Gå til innhold

Kan en PC bli ødelagt av en mikrobølgeovn?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal sette opp en liten server her hjemme, og har funnet en plass som vil være perfekt, men det evt problemet er at dette er rett bak en mikrobølgeovn!

 

For alt hva jeg vet så kan det jo godt være at det ikke har noen som helst betydning, men jeg vil helst være sikker :-)

 

Kan jeg trygt plassere en PC rett bak en mikrobølgeovn (som såklart er i bruk litt nå og da)?

 

Hadde satt stor pris på et litt mer utfyllende svar enn bare ja/nei :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En microbølgeovn "lekker" faktisk litt microbølger. Størst var problemet når microbølgeovnene kom på markedet, i dag dreier det seg om vesentlig mindre stråling enn fra en mobiltelefon. Microbølgene i en mikrobølgeovn beveger seg innenfor spektret rundt 2.45 GHz. Mikrobølger er altså radiobølger, ikke å forveksle med elekromagnetisk stråling. At en microbølgeovn kan forstyrre trådløst nettverk og/eller blutooth er et kjent faktum, men at en pc skulle ta skade er heller tvilsomt.

Lenke til kommentar
Mikrobølger er altså radiobølger, ikke å forveksle med elekromagnetisk stråling.

 

What? Radiobølger er ikke det samme som mikrobølger. Begge deler er elektromagnetsk stråling:

Radiostråling (bølgelengde over 1m)

Mikrobølger (1mm – 1 000mm)

 

"Elektromagnetisk stråling benyttes også for å varme mat i mikrobølgeovner"

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisk_str%C3%A5ling

Lenke til kommentar
Mikrobølger er altså radiobølger, ikke å forveksle med elekromagnetisk stråling.

 

What? Radiobølger er ikke det samme som mikrobølger. Begge deler er elektromagnetsk stråling:

Radiostråling (bølgelengde over 1m)

Mikrobølger (1mm – 1 000mm)

 

"Elektromagnetisk stråling benyttes også for å varme mat i mikrobølgeovner"

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisk_str%C3%A5ling

6935142[/snapback]

 

Selvfølgelig har du rett i det, my bad... Hva jeg mente med elektromagnetisk stråling var at en mikrobølgeovn ikke gir i fra seg særlig mye magnetisme à là uskjermede høytalere, transformatorer, etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...