Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

- Ny PC fryser etter Windows er instalert -


Anbefalte innlegg

I forrige uke kjøpte jeg alle deler som trengs for å få i gang en ny maskin. MSI - hovedkort(K9N -SLI - platinium), AMD 4600+ prosessor, geforce 7900 GT(DDR3), Corsair(value select)2x1gb.DDR2-ram PC4200, 400W-strømforsyning(er dette for lite? og Samsung Spin- Point 250gb.

 

Etter windows er instalert, skal jeg til å instalere drivere for hovedkort. Jeg klikker meg inn på "min datamaskin" og kjører CD. Da fryser PCen totalt, og det går ikke anå gjøre noe.

 

Jeg følte meg rimelig sikker på at det var noe galt med hovedkorte, da en venn har hatt lignende problem. Derfor bestilte jeg opp nytt skjermkort; ASUS m2n32-SLI Deluxe. Akkurat det samme problemet oppstod her!

 

PCen klikker også når jeg går inn på kontrollpanel, tror det gjelder generelt bare man åpner et program, slik at PCen har noe den må jobbe med.

 

Utrolig frusrerend, og ikke minst dyrt. Tar i mot alt av forslag jeg kan få.

 

Takk! :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du flasha biosen?

 

Det kan være minnebrikkene dine som er problemet ..at de ikke funker med den biosen kortet kom med.

 

 

Etter å ha sjekka QVL list til det hovedkortet kan jeg ikke se de minnebrikkene du har.

Det beste er å undersøke slikt før man kjøper deler slik at man er sikker på å få deler som er kompatible.

 

Så min konklusjon er at du bør flashe biosen.

Jeg håper det løser dine problemer.

Endret av viceroy
Lenke til kommentar
Har du flasha biosen?

 

Det kan være minnebrikkene dine som er problemet ..at de ikke funker med den biosen kortet kom med.

6920082[/snapback]

 

 

Takk for svar!

 

Må innrømme at jeg ikke er helt med her. Litt utdypning?! :yes: Men har nok uansett ikke "flasha biosen", hva gjør man da?

 

Link til minnebrikkene: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301116

 

Ettersom komplett.no har mine ram-brikker til ASUS-kortet som "tilbehør til produktet", går jeg som ikke har ekstrempeiling god for det.

Endret av Rottor
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til din strømforsyning.Hvis din venn har en annen,ville jeg anbefale det.

Er du 100% sikker på at du har satt alt på riktig plass.Har du andre eks.. skriver,eksterne kabler knyttet til pc. under installasjonen.Duppedingser?Har du andre kort i slotta på pc?

Har du satt opp biosen riktig?

Lenke til kommentar
Jeg kjenner ikke til din strømforsyning.Hvis din venn har en annen,ville jeg anbefale det.

Er du 100% sikker på at du har satt alt på riktig plass.Har du andre eks.. skriver,eksterne kabler knyttet til pc. under installasjonen.Duppedingser?Har du andre kort i slotta på pc?

Har du satt opp biosen riktig?

6920151[/snapback]

 

Har ikke koblet til noe annet, utenom mus og tastatur. Ingen andre kort er heller slotta. Hva som angår biosen har jeg ikke peiling på. Hva vil det si å sette den opp riktig?

Lenke til kommentar

Heisann,

 

For å flashe biosen må du komme deg til nettsiden til hovedkort leverandøren og navigere deg til til brukerstøtte og nedlastning til det spesifikkekortet. Der vil du finne den nyeste bios versjonen. Antagelig må denne pakkes ut og legges på en 3,5 toms diskett.... og det fordrer jo at du har en slik diskettstasjon. Kanskje de har noe du kan brenne på cd, ikke noe erfaring med det. Deretter starter du opp maskina med den disketten og skriver inn de kommandoer som skal til får å kjøre programmet som flasher biosen, instruks på de finnes også på hjemme siden.

 

Vennlig hilsen

 

Petter

Lenke til kommentar

Har hatt samme problem selv. men med et annet hovedkort. Dette er et chipsettdriverproblem. Denne driveren må være den første som blir installert etter at windows er ferdig installert. Om det går så prøv å installere denne fra safemode. Hvis ikke så dytt inn driverplaten etter oppstart av windows og la den starte opp via autooppstart og installer derfra. Restart så til solskinnsdager :o)

Lenke til kommentar
[Ettersom komplett.no har mine ram-brikker til ASUS-kortet som "tilbehør til produktet", går jeg som ikke har ekstrempeiling god for det.

6920133[/snapback]

Men du har MSI hovedkort og ikke ASUS?

Last ned memtest86 og sjekke minnet med dette.

6920561[/snapback]

 

Kjøpte jo MSI først, men da det ikke virket kjøpte meg kortet fra ASUS. Så for øyeblikket er det ASUS-kortet som er stappe i maskinen.

Lenke til kommentar
ta ut en av minnebrikkene å prøv, fungerer det ikke da, ta ut den som står i og sett inn den andre. Jeg bruker samme type brikker på samme hovedkort ASUS M2N32 og det fungerer veldig bra. Så der ligger ikke feilen.

 

Kjør også memtest86 for å finne ut om det er feil på brikkene.

Memtest86

6920911[/snapback]

 

Det fungerte ikke da jeg prøvde brikkene hver for seg. Memtesten får jeg ikke kjørt, fordi jeg ikke kommer på internett. Men kan jo prøve å kjøre RAMen på en anen maskin.

 

Finner heller ikke ut av hvordan jeg skal oppdatere BIOS.

 

Noen som vil lage et "trinn-for-trinn" anvisning? :cool:

Lenke til kommentar

du sitter jo åpenbart på en maskin som er på internett nå, last ned memtest på den, og legg den enten på en diskett eller en cd og kjør den i DOS.

 

Tviler sterkt på en BIOS update vil gjøre saken bedre på ASUS hovedkortet, men er jo verdt ett forsøk.

 

For å oppdatere biosen må du få den nye biosen over på en diskett eller cd for så å trykke F2 i oppstarten og oppdatere biosen.

Dette står nøyere forklart i brukermanualen

Lenke til kommentar
Har hatt samme problem selv. men med et annet hovedkort. Dette er et chipsettdriverproblem. Denne driveren må være den første som blir installert etter at windows er ferdig installert. Om det går så prøv å installere denne fra safemode. Hvis ikke så dytt inn driverplaten etter oppstart av windows og la den starte opp via autooppstart og installer derfra. Restart så til solskinnsdager :o)

6920473[/snapback]

 

Prøver jeg å starte et eneste program fryser maskinen. Må vel gå for å starte opp fra CD/Floppy...

Lenke til kommentar
Kjøpte jo MSI først, men da det ikke virket kjøpte meg kortet fra ASUS. Så for øyeblikket er det ASUS-kortet som er stappe i maskinen.

6920815[/snapback]

Sikkert et dumt spørsmål. Har du reinstallert windows etter at du byttet hovedkort?

6924921[/snapback]

 

Nei, det har jeg ikke. Er det nødvendig?

Lenke til kommentar
Kjøpte jo MSI først, men da det ikke virket kjøpte meg kortet fra ASUS. Så for øyeblikket er det ASUS-kortet som er stappe i maskinen.

6920815[/snapback]

Sikkert et dumt spørsmål. Har du reinstallert windows etter at du byttet hovedkort?

6924921[/snapback]

 

Nei, det har jeg ikke. Er det nødvendig?

6925926[/snapback]

Du spøker nå. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...