Gå til innhold

Batteri og strømforsyning


29989

Anbefalte innlegg

Jeg mener å ha lest at dersom den bærbare pc-en over lengre tid med fullt batteri er koblet til ekstern strømforsyning, vil batteriet tape seg. Videre bør man bruke opp batteriet helt før man kobler til strømforsyningen igjen. Stemmer dette, og betyr det i så fall at jeg er nødt til å la datamaskinen kjøre på batteri (og bruke det opp igjen) så snart det er ladet opp? I de fleste situasjoner har jeg jo tilgang til strømnettet, og da føles det meningsløst å bruke strømforsyningen bare til å lade opp batteriet. Er det noen som kan gi noen råd om korrekt bruk av batteri og strømforsyning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest at man ikke bør la maskinen gå på ekstern strøm med batteriet i over lengre tid. Derimot skal det ikke ha noe å si om du klattlader batteriet aldri så mye, et li-ion batteri skal kunne takle det.

Slike batterier skal visstnok holde lengre om man holder det godt ladet.

 

(Det er uansett få problemer med å ta ut batteriet når du sitter med PCen på ekstern strøm, så det er bedre enn å la batteriet bli elendig).

(Og dette gjelder kun for maskiner som ikke har Ni-MH/Ni-C(a)d-batterier, men det er det vel temmelig få som har idag uansett).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tærer det på batteriet dersom man konsekvent setter datamaskinen i ventemodus (i stedet for å slå den av)? Jeg gjør alltid det, fordi jeg alltid har visse applikasjoner oppe, og fordi datamaskinen bruker kortere tid på starte opp. Det veier imidlertid tyngre å ta vare på batteriet.

Lenke til kommentar

Viser til et tidligere innlegg jeg postet om det samme..

 

Jeg gjorde en del undersøkelser om dette for min Dell Inspiron 9300, og snakket blant annet med en tekniker hos Dell. Jeg har kommet frem til at det er omtrent likegyldig om du lader opp og så lader ut, eller om du lar ledningen stå i hele tiden. Batteriene skal tåle begge deler bra. Men det beste er, ved lengre tids stasjonær bruk, å ta ut batteriet og kjøre bare på ekstern strøm. Dette hovedsakelig fordi batteriet slites MYE fortere ut dersom det er varmt, altså når det står i maskinen, sammenliknet med når det ligger i et kaldt skap e.l.

 

Hvis du tenker å gjøre som meg og ta ut batteriet, må du huske på å IKKE lade batteriet helt ut før du tar det ut!! Den optimale oppladningsgraden ved lagring er ca. 40%.

Lenke til kommentar

Blir litt oppramsing av det flere av dere andre sa men: Batterier blir ofte varme når de står i maskina når den er på strøm. Varme forkorter batteriets levetid. De fleste batterier idag tåler 500-1000 ladinger før kapasiteten blir veldig redusert. Mitt råd er at om en bare skal bruke pcen på strøm over lengre tid så kan en liksågodt lade batteriet halvfullt (ikke helt tomt/ikke helt fullt) og ta det ut å la det ligge til du trenger det igjen. Den forrige bærbare jeg hadde gjorde jeg konsekvent dette meg, og etter et og et halvt år varte batteriet like lenge. Kompisen min derimot som hadde samme pc som meg hadde det i stort sett hele tiden og det hadde blitt merkbart dårligere. Det hører med til historien at pcene vi da hadde utviklet mye varme, og at det nok reduserte levetiden.

Endret av Delavar
Lenke til kommentar
1: Er det mulig å ta ut hovedbatteriet mens datamaskinen står på (og er tilknyttet ekstern strømforsyning)?

 

2: Tærer konsekvent bruk av ventemodus på batteriet?

7034817[/snapback]

 

1: ja, du kan ta ut batteriet når strømmen er koblet til

7035265[/snapback]

 

Sikker på dette? I min bruksanvisning står det klart og tydelig at dette ikke skal gjøres!

Lenke til kommentar
1: Er det mulig å ta ut hovedbatteriet mens datamaskinen står på (og er tilknyttet ekstern strømforsyning)?

 

2: Tærer konsekvent bruk av ventemodus på batteriet?

7034817[/snapback]

 

1: ja, du kan ta ut batteriet når strømmen er koblet til

7035265[/snapback]

 

Sikker på dette? I min bruksanvisning står det klart og tydelig at dette ikke skal gjøres!

7035622[/snapback]

 

Har gjort det mange hundre ganger på diverse bærbare, aldri sett noe i min bruksanvisning om det, men om det står i din så stemmer det sikkert på din pc.

Lenke til kommentar
Jeg prøvde dette på min bærbare, men jeg så at det da ville være et stort åpent hull der batteriet er plassert. Dersom man fjerner batteriet, vil det vel kanskje komme støv o.l. der. Er dette så lurt?

7041416[/snapback]

 

Har aldri vært plaget med støv der, der viftene drar inn luft derimot... Uansett bare å sette støvsugeren på minimum og holde den noen cm unna selve chassiet når du støvsuger :)

Lenke til kommentar

Jeg oppfatter noe av info her som feilaktig.

 

Hvis man lader batteriet "halvveis" noen ganger vil batteriet "huske" halvladingen og redusere kapasiteten tilsvarende og det er vell ikke tilsiktet.

 

Det er vell to måter å handtere problemet på.:

1.

Enten å ha et godt og et dårlig batteri og skifte etter behov. Evt. ved reiser og benytte det dårlige batteriet når latoppen brukes stasjonært.

 

2

Eller å lage seg en "timeplan" som skifter mellom stasjonær strømforsyning og batteribruk.

Eksempel: En dag i uka skal batteriet tømmes helt for deretter å lades (eller noe i den duren.)

Lenke til kommentar
Jeg oppfatter noe av info her som feilaktig.

 

Hvis man lader batteriet "halvveis" noen ganger vil batteriet "huske" halvladingen og redusere kapasiteten tilsvarende og det er vell ikke tilsiktet.

 

Det er vell to måter å handtere problemet på.:

1.

Enten å ha et godt og et dårlig batteri og skifte etter behov. Evt. ved reiser og benytte det dårlige batteriet når latoppen brukes stasjonært.

 

2

Eller å lage seg en "timeplan" som skifter mellom stasjonær strømforsyning og batteribruk.

Eksempel: En dag i uka skal batteriet tømmes helt for deretter å lades (eller noe i den duren.)

7044498[/snapback]

 

Hvis det var mitt svar du tenkte på så har du tydet dette feil...

 

Lad opp batteriet fult ut kjør det det helt ut noen ganger for så å lade det fult opp igjen og ta det ut når du har brukt ca 30% dvs ca 70 % står igjen på batteriet, da vil du ha batteriet lenger en hvis det står i maskinen konstant...

 

Gjenta prosessen etter hver gang du bruker batteriet, ta ikke ut batteriet tomt for strøm eller full ladet. "jeg har hatt suksess med dette i hvertfall"

Lenke til kommentar

Well Jada- jada det kan vell tyde på at jeg missforsto innlegget ditt.

 

Når det gjelder informasjon vedr. latop batterier kan dette være "noe skummelt" i og med at det ikke er opplyst hvilke type batteri det er snakk om i utgangspunktet.

 

Etter hva jeg har fått med meg skal de forskjellige batteritypene behandles forskjellig.

Avhengig av batteritype kan det være snakk om

"Dyp utlading" som nermest er en kontrollert kortslutning , samt "thermal runaway" som er brann og /eller eksplosjonsfare hvis batteritemperaturen blir for høy.

 

Når det gjelder strengens problemstilling ville det vært supert hvis man kunne justere ladestrømmen etterhvert og evt sette den til "0" hvis latopen skal være tilkoblet strømnettet og man slipper oppvarmet batteri.

Lenke til kommentar

Å lade batteriet helt opp og helt ut noen ganger kan nok være bra, men IKKE hvis man har Li-Ion-batteri. Disse skal helst ikke lades ut. Faktisk tæres det på de hvis man lader de ut. Disse batteriene liker heller ikke varme, så hvis PC-en skal gå på ekstern strøm en stund så bør man ta ut batteriet. Lader man et slikt batteri helt ut så ødelegger man det.

 

Minne effekten var et problem på gamle NiCd-batterier, og er ikke tilstede i det hele tatt i nye Li-Ion-batterier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...