Gå til innhold

Har noen som helst rett til å få barn?


Royo

Anbefalte innlegg

Vi kan godt bli enige om at det er en slags rett å få barn. Men som med andre retter, du må bruke den fornuftig. Du bruker kaster for eksempel ikke vekk stemmeretten din ved å stemme på feil parti?

6949641[/snapback]

Jeg kommer selvsagt ikke til å stemme på det partiet jeg anser for å føre en dårlig politikk, men det er fremdeles min rett å gjøre det. Jeg gjør det ikke fordi jeg er et rasjonelt vesen som ønsker det beste for meg og mine medmennesker.

 

Jeg er fortsatt veldig i tvil om vi har retten til å bestemme over andres liv, selv om vi fra naturens side har det.

6949641[/snapback]

Har vi den retten fra naturens side? Jeg ser ikke hvorfor du heller sier at vi har retten til å bestemme over vårt eget liv. Å bestemme over vårt eget liv er umulig så lenge andre kan bestemme over det samtidig.

 

På en måte er vi som Gud før Han skapte universet, bare at vi har mulighet til å tenke oss litt bedre om. (For å ta en religiøs analogi.)

6949641[/snapback]

Det er ikke pent å snakke bak ryggen på folk som ikke er tilstede for da kan de ikke forsvare seg, lærte jeg på søndagsskolen. Rart at de ikke nevnte hvor liten mulighet de har til å forsvare seg de som ikke eksisterer (Gud, m.a.o.) :ph34r:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kommer selvsagt ikke til å stemme på det partiet jeg anser for å føre en dårlig politikk, men det er fremdeles min rett å gjøre det. Jeg gjør det ikke fordi jeg er et rasjonelt vesen som ønsker det beste for meg og mine medmennesker.
Der har du poenget mitt i et nøtteskall. Jeg velger å benytte meg av retten til å ikke få barn, av akkurat den grunn at jeg ønsker det beste for det barnet. Vi er uenige i hva som er best - eksistens eller ikke-eksistens.

 

Har vi den retten fra naturens side? Jeg ser ikke hvorfor du heller sier at vi har retten til å bestemme over vårt eget liv. Å bestemme over vårt eget liv er umulig så lenge andre kan bestemme over det samtidig.
Tanken er at alt som skjer i våre liv, i bunn og grunn er våre foreldres ansvar. Det var de som satte oss i stand til å gjøre alt vi gjør, på godt og vondt. Men når vi først har havnet her, er det vi som bestemmer hva som skal skje videre...

 

Det er ikke pent å snakke bak ryggen på folk som ikke er tilstede for da kan de ikke forsvare seg, lærte jeg på søndagsskolen.
Er det pent å ta avgjørelser på vegne av de som ikke er til stede da?

 

 

 

Et lite tankeeksperiment satt til Tyskland rundt 2. verdenskrig:

Hitler mente han og hans nazi-venner hadde rett til å bestemme over jødenes liv. Resten av landet støttet ham. Han tok avgjørelser/valg som hadde kollosal innvirkning på uskyldige menneskers liv, og utsatte dem for en masse smerte og lidelse (for jødene selv hadde vel aldri bedt om å bli utsatt for mishandling?). Tror du ikke Hitler gjorde det han gjorde "for alles beste"? Han var overbevist om at han hadde visse rettigheter, og handlet deretter.

Lenke til kommentar
Jeg kommer selvsagt ikke til å stemme på det partiet jeg anser for å føre en dårlig politikk, men det er fremdeles min rett å gjøre det. Jeg gjør det ikke fordi jeg er et rasjonelt vesen som ønsker det beste for meg og mine medmennesker.
Der har du poenget mitt i et nøtteskall. Jeg velger å benytte meg av retten til å ikke få barn, av akkurat den grunn at jeg ønsker det beste for det barnet. Vi er uenige i hva som er best - eksistens eller ikke-eksistens.

6951970[/snapback]

Da tror jeg at jeg har misoppfattet tråden litt. Jeg snakker altså om retten til å få barn, ikke retten til ikke å bli født. Den retten er forøvrig både umulig å gjennomføre i praksis, samt at den ikke er en rett man kan ha siden man ikke eksisterer før man blir "født" (sammensmeltet sæd/egg-celle og hvertfall ikke er bevisst), og en entitet som ikke eksisterer kan heller ikke inneha rettigheter.

 

Det er ikke pent å snakke bak ryggen på folk som ikke er tilstede for da kan de ikke forsvare seg, lærte jeg på søndagsskolen.
Er det pent å ta avgjørelser på vegne av de som ikke er til stede da?

6951970[/snapback]

Hvem er ikke tilstede? Mener du at vi ikke skal bestemme om et barn skal bli født/ikke skal bli født? Det er foreldrenes ansvar, siden vi må husket at barn ikke finnes før de er født, og det er også foreldrenes ansvar å på en best mulig måte sørge for en god oppvekst for barnene siden disse ikke er i stand til å klare seg på egenhånd før etter en viss stund.

 

Vi må også huske at vår rases overlevelse er avhengig av at vi føder barn, det er derfor folk får "lyst til å få barn" etc. Instinktene taler, og da må man lytte og vurdere om man bør gjøre som de sier.

 

Et lite tankeeksperiment satt til Tyskland rundt 2. verdenskrig:

Hitler mente han og hans nazi-venner hadde rett til å bestemme over jødenes liv. Resten av landet støttet ham. Han tok avgjørelser/valg som hadde kollosal innvirkning på uskyldige menneskers liv, og utsatte dem for en masse smerte og lidelse (for jødene selv hadde vel aldri bedt om å bli utsatt for mishandling?). Tror du ikke Hitler gjorde det han gjorde "for alles beste"? Han var overbevist om at han hadde visse rettigheter, og handlet deretter.

6951970[/snapback]

Innbilte rettigheter er ikke reelle rettigheter: Hitler hadde ikke noe mer rett til å bestemme over andres liv enn noen annen. Å bestemme seg for å skape liv er noe annet, men det er det jeg tror du ikke skiller mellom.
Lenke til kommentar
Er forresten enig med deg i at frihet er et meningsløst for de som ikke eksisterer. Men for oss som gjør det, er det et veldig meningsfullt begrep. Vi kan tenke oss til hvordan det er å ikke eksistere, og dermed si at ikke-eksistens må være den absolutte frihet. Vi har nemlig noe å sammenligne det med.  ;)
Konklusjon:

Vi vet at det er en sannsynlighet større enn null (P > 0) for å få et dårlig liv i eksistens. Vi vet også (ved å bruke våre brilliante hjerner) at det er null sannsynlighet (P = 0) for å ha et dårlig liv utenfor eksistensen. Spørsmålet er om du føler det er riktig å sjanse med ditt eget avkoms liv.

 

 

 

Zethyr, jeg orker ikke å krangle noe mer med deg om detaljer. Jeg føler jeg har svart mer enn utfyllende på de spørsmål du kommer med, tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Konklusjon:

Vi vet at det er en sannsynlighet større enn null (P > 0) for å få et dårlig liv i eksistens. Vi vet også (ved å bruke våre brilliante hjerner) at det er null sannsynlighet (P = 0) for å ha et dårlig liv utenfor eksistensen. Spørsmålet er om du føler det er riktig å sjanse med ditt eget avkoms liv.

6952253[/snapback]

Vi et også at det er samme sannsynlighet for at man får et godt liv utenfor eksistens...

Lenke til kommentar
Vi et også at det er samme sannsynlighet for at man får et godt liv utenfor eksistens...
Jepp, helt rikig. Så er det opp til hver enkel å avgjøre om de synes eksistensen av gode liv, rettferdiggjør eksistensen av dårlige (og om de føler seg heldige og har lykken med seg). Livet er et sjansespill - ikke alle ender opp som vinnere.
Lenke til kommentar

Zethyr, nå som du har avkreftet det, lever jeg ikke lenger i den tro. :)

 

 

 

Lomz, som du selv sier, det er ditt personlige syn. Er du sikker på at barnet ditt vil dele det synet? Foreldrene mine har nok mye av det samme synet som deg, men jeg er langt ifra enig med dem. Hmm, dilemmaer er ikke alltid en lett sak...

Lenke til kommentar

Jeg angrer hvertfall ikke på at jeg ble født, og jeg klandrer ikke foreldrene mine for å sette meg til verden.

 

Hadde jeg bodd i et land som lever under fattigdomsgrensa hadde jeg nok allikevel vurdert å ikke få barn, ettersom jeg vet at det hadde vært vanskelig å ta hånd om barnet. But again, jeg hadde tenkt annerledes om jeg bodde under slike kår.

Lenke til kommentar

Ja litt av en diskusjon!

 

Jeg har selv 2 barn, fikk den første datteren min når jeg var 17, bare så det er sagt.

 

Rett til å få barn? Vi er skapt som vi er og er det meningen man skal ha barn så er det vel det.

 

Har dere laget dere selv? Bestemmer dere selv hva dere skal tenke på eller ha lyst til i enhver situsjon? Alt dette er vi jo utstyrt med!! Jeg kan ikke dømme om noen gjør noe rett eller galt.

 

Og om det er til det beste at barnet ikke blir født, det kan man aldri vite!

 

hilsen meg

Lenke til kommentar
Bare for å være teit har jeg lyst til å si følgende:

Jeg er utstyrt med en knyttneve (faktisk to) - men jeg går ikke rundt og slår ned folk for det.  :p

6954946[/snapback]

 

Så du sammenligner de menneskelige reproduksjonsorganer med en knyttet neve? En hånd har mange andre bruksområder. En av dem er selvforsvar. Dersom du kommer i en situasjon der du kan reddes ved å knytte nevene og plante dem i en annens ansikt så vil du se den biologiske hensikten bak dette.

 

Om det er noe vi vet om biologiske skapninger så er det at de er skapt for å reproduseres.

Lenke til kommentar
Nei, og hvorfor gjør du ikke det?
Av ren og skjær medfølelse for de som blir truffet (og selvsagt for å ikke bli buret inne). Men det kan godt hende at jeg vil gjøre det en gang om jeg treffer på noen som virkelig fortjener en omgang.

 

Poenget er ihvertfall (ja, det er et poeng i dette også), selv om vi fra naturens side er utstyrt til å utføre forskjellige handlinger, betyr vel ikke det at vi skal buse frem og gjøre dem uten å tenke på eventuelle konsekvenser først? Både for oss selv og for andre.

 

 

 

Carnifex, off - du svarer for raskt... Bra at du tok sammenlikningen min. Flott at du også minner oss på hva definisjonen på levende organismer er, jeg hadde nesten glemt det.

 

 

 

Æsj nei, nå er jeg trøtt. Må sove - slitsom dag i morgen.

Lenke til kommentar
Bare for å være teit har jeg lyst til å si følgende:

Jeg er utstyrt med en knyttneve (faktisk to) - men jeg går ikke rundt og slår ned folk for det.  :p

6954946[/snapback]

Jeg er utstyrt med en penis, men jeg bruker den ikke til å lage hull i smultringer. Penis er tiltenkt å lage barn (urinere kan kan gjøre med bare et hull / en sprekk mellom bena, det er kvinner levende bevis på). Knyttnevene er tiltenkt å være redskaper for å lage ting, klatre, gjøre detaljerte arbeidsoppgaver, grave i jorda, osv.

Lenke til kommentar
Bare for å være teit har jeg lyst til å si følgende:

Jeg er utstyrt med en knyttneve (faktisk to) - men jeg går ikke rundt og slår ned folk for det. :p

6954946[/snapback]

 

Så du sammenligner de menneskelige reproduksjonsorganer med en knyttet neve? En hånd har mange andre bruksområder. En av dem er selvforsvar. Dersom du kommer i en situasjon der du kan reddes ved å knytte nevene og plante dem i en annens ansikt så vil du se den biologiske hensikten bak dette.

 

Om det er noe vi vet om biologiske skapninger så er det at de er skapt for å reproduseres.

6954982[/snapback]

[/q

 

Poenget var: Uten sjel/ånd så er vi som alle andre dyr, handler kun etter instinkt.

 

Reproduksjon ja.. Men det finnes kjærlighet mellom 2 mennesker som gjør at de lever hele livet sammen også.

Lenke til kommentar
Bare for å være teit har jeg lyst til å si følgende:

Jeg er utstyrt med en knyttneve (faktisk to) - men jeg går ikke rundt og slår ned folk for det.  :p

6954946[/snapback]

Jeg er utstyrt med en penis, men jeg bruker den ikke til å lage hull i smultringer. Penis er tiltenkt å lage barn (urinere kan kan gjøre med bare et hull / en sprekk mellom bena, det er kvinner levende bevis på). Knyttnevene er tiltenkt å være redskaper for å lage ting, klatre, gjøre detaljerte arbeidsoppgaver, grave i jorda, osv.

6955129[/snapback]

 

Ok. Så du bruker den KUN for å lage barn du da??

Lenke til kommentar
Om det er noe vi vet om biologiske skapninger så er det at de er skapt for å reproduseres.

6954982[/snapback]

 

Dette vet vi faktisk ikke. Det vi derimot faktisk vet er jo at de er skapt med mulighet til å reprodusere.

 

Det medfører ikke nødvendigvis at det alltid er positivt å gjøre det. Dette er noe av hva trådstarter stiller spørsmålstegn ved.

Endret av snoemann
Lenke til kommentar
Nei, og hvorfor gjør du ikke det?
Av ren og skjær medfølelse for de som blir truffet (og selvsagt for å ikke bli buret inne). Men det kan godt hende at jeg vil gjøre det en gang om jeg treffer på noen som virkelig fortjener en omgang.

 

Poenget er ihvertfall (ja, det er et poeng i dette også), selv om vi fra naturens side er utstyrt til å utføre forskjellige handlinger, betyr vel ikke det at vi skal buse frem og gjøre dem uten å tenke på eventuelle konsekvenser først? Både for oss selv og for andre.

 

 

 

Carnifex, off - du svarer for raskt... Bra at du tok sammenlikningen min. Flott at du også minner oss på hva definisjonen på levende organismer er, jeg hadde nesten glemt det.

 

 

 

Æsj nei, nå er jeg trøtt. Må sove - slitsom dag i morgen.

6955061[/snapback]

 

 

Ja og det var hele poenget mitt. Det er noe inni deg som sier at du ikke burde gå rundt å slå ned folk. Samvittighet. Det ringer en bjelle når vi tråkker over en terskel, hos de fleste. For meg så har dette med ånden å gjøre. Ikke at jeg er ett bra menneske som lar være å slå ned folk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...