Gå til innhold

Hjelp til overklokking amd64 3000+


Anbefalte innlegg

Heisan. Jeg tenkte jeg skulle cranke opp maskinen et lite hakk. Ikke så mye at den sliter men bare en liten boost.

 

Mitt system er som følger.

 

ASUS k8n-e Deluxe hovedkort

AMD 64 3000+ CPU

2x512 mb ram. Corsair. Er pc 3200 ram. ddr

 

Jeg har en kjøler av type Arctic cooling.

Den heter Freezer, men er ikke mye til fryser imo.

 

Jeg har også noe software som MBM.-5 og pc wizard 2006 for å holde øye med temperaturer og lignende. Men både mbm-5 og pc wizard sier at min cpu temp er 127 grader. Og det stemmer jo veldig dårlig i og med at max temp er 70.

 

Etter å ha kjørt pc¨'m hardt på prime 95 en stund må jeg reboote og fly inn i BIOS for å se hva slags temp jeg har. Og den har da vært ca 51 grader- Så de er ok.

 

 

 

Jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å få klokket opp maskinen min litt, og eventuelt hvor mye. Om jeg bare skal gjøre det med CPU, eller om HK og ram også følger med.

 

 

 

 

Dessuten et lite tilleggspørsmål til den tilfeldige som hra svaret.

Hver gang jeg skrur av pc'n kommer det et sånt advarselvindu som sier at Stasjon A: ser ut til å være åpen og at den ikke er klar eller noe i den dur. Kan trykke prøv igjen, fortsett eller avbryt. Jeg har ingen A: så jeg synes det er snålt. Om noen har en anelse så pls tell me :)

 

 

Takk for alle svar

 

 

Har forresten en asus v9999 Geforce 6800 3d kort. Er det mulig å kjøre opp dette litt også- Står at den kjører på 324 mhz av 325

Endret av CoffeeBoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update 24 sept:

 

Jeg klokket den opp til 2200 med Clock gen. Det funket sånn passe. Men når jeg kjørte et spill så restarta pc'n etter 10 min. Tror kanskje det er fordi det ble for varmt...eller kanskje ikke. sto at det var noen og 50 grader i BIOS.

Er mulig det ble noe tull mellom CPU og RAM, at RAM'en ikke hang helt med i svingene. Svaret er kanskje å øke volten, men da øker varmen også, og jeg er ikke sikker på om kjølingen min er bra nok.

Endret av CoffeeBoy
Lenke til kommentar
Update 24 sept:

 

Jeg klokket den opp til 2200 med Clock gen. Det funket sånn passe. Men når jeg kjørte et spill så restarta pc'n etter 10 min. Tror kanskje det er fordi det ble for varmt...eller kanskje ikke. sto at det var noen og 50 grader i BIOS.

Er mulig det ble noe tull mellom CPU og RAM, at RAM'en ikke hang helt med i svingene. Svaret er kanskje å øke volten, men da øker varmen også, og jeg er ikke sikker på om kjølingen min er bra nok.

6930294[/snapback]

 

grunnen til at du ikke kom lengre enn 2200 er fordi clockgen bare klokker fsb'n og minnet oppover. den tar ikke hensyn til hypertransportbussen sin hastighet, eller minnet. Du må huske å ikke sette minnet 1:1 med cpu, da vil du ikke komme langt. samt avpasse farten til hypertransportbussen.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Heisan. Jeg tenkte jeg skulle cranke opp maskinen  et lite hakk. Ikke så mye at den sliter men bare en liten boost.

6921220[/snapback]

Synes at utgangspunktet ditt er heller dårlig med en temperatur på 51 grader. Det indikerer at det enten er lenge siden du gjorde rent i kabinettet, eller at du har dårlig kjøling i kassa. Jeg hadde en AMD 64 3000+ tidligere og klarte å klokke den til 2540 stabilt, og uten å endre på volten. Fikk den til å boote på 2650 men den ble den ustabil etter en stund med belastning. Jeg brukte et Asrock hovedkort, se signaturen min. Jeg brukte kun kjøleren som fulgte med og temperatur uten load lå på 35 grader. Da var det 25 grader i rommet. Ved belastning kunne temperaturen stige til 52 - 53 grader. AMD 64 3000+ Venice som jeg hadde er en super overklokker. Sjekk om viftene dine kan være fulle av støv. Jeg gjør rent i mine maskiner 2 ganger i året med trykkluft på boks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...