Gå til innhold

fil/web hjemme server hjelp?


sdf123

Anbefalte innlegg

Halla,

 

Hår gått fra stasjonær til bærbar pc, og savner egentlig det å ha en pc med stor lagringsplass, og det fordelene som en stasjonær pc har, men har også blitt godt vant

med fordelene som laptop har, så derfor vil jeg ikke tilbake til stasjonær, men heller bygge meg en altmulig server om dere skjønner, som jeg kan gjemme vekk..

 

Det jeg ser for meg at denne serveren skal er å:

-Samba, dele bilder, musikk, filmer og andre ting mot 2 bærbare pcr og en xbox.

-Slimserver streame musikk til squeezebox.

-Backup av viktige filer

-Torrent klient for nedlastinger

-Ftp/web/database servere for hjemmeside.

 

Hva slags hardware trenger jeg her? Eneste deler jeg har liggende er en Pentium M1,7 cpu. Lydkort og skjermkort trenger jeg ikke, dette er noe som kan ære integrert på hovedkortet. Jeg ønsker å kjøre 3 disker, 1 med os på og 2 stk som er speilet(raid) for sikkerhetens skyld. Så hovedkortet må ha integrert skjermkort, støtte raid og kanskje kjøleribbe i stedet for vifte på chipset? Jeg er ute etter et kabinett som er veldig stillegående og ikke noe overkill psu. Skal stå på kontoret/gjesterommet vårt, så vil gjerne at den skal kunne stå på selv om folk skal sove på rommet.

 

Os: Debian tenkte jeg, har litt erfaring med det fra før.

 

Takker for all hjelp som kommer. Sett gjerne opp et forslg i prisguiden om du har tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jeg har tenkt å sette opp en filserver snart. Og valget falt på Solaris. Det er fordi Solaris er stabilt som fy, og fordi Solaris har fått et filsystem som heter ZFS. Det filsystemet er grensesprengende, og gir helt andre muligheter man ikke finner med andre filsystem, både når det kommer til enkel administrering og sikkerhet for filer. Har selv prøvd Solaris i vmware, og fant fort ut at det var helt perfekt til det bruket. Nå anser jeg ikke hverken GNU/Linux eller BSD som bra nok til filserverbruk.

Lenke til kommentar

Kabinett: Chieftec BH-02 ATX Midi Tower Sort/Sølv m/USB, Firewire og Audio, m/400W PSU

Hovedkort: MSI K9VGM-V, VIA K8M890, Socket-AM2, m-ATX, DDR2, SATAII, LAN, PCI-Ex16

CPU: AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket AM2, 512KB, BOXED m/vifte

Minne: Corsair Value S. PC4200 DDR2 512MB 64Meg x 64, CL4, 533MHz, 240-pin

Harddisk: Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM

I tillegg har jeg 2 IDE disker, en på 250 og en på 80gb. Så for meg da å speile(raid) de 2 diskene på 250gb og kjøre OS(linux debian) på 80gb disken. Cd-brenner, tastatur og mus har jeg også fra før.

 

Totalpris: 3289kr + porto.

 

Hvordan tror dere denne vil fungere? Jeg ønsker meg en stabil maskin fremfor en overklokkings maskin. Grunnen til at jeg har en litt "rask" maskin er pga. at jeg har planer om å sette i et tvkor å bruke maskinen til å ta opp fra tv i tillegg. Flott med kommentarer på oppsettet mitt.

Endret av b-ill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...