Wolfman83 Skrevet 25. september 2006 Skrevet 25. september 2006 (endret) Har nettopp formatert og installert win xp sp2 på en 250GB disk. Når installasjonen var ferdig og jeg kommer til windows begynner maskinen å detecte og installere de andre harddiskene, og jeg får beskjed om å restarte. I oppstarten begynner checkdisk å sjekke diskene for "konsekvens" (hva nå det er), men går ikke igjennom den normale trestegs rekkefølgen. I stede begynner den å slette dataområder? (eller noe lignende. klarer ikke å lese helt hva den gjør pga at det skjer så raskt). Prosessen ser ut til å aldri bli ferdig, så jeg restarter PCen, og hopper over checkdisk for de invoilverte diskene denne gang. Når jeg kommer til windows igjen ser jeg til min forskrekkelse at de to diskene som sjekkdisk herjet med har blitt uleselige! Når jeg trykker på min datamaskin kommer disken opp som "lokal disk", og når jeg trykker på den får jeg feilmeldingen: "D:\ er ikke tilgjengelig. Filen eller mappen er skadet og kan ikke leses". Så hva gjør jeg nå?? Endret 25. september 2006 av Wolfman83
dravisher Skrevet 25. september 2006 Skrevet 25. september 2006 Hvis du går til kontrollpanel -> administrative tools -> event viewer, og klikker på "application" så kan du lete etter en logg med source "Winlogon" rundt samme tid som diskene ble sjekket. Siden du avbrøt sjekken før den ble ferdig spørs det om det ble opprettet en logg, men du kan jo sjekke. Ellers har jeg ikke noe særlig erfaring med dette problemet, så noen andre som vet litt mer kan kanskje hjelpe mer.
Hårek Skrevet 26. september 2006 Skrevet 26. september 2006 Jeg ser i en annen tråd at du har funnet åraken? At du ikke hadde 48-bit LBA støtte i driveren for Promise kontroller. Det var litt interessant. Har selv testet å koble til store disker på en PC med XP uten Servicepack, disken var uleselig men ingenting galt skjedde. Hadde også en 320GB disk koblet til en med XP SP2 med gammel driver (IAA), PC ble treg som sirup og kunne ikke lese disken, men det skjedde ikke noe galt med den. Det jeg syntes er merkelig er at det skal gå an å installere SP2 og ha en gammel driver. Når man nyinstallerer med SP2 må man kunne forvente at det takler store disker med Windows egne drivere.
Wolfman83 Skrevet 26. september 2006 Forfatter Skrevet 26. september 2006 Jeg ser i en annen tråd at du har funnet åraken? At du ikke hadde 48-bit LBA støtte i driveren for Promise kontroller.Det var litt interessant. Har selv testet å koble til store disker på en PC med XP uten Servicepack, disken var uleselig men ingenting galt skjedde. Hadde også en 320GB disk koblet til en med XP SP2 med gammel driver (IAA), PC ble treg som sirup og kunne ikke lese disken, men det skjedde ikke noe galt med den. Det jeg syntes er merkelig er at det skal gå an å installere SP2 og ha en gammel driver. Når man nyinstallerer med SP2 må man kunne forvente at det takler store disker med Windows egne drivere. 6941134[/snapback] Ja merkelig at slike drivere ikke medfølger XP sp2 :S Jeg hadde jo oppdatert BIOSen så tenkte ikke mer over at jeg også måtte installere Promise sine drivere for winXP. Tror jeg tenke slik at hvis XP ikke kunne lese disken, at jeg da ville installere driveren. Tenke ikke at checkdisk ville gå i gang å ruinere diskene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå