomforten. Den er ikke like god som konkurrentene. Synes også at ledningen er et lite he|vete. Altfor tykk og jaevlig. Dessuten er Grado hodetelefoner overpriset i Norge. Koster 50% mer i Norge enn i England og kommer fra USA. Det henger ikke på greip.

 

Stax regnes ikke fordi de trenger egen forsteker for å kunne drive de elektrostatiske membranene. Dessuten koster de fra 4000 kroner og oppover, og man får mer for penga andre steder(iallefall med den billigste stasjonære modellen).

 

Vil i utgangs punktet anbefale deg Koss Porta Pro, Sennheiser eller noe i den duren. Denon skal visst også være bra. Dessuten er de av lukket modell. Eventuelt Grado SR60 til 1300 kroner.

 

Jepp. Det var iallefall min mening. Lykke til med valget.

 

Mvh.

C. Alshus

Lenke til kommentar

Quote:

Jeg bor litt for langt fra HiFi-Klubben til at jeg kan dra å høre på det de har der, men jeg ringte å prata med en kar der nå og han skrøyt hemningsløst av Beyerdynamic. De hadde fått inn to modeller nå, DT-231 til 800,- og DT-431 til 1800,-. Den billigste modellen er like bra hvis ikke hakket bedre enn Denon sin AHD-750 mener han.


 

Hei Ferdinand!

 

Ikke så rart at han skrøt av Beyer-Dynamic. Han selger det jo. Det er normalt å skryte av de produktene man selv selger. :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-02 11:16, skrev Ferdinand:

Jeg bor litt for langt fra HiFi-Klubben til at jeg kan dra å høre på det de har der, men jeg ringte å prata med en kar der nå og han skrøyt hemningsløst av Beyerdynamic. De hadde fått inn to modeller nå, DT-231 til 800,- og DT-431 til 1800,-. Den billigste modellen er like bra hvis ikke hakket bedre enn Denon sin AHD-750 mener han.

Det er bare eatshorts som har nevnt Beyerdynamic her, er det flere som kan bekrefte at dette er bra saker?


Hvor får jeg tak i Sony MDR-V700DJ forresten?


 

Kan nevne at Beyerdynamic DT231 har fått topp kritikk i bladet "What Hifi" (5 av 5 stjerner)...

Lenke til kommentar

hvis du ikke skal ha de ALLER grommeste foreslår jeg

koss-ur40

Dro til ljudia, for å skaffe noen.

Jeg testa ca 6 stk. Og kom tilslutt fram til en finale.

Drt sto mellom koss-ur30 og koss-ur40.

Han selger-karen satt på en litt mer krevende låt....

og ettter litt hadde jeg en vinner.

Det ble koss-ur40.

De hadde faktisk lii bedre bass-gjengivelse, klarere lyd, og litt mindre "grøtete" hvis du forstår.

Noe som er verdt å ta med seg er at Koss har livstid garranti. Selgeren forklarte meg at selv om bikkja spiste opp hodetelefonene. var det bare å gi dem til ljudia, så skulle de fikse det.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-02 12:45, skrev C. Alshus:


Hei!


Kan nevne at What HiFi har null seriøsitet i audiofile kretser. Det er hifi-bladenes svar på Se og Hør. Skikkelig møkkamagasin.


 

What Hifi er et magasin som tester mengder med hifi utstyr, og har dermed godt sammenligningsgrunnlag. Hvorvidt man har en fin teknisk utdannelse eller godt "ry" innen lyd har lite å si i denne sammenheng. Audiofile har bare vanlige ører som oss dødelige...

Lenke til kommentar

Har Koss PortaPro og The plug, er veldig fornøyd med begge, men man blir ufattelig sliten i ørene av pluggen viss man bruker de i 2-3 timer, mens PortaProen kan du stille presset som "klokkene" skal ha mot ørene, så den kan du nesten sitte med i dagesvis, liker den veldig bra, men vist du skal ha "hørselsvern-hodetelefoner"

bør du vel egentlig ett lite stykke over tusingsen, f.eks. den sonyen som var nevn tidligere.

 

Portaen er veldig lettdreven, slik at den stakkars lille forsterkeren i panasonic sv-av10 en min klarer å spille bra...

Lenke til kommentar

Quote:

Portaen er veldig lettdreven, slik at den stakkars lille forsterkeren i panasonic sv-av10 en min klarer å spille bra...


 

Det er to måter å si at en hodetelefon er lettdreven. Den ene er hvor høyt hodetelefonen klarer å spille (Dette måles i dB). Det andre er hvor mye batteri/strøm hodetelefonene bruker. Dette måles i Ohm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...