Gå til innhold

Min brukertest av Shuttle SN27P2


Wazu

Anbefalte innlegg

Etter å ha hatt lyst på ny maskin en stund nå, fikk jeg i forrige uke endelig en god grunn til å gå til innkjøp av en - til ByLAN 06. Ettersom jeg etter erfaringer med min forrige maskin har blitt relativt frelst av Shuttle sine løsninger, var det naturig å velge en ny Shuttle denne gangen også.

 

Valget falt da på en SN27P2, som er den beste Shuttle-modellen som støtter socket AM2 i skrivende stund.

 

Vel, nok om det, la oss komme i gang med anmeldelsen.

 

Først, la oss se hvilken spesifikasjoner P2'en kan skilte med:

 

-Socket AM2 med støtte for Athlon 64/X2/FX prosessorer

-nForce 570 Ultra MCP chipset

-En PCI-e slot og en PCI slot

-Plass til en 5.25" enhent og en 3.5" enhet i front og to 3.5" enheter internt

-4 DDR2 slots, med total støtte for 8GB PC6400 RAM

-Tre interne 3GB/s SATA kontakter og en ekstern eSATA tilkobling

-En IDE kontakt

-Firewire

-7.1 kanals lyd med High Definition lyd

-Gigabit ethernet

-400W PSU

 

Blir en del bilder først, det er jo alltids gøy :D.

 

post-50725-1159204663_thumb.jpg

Bestillte Shuttlen hos komplett, sammen med en del andre ting til den. Slik så altså det ut.

 

post-50725-1159204872_thumb.jpg

Den vanlige størrelsen på Shuttle sin esker.

 

post-50725-1159204968_thumb.jpg

Shuttle sin oppsummering av de viktigste funksjonene. Forøvrig omtrent det eneste som står på hele esken.

 

post-50725-1159204997_thumb.jpg

Slik er den altså pakket, to silide biter med "myk isopo/hard skum" holder maskinen godt på plass.

 

post-50725-1159205259_thumb.jpg

Fronten på skjønnheten, godt beskyttet mot eventuelle riper med en bit plast.

 

post-50725-1159205333_thumb.jpg

Siden, godt med luftehull der. Nederste og øverste raden med hull er tiltenkt luft inn, mens firkanten foran er der hvor ICE-kjøleren blåser luften fra CPU rett ut av kabinettet. Andre siden ser helt lik ut.

 

post-50725-1159380862_thumb.jpg

Her ser vi portene i front, som vanligvis er skjult bak dekselet.

 

post-50725-1159205460_thumb.jpg

Lokket av! Harddisk-skuffer øverst, med Sata og strømkabler lagt opp på forhånd, bare å plugge de i diskene når de er på plass. Kjekt.

 

post-50725-1159205584_thumb.jpg

Bilde fra siden. Her ser vi ene viften fra ICE-kjøleren, som er ansvarlig for å få den varme luften fra prosessoren ut av kabinettet. Vi kan også skimte de 4 RAM-slottene. Legg merke til den lille PSU'en, som også bidrar med å få ut luft fra kabinettet.

 

post-50725-1159205869_thumb.jpg

Her ser vi drev-buret, hvor det er plass til en 3.5" enhet og en 5.25" enhet, som begge er skjult bak dørene i front.

 

post-50725-1159205964_thumb.jpg

Shuttle har for vane å legge med finfine monteringsveiledninger, og P2 er intet unntak. Masse fargebilder med tekst og røde piler med forklaringer gjør det enkelt å forstå hva som skal hvor, og i hvilken rekkefølge. Selv en nybegynner kan skjønne dette.

 

post-50725-1159206113_thumb.jpg

Da var drev-buret ute, og vi ser ICE-kjøleren i sin helhet.

 

post-50725-1159206272_thumb.jpg

post-50725-1159206307_thumb.jpg

ICE-kjøleren.

 

post-50725-1159206212_thumb.jpg

Prosessorsokkelen.

 

post-50725-1159206464_thumb.jpg

Skjermkort montert. Legg merke til at kjøleren vender innover, med PCI sporet innenfor, slik at det er plass til selv de største kortene med to-slots løsning.

 

post-50725-1159206546_thumb.jpg

"innsidebilde", med RAM'en montert, og god plass rundt skjermkortet.

 

post-50725-1159206635_thumb.jpg

post-50725-1159206644_thumb.jpg

Størrelsen i forhold til Shuttle sitt G2 kabinett. litt større i alle retninger, men jammen er ikke den plassen utnyttet godt.

 

 

Vel, det var bildene, så over til den mer "formelle" delen av testen.

Vi kan like godt begynne med utsiden. Fronten er glatt og fin, med det aller meste skjult bak deksler. Nederste deksel skjuler en "mini" firewire port, 2xUSB porter, hodetelefon og mikrofon-granger, samt reset-knappen.

Øverst er dekselet for 5.25" og 3.5" enhetene, med av/på og eject knapp, samt power/HDD leds til høyre. Veldig "stilfullt", for å bruke et ord mange her på forumet er glad i.

 

Dekselet er som vanlig svært hullete, for å oppnå god luftstrøm inne i boksen. Her kan det også bemerkes at alle viftene i kabinettet blåser luft ut, noe som betyr at det blir undertrykk i kassen. Dette fører over tid til at maskinen suger til seg støv, så en ordentlig rengjøring kreves fra tid til annen for å holde maskinen støvfri.

 

Bak er det verdt å merke seg at det er ingen PS/2 kontakter, men istedet er det hele 6 USB2 kontakter. Her finner vi også diverse lyd-utganger, en Gigabit ethernet kontakt, en 6-pins FireWire og en eSATA kontakt. Det er også en veldig kjekk "reset CMOS" knapp, som kommer godt med for de som skal overklokke.

 

 

Inni er det stort sett som i de fleste Shuttler. Lite plass, selv om P2 er det største kabinettet Shuttle lager. Men det føles stort ut innvendig, men lite på utsiden. Ellers er det veldig greit å montere komponentene, har du ikke gjort det før er det bare å lese monteringsveiledningen som følger med, der står alt bra forklart med bilder for hvert punkt. Pluss i margen for det. I en del reviews av SN27P2 blir det klaget over at det ikke lenger er "skrueløst", som de gamle P modellene. Her snakkes det hovedsakelig om harddisk-skuffene øverst, som før pleide å være et par plastikk-skinner, som det bare var å tre innpå, uten skruer. Det er jeg ikke enig med, jeg liker denne løsningen mye bedre. om du må skru utav 8 skruer ekstra er ikek verdens ungergang, og jeg liker den ekstra stødigheten som skruene gir. Med plasklips hadde jeg bare kegymret meg for at de skulle knekke når jeg flyttet rundt på den.

 

Ellers er det jo en del vifter i boksen, 6 for å være korrekt, 7 med GPU-viften. SKulle alle disse kjørt på full maskin hele tiden ville de bråkt rimelig kraftig, men heldigvis så har shuttle ganske bra viftestyringsmuligheter i BIOS. her kan man sette viftene til en fast hastighet, eller la de justere seg selv etter temperaturen. Det fungerer tålelig bra, det går også ann å bestemme når viftene skal begynne å øke hastighetene, fra mellom 40-60 grader. Men en ting jeg ikke skjønner er, hvorfor shuttle enda ikke har kalrt å bruke en normal viftegrill til viftene bak, framfor de hullene i kabinettet som er der nå. de hindrer luftstrømmen bak, og det ville vært uendelig enkelt å bytte de ut med en to standard 60mm viftegriller.

 

Ellers er det jo noen muligheter for klokking i BIOS, selv om man gjerne ikke når 5Ghz i en shuttle. Etter et meget kjapt overklokkingsforsøk kjører jeg nå beskjedne 200mhz overklokk på min X2 3800+, selv om jeg ikke har prøvd å presse den noe høyere, eller stillt på verken volt eller ram-settings. Men ikke forvent mirakler hvis du har planer om å klokke.

Det er også støtte for RAID 0, 1, 5 og JBOD.

 

PSU'en er på 400W, 400 Shuttle Watt vel å merke, så den skal klare å drive alt du klarer å putti inn i boksen. Kablene fra PSU er også pent lagt ut der de skal i boksen, slik at alt er klart til både harddisker og grafikkort.

 

Pluss/minus:

 

+Pent design

+4 RAM-slots

+Plass til to-slots skjermkort

+400W PSU

+3 harddiskplasser

+eSATA

+Gigabit ethernet

+Raid

+Reset CMOS knapp

+LAN-vennlig

+Grundig monteringsveiledning

 

-Ingen ekstremoverklokker

-Litt mye viftestøy til tider (avhenger av hvordan smartfan er stillt inn)

-Ingen PS/2 porter (kun negativt for de som ikke har usb keyboard/mus)

-Idiotisk viftegrill bak.

-relativt dyr

 

Konklusjon:

Alt i alt liker jeg SN27P" svært bra, det er mange gode løsninger og jeg føler det at Shuttle har gjort en grundig jobb. Er du en ivrig LAN'er er dette en genial maskin, som er lett å ta med seg, samtidig som den ikke står tilbake i ytelse for større maskiner. Overklokking er heller en laber affære, men Shuttler har vel aldri heller vært overklokkernes favoritt. Så klarer du deg med 3 harddisker, lite overklokking og en relatvt stiv pris (ca 4000 kroner i skrivende stund, men du får det du betaler for), så er det ingen grunn til ikke å vurdere en SN27P2.

Endret av Wazu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett lenge på dette kabinettet og etter denne testen og bekreftelse på at det er lydutgang i front, så er det bare en dårlig bursdag og lav inntekt på salg av eldre maskiner som hindrer dette kabinettet i å komme hjem til meg!

 

 

Håper på litt modding, tviler på at jeg orker. Jeg klarte ikke å gjennomføre min mod på et gamelt IBM kabinett, og orker ikke å ødlegge et fint et! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Resten av maskinvaren er da en X2 3800+ @ 2300mhz, 2GB ram, 200+320GB Harddisker og et X1900GT.

 

Forøvrig undervolter jeg cpu'en ganske mye, kjører på 1.20v fram for 1.33 som er standard. Så cpu holder seg såvidt under 50grader load nå for tiden.

 

Kan også nevne at jeg har koblet ut de to bakerste 60mm viftene, hadde de vært i gang ville nok temperaturene gått enda lengre ned.

Lenke til kommentar
Resten av maskinvaren er da en X2 3800+ @ 2300mhz, 2GB ram, 200+320GB Harddisker og et X1900GT.

 

Forøvrig undervolter jeg cpu'en ganske mye, kjører på 1.20v fram for 1.33 som er standard. Så cpu holder seg såvidt under 50grader load nå for tiden.

 

Kan også nevne at jeg har koblet ut de to bakerste 60mm viftene, hadde de vært i gang ville nok temperaturene gått enda lengre ned.

7374175[/snapback]

 

Det oppsettet høres veldig likt ut det jeg tenker på. Er de to 60mm støyete siden du har koblet dem ut .. ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...