Gå til innhold

Har noen som helst rett til å få barn?


Royo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dialogen mellom Agent Smith og Morpheus?
Agent Smith: Did you know that the first Matrix was designed to be a perfect human world? Where none suffered, where everyone would be happy. It was a disaster. No one would accept the program. Entire crops were lost. Some believed we lacked the programming language to describe your perfect world. But I believe that, as a species, human beings define their reality through suffering and misery. The perfect world was a dream that your primitive cerebrum kept trying to wake up from. Which is why the Matrix was redesigned to this: the peak of your civilization.

 

Regner med det var dette du tenkte på. Interessant monolog. :) Legger ikke noe mer i det enn som så...

 

EDIT: Jo forresten, det sitatet her ligger det faktisk en del i. Smith sier at det antakeligvis er umulig å beskrive en perfekt menneskelig verden, og enda mer umulig å gjennomføre i praksis. Det ligger i menneskets natur å definere virkeligheten gjennom smerte og lidelse. Og for da å bli kvitt disse problemene, blir den eneste løsningen å fjerne selve mennesket i seg selv. Dermed vil dets natur også bli borte. (EDIT slutt.)

 

 

 

Snømann, jeg er glad vi har kommet til enighet. :) Selv om det er en enighet om at vi ikke kan bli enige. Ingenting er som en bra diskusjon. :thumbup:

Endret av Royo
Lenke til kommentar
Dialogen mellom Agent Smith og Morpheus?

6968168[/snapback]

 

Hadde rent glemt at de snakker om omtrent det samme der egentlig =)

 

Eller dvs Smith da, du tenker på der morpheus er så sløv at han ikke får til å svare sant?

 

"The Human species is a virus" eller noe i den dur.

At vi stadig sprer oss til nye områder og suger dem tørre for ressurser og så flytter oss videre for å fortsette ødeleggelsen.. ?

 

Det er skummelt så riktig det kan se ut ... =)

 

Hos meg koker det egentlig ned til et håp\en optimisme om at vi skal klare å snu utviklingen, og at det er tilfeldigheter som har fått oss til å se slik ut. Feil folk med makt og lite kunnskap blant flertallet på området økosystem osv. =)

Men dette blir på en måte en annen diskusjon igjen... huff =)

 

Edit : Tenker at Royo traff bedre =) Men jeg lar det jeg skrev stå allikevel =)

 

Royo : Tenk om alle hadde vært like enkle å diskutere med som deg, da hadde folk letter fått vinklet sine svake sider ved sine teorier (noe jeg har fått gjort i denne tråden) og lett kunne vokst på dette. Verden hadde raskt blitt mer opplyst =)

Endret av snoemann
Lenke til kommentar
Dialogen mellom Agent Smith og Morpheus?
Agent Smith: Did you know that the first Matrix was designed to be a perfect human world? Where none suffered, where everyone would be happy. It was a disaster. No one would accept the program. Entire crops were lost. Some believed we lacked the programming language to describe your perfect world. But I believe that, as a species, human beings define their reality through suffering and misery. The perfect world was a dream that your primitive cerebrum kept trying to wake up from. Which is why the Matrix was redesigned to this: the peak of your civilization.

6968242[/snapback]

 

 

Eller dvs Smith da, du tenker på der morpheus er så sløv at han ikke får til å svare sant?

 

"The Human species is a virus" eller noe i den dur.

At vi stadig sprer oss til nye områder og suger dem tørre for ressurser og så flytter oss videre for å fortsette ødeleggelsen.. ?

 

Det er skummelt så riktig det kan se ut ... =)

 

Hos meg koker det egentlig ned til et håp\en optimisme om at vi skal klare å snu utviklingen, og at det er tilfeldigheter som har fått oss til å se slik ut. Feil folk med makt og lite kunnskap blant flertallet på området økosystem osv. =)

Men dette blir på en måte en annen diskusjon igjen... huff =)

6968253[/snapback]

Jeg tenkte faktisk på begge disse 2, da det er en del av et felles sitat

Lenke til kommentar
du må da hatt lyst til nå leve, siden du svømte som pokkern fra spruten til din far og bort til egget :p du kom først :p

6948675[/snapback]

Du har et poeng der...

Jeg vet om mitt eget ønske, og et par andres. Så om det har skjedd flere ganger bare i min lille vennekrets, er det ikke da en logisk slutning at det vil skje en god del ganger til, når vi faktisk er over 6 milliarder mennesker på denne kloden.

6927862[/snapback]

Det er så at du kan uttrykke det nå, men du var ikke så fryktelig talefør når du ikke engang eksisterte...

Er det bare meg, eller er du veldig flink til å motsi deg selv, Lomz? :roll:

 

 

 

PS:

En sunn diskusjon synes jeg burde inneholde konstruktiv kritikk. Folk som spyr ut meninger bare for å følge strømmen, bidrar ikke så veldig mye til fremgang i debatten. Slikt faller mer i kategorien utpsykning. Det er litt synd at noen skal bruke sånne triks for å "tøffe seg".

Lenke til kommentar

Ditt barns liv er resultatet av en handling begått av deg (pluss medsammensvoren). Er det ikke slik at alle har ansvar for egne handliger? Er ikke da du ansvarlig for alt som skjer i ditt barns liv? Er det ikke du som har latt det få mulighet til å skje?

 

Hitlers last words according to Kurt Vonnegut: "I never asked to be born in the first place."

Hvem hadde den egentlige skylden i det som skjedde under andre verdenskrig? Var det Hitler alene - eller foreldrene hans også? Det samme spørsmålet kan stilles om ofre. Hvem er skyld i at et menneske blir offer for noe? Gjerningspersonen(e)/handlingen i seg selv, eller også offerets foreldre?

 

 

 

Forresten synes jeg det er rart at ingen har snakket om adopsjon (meg selv inkludert). Hvorfor ikke adoptere noen som virkelig trenger det, istedet for å absolutt skulle spre sine egne gener? (Da vil du heller ikke være direkte ansvarlig for eventuelle fæle ting som kan skje med dette barnet, slik som biologiske foreldre er.)

Lenke til kommentar
Ditt barns liv er resultatet av en handling begått av deg (pluss medsammensvoren). Er det ikke slik at alle har ansvar for egne handliger? Er ikke da du ansvarlig for alt som skjer i ditt barns liv? Er det ikke du som har latt det få mulighet til å skje?

 

Hitlers last words according to Kurt Vonnegut: "I never asked to be born in the first place."

Hvem hadde den egentlige skylden i det som skjedde under andre verdenskrig? Var det Hitler alene - eller foreldrene hans også? Det samme spørsmålet kan stilles om ofre. Hvem er skyld i at et menneske blir offer for noe? Gjerningspersonen(e)/handlingen i seg selv, eller også offerets foreldre?

 

 

 

Forresten synes jeg det er rart at ingen har snakket om adopsjon (meg selv inkludert). Hvorfor ikke adoptere noen som virkelig trenger det, istedet for å absolutt skulle spre sine egne gener? (Da vil du heller ikke være direkte ansvarlig for eventuelle fæle ting som kan skje med dette barnet, slik som biologiske foreldre er.)

7022821[/snapback]

 

 

Hm.. Man er vel skapt som man er skapt, og gjør vel de tingene som en mener er riktig for seg. Som sagt så fikk jeg mitt første barn da jeg var 17, og følte ikke jeg hadde noe valg. Gjorde bare det som føltes naturlig der og da.

 

Om man er ansvarlig for egne handlinger.. jo for så vidt, men man har vel ikke valgt å bli født som man er?

 

Alle de spørsmålene du spør i forhold til hvem som har skyld, er interessant. Hvorfor fordele skyld egentlig? Hadde du vært skapt som Hitler hadde nok du gjort akkurat det samme. Og man kan vel egentlig ikke noe for hvordan man er oppdratt, og da kan man vel heller ikke ha skyld for hvordan barna våre blir oppdratt?

 

Jeg tror at alle gjør sitt beste hele tiden. Tror de fleste bare vil ha ro med seg selv og leve livet. Det jeg tror ødelegger og som fører til desperate handlinger, er frykt?

 

Og hvorfor er biologiske foreldre noe mer ansvarlig??

Endret av supertine
Lenke til kommentar
Om man er ansvarlig for egne handlinger.. jo for så vidt, men man har vel ikke valgt å bli født som man er?
Nei, en selv har ikke det. Men det har foreldrene dine. De har valgt (direkte eller indirekte) at du skal bli som du er. De har lagt grunnlaget for alt som vil skje i ditt liv, enten det er på godt eller vondt.

 

Alle de spørsmålene du spør i forhold til hvem som har skyld, er interessant. Hvorfor fordele skyld egentlig?
Godt spørsmål. Har vel noe med rettferdighet å gjøre. Er det ikke derfor vi har domstoler her i landet, for å finne de skyldige og stille dem til ansvar for det de har gjort?

 

Hadde du vært skapt som Hitler hadde nok du gjort akkurat det samme. Og man kan vel egentlig ikke noe for hvordan man er oppdratt, og da kan man vel heller ikke ha skyld for hvordan barna våre blir oppdratt?
Hadde jeg vært Hitler ville jeg nok gjort det samme som han ja. Men jeg tror ikke genetisk anlegg og oppdragelse alene bidro til hans handlinger. Vi må nok trekke inn samtidens ytre påvirkninger også.

 

Jeg tror at alle gjør sitt beste hele tiden. Tror de fleste bare vil ha ro med seg selv og leve livet. Det jeg tror ødelegger og som fører til desperate handlinger, er frykt?
Det har du nok veldig rett i. Frykt tror jeg er hovedmotivasjonen til de fleste, for alt de gjør. (Man kan riktignok også gjøre gode ting i frykt.)

 

Og hvorfor er biologiske foreldre noe mer ansvarlig??
Det er de biologiske foreldrene som bringer barnet inn i verden. Adoptiv-foreldre begynner å oppdra barnet etter det allerede er her - de starter ikke noe, de tar over, og gir en så bra fortsettelse de kan. :)
Lenke til kommentar
Om man er ansvarlig for egne handlinger.. jo for så vidt, men man har vel ikke valgt å bli født som man er?
Nei, en selv har ikke det. Men det har foreldrene dine. De har valgt (direkte eller indirekte) at du skal bli som du er. De har lagt grunnlaget for alt som vil skje i ditt liv, enten det er på godt eller vondt.

 

Alle de spørsmålene du spør i forhold til hvem som har skyld, er interessant. Hvorfor fordele skyld egentlig?
Godt spørsmål. Har vel noe med rettferdighet å gjøre. Er det ikke derfor vi har domstoler her i landet, for å finne de skyldige og stille dem til ansvar for det de har gjort?

 

Hadde du vært skapt som Hitler hadde nok du gjort akkurat det samme. Og man kan vel egentlig ikke noe for hvordan man er oppdratt, og da kan man vel heller ikke ha skyld for hvordan barna våre blir oppdratt?
Hadde jeg vært Hitler ville jeg nok gjort det samme som han ja. Men jeg tror ikke genetisk anlegg og oppdragelse alene bidro til hans handlinger. Vi må nok trekke inn samtidens ytre påvirkninger også.

 

Jeg tror at alle gjør sitt beste hele tiden. Tror de fleste bare vil ha ro med seg selv og leve livet. Det jeg tror ødelegger og som fører til desperate handlinger, er frykt?
Det har du nok veldig rett i. Frykt tror jeg er hovedmotivasjonen til de fleste, for alt de gjør. (Man kan riktignok også gjøre gode ting i frykt.)

 

Og hvorfor er biologiske foreldre noe mer ansvarlig??
Det er de biologiske foreldrene som bringer barnet inn i verden. Adoptiv-foreldre begynner å oppdra barnet etter det allerede er her - de starter ikke noe, de tar over, og gir en så bra fortsettelse de kan. :)

7023238[/snapback]

 

Så du mener foreldrene mine direkte/indirekte har valgt hvordan jeg skal bli? Etter hva jeg ser så har heller ikke de valgt å bli skapt som de er. Og jeg som har 2 døtre vet at jeg ikke velger hvordan de skal bli. Selvfølgelig påvirkes de av min atferd og omgivelsene våre, men jeg vet at jeg alltid gjør mitt beste. Man må prøve seg frem, ingen er noensinne "klar" for å få egne barn. Det er ingen som vet hva de går til. Heller ikke adoptivforeldre.

 

2. verdenskrig osv. Alt til sin tid ja. Og hadde det ikke vært en Hitler hadde det nok ikke vært en mor Theresa heller. Vi må vel ha både det gode og det vonde for at det skal være en forskjell?

 

Frykt er det som holder oss nede.

Lenke til kommentar
Så du mener foreldrene mine direkte/indirekte har valgt hvordan jeg skal bli? Etter hva jeg ser så har heller ikke de valgt å bli skapt som de er. Og jeg som har 2 døtre vet at jeg ikke velger hvordan de skal bli. Selvfølgelig påvirkes de av min atferd og omgivelsene våre, men jeg vet at jeg alltid gjør mitt beste. Man må prøve seg frem, ingen er noensinne "klar" for å få egne barn. Det er ingen som vet hva de går til. Heller ikke adoptivforeldre.
Jeg sier at foreldrene dine direkte eller indirekte har valgt at du skal bli til, og hvilke gener du skal bestå av.

 

Oppvekst er noe som kommer senere. Den er det ikke foreldrene dine alene som er ansvarlig for hvordan blir. Heller ikke kan man vite hvordan barnet blir formet fysikalsk sett under fosterutviklingen. Der er det også ytre faktorer. Men det er dine foreldre som har satt det hele i gang, og de har (forhåpentligvis) visst om alle faktorene som kan påvirke våre liv.

 

Og ja, adoptivforeldre vet heller ikke hva de går til. Men om det skulle være problemer med barnet, er det ikke de som er skyld i at det har kunnet skje i utgangspunktet.

 

 

 

Jeg så forresten nettopp en dokumentar på TVNorge om personer med proporsjonal kortveksthet (dverger). En 10 år gammel jente med syndromet sa rett ut at hun følte seg som "ingenting". Det kan umulig være en god følelse for noen å ha? Og det er ikke stort mye man kan gjøre med det, når det er hele samfunnets virkemåte som for denne lille jenta er problemet. Jeg vet ikke hvordan andre føler det, men jeg føler ihvertfall stor sympati for folk som har det sånn, og jeg skulle ønske det kunne forhindres.

 

 

 

PS:

Etter å ha grublet en del har jeg kommet på et motargument til meg selv: Livet, uansett hvor vondt og fælt det måtte være, er kun midlertidig. Og midlertidig lidelse er bedre enn evig lidelse. (Selv om det i mine øyne er verre med litt lidelse enn med null.)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå har jeg ikke lest igjennom hele tråden så jeg vet ikke om jeg pirker borti noe som allerede er sagt :p

 

Jeg syns hele problemstillingen er absurd. Sett fra midt synspunkt er mennesker ikke annet enn ekstremt kompliserte maskiner som fungere på en bestemt måte. Jeg sier også at framtiden er forutbestemt, at valg er en illusjon og at mennesker velger utifra hva de selv mener er det beste valger. Jeg mener at hvis man setter universet igang på en bestemt måte vil det ende opp på samme måten hver gang (hvis man kunne testet det flere ganger :p). Hvis man kjenner alle matematisk faktorer kan man forutse et nøyaktig resultat, akkurat hvis man vet nøyaktig hvordan menneskehjernen fungerer, vil man kunne forutse valget som personen tar.

 

Dette er jo et dilemma i seg selv kanskje :p men jeg sier det fordi jeg mener at menneskene (og hele verdenen) er som en film, vi følger et spor og alt er allerede planlagt utifra hvordan universet først ble skapt. Om man da spør om det er rettferdig å sette et barn til liv uten å fått tillatelse av barnet så syns jeg spørsmålet i seg selv er absurd siden vi selv er programmert til å sette barn til liv. Mennesker er egoister og tenker kun på seg selv, å sette et barn til liv gjør godt for oss selv fordi vi er ment til å gjøre det.

 

Når vi først er inne på the matrix så er det kanskje noen som husker en scene mellom Sypher og Smith hvor Sypher skal plugges tilbake inn i the matrix. Han vil være en veldig viktig person, en med mye penger osv, og han vil ikke kunne huske noen ting. Hvis han ikke vil huske noenting? Er det ikke da likegydlig at han dør? Det vil i praksis bli et helt annet liv, det livet han har der vil jo slutte, så om han dør eller mister hukommelsen helt vil bli akkurat det samme, hvis da ikke personen er religiøs og det virkelig finnes en gud.

 

Så det jeg prøver å si er at hvis (som jeg mener det er) ikke-eksistens rett og slett betyr ingenting, kan man ikke da bare ta sitt eget liv her og nå? Jo, livet er flått og man vil beholde det, men det tenker man vel ikke på etter at man er dø? Er man dø så kan man hverken angre, se tilbake på det man hadde eller se fram til det man ville fått, det ville vært rivende likegjyldig. Grunnen til at man ikke tar sitt eget liv er fordi man pga. instinkt vil fortsette å leve. Det er rett og slett fordi det er sånn vi fungerer. Burde man lure på om det er rettferdig for dyrene at de setter yngre avkom til livs? Jeg mener at situasjonen er lik hos menneskene, det er instinkt. Selv om vi har muligheten til å tenke over det vi gjør, så forrandrer ikke det situasjonen. Valg er en illusjon... Jeg vil gjerne ta opp den debatten også :D

Lenke til kommentar

Hektor. Jeg er veldig enig i mye av det du kommer med her, og jeg merker med meg selv at jeg ikke helt har den samme instillingen nå, som da jeg først lagde innlegget. Vi forandrer oss hele tiden vet du, ihvertfall mange av oss, og det er en bra ting.

 

Jeg er enig med deg i troen på at universets utfall allerede er determinert av "naturens natur". Det som skjer, det skjer - uansett hva hvor mye vi prøver å påvirke det.

 

Hvorfor er vi til? Svaret mitt er ikke lenger at det kun er fordi foreldrene våre ville det, fordi mange barn blir født uten at det er planlagt. Det riktige svaret er rett og slett fordi naturen vil det. :)

 

Vi må nok bare innse at vi også er en del av naturen, og at menneskeheten er bundet av naturlovene på lik linje med alt annet som skjer der ute.

 

Likevel angrer jeg ikke på de argumenter jeg har kommet med gjennom tråden, jeg mener de fortsatt er ganske gyldige. Men som du er inne på - spørsmålet blir kanskje en smule absurd... Det får så være. Absurditeter kan være morsomt av og til.

 

Vel vel, life goes on. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...