Gå til innhold

Trådløse Trondheim


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Rent teknisk er det et åpent wlan som krever oppkobling med VPN til NTNU for å surfe.

 

Dette vil som tidligere nevnt, også være tilgjengelig for studenter fra videregående skoler og ansatte i STFK.

 

Oppkoblingen mot STFK sin del av nettet vil ikke gjøres gjennom VPN, men ved bruk av sertifikat som må installeres på maskinene.

Lenke til kommentar
Man må koble seg til nettet med VPN, er det ikke så?

Det finnes ikke VPN-programvare til DS-en da?

6915612[/snapback]

Du må bruke VPN ja (iallefall sist gang jeg prøvde), men saken er at på campus har man i det siste kunnet surfe uten VPN, via noe jeg tror er en proxy. Er ikke helt sikkert på hvordan det virker, men det kommer iallefall opp en nettside man må logge inn på før man får tilgang til noe som helst.

Jeg kan ikke tenke meg at VPN vil være en forutsettning i all fremtid, så da er det kanskje håp for DS'n. Er det vanlig med VPN på f.eks mobiltelefoner?

Lenke til kommentar
Man må koble seg til nettet med VPN, er det ikke så?

Det finnes ikke VPN-programvare til DS-en da?

6915612[/snapback]

Du må bruke VPN ja (iallefall sist gang jeg prøvde), men saken er at på campus har man i det siste kunnet surfe uten VPN, via noe jeg tror er en proxy. Er ikke helt sikkert på hvordan det virker, men det kommer iallefall opp en nettside man må logge inn på før man får tilgang til noe som helst.

Jeg kan ikke tenke meg at VPN vil være en forutsettning i all fremtid, så da er det kanskje håp for DS'n. Er det vanlig med VPN på f.eks mobiltelefoner?

6916431[/snapback]

 

 

på campus kan man surfe uten å logge på, bare velge "logon as guest" på påloggingssiden. Man får da surfe vanlig internett og stort sett alt annet er sperret, men det funker helt greit.

Lenke til kommentar

Er man elev ved videregående skoler eller ansatt så kan man bruke trådløse trondheim sin STFK kobling ja, men det er nok ikke sertifikat lokalt som det er sagt tidligere her.

 

Men man må bruke WPA og et lovlig brukernavn og passord for å komme ut. Dokumentasjon legges ut i morgen tidlig på http://www.tradlosetrondheim.no/ i tillegg til dekningskart pr 26 september.

 

Hastighet til internett er 100 mb/s p.t for STFK brukere.

 

Virker for pcer akkurat nå. Har ikke fått til PDA riktig enda...:-)

Endret av glepa
Lenke til kommentar
Du må bruke VPN ja (iallefall sist gang jeg prøvde), men saken er at på campus har man i det siste kunnet surfe uten VPN, via noe jeg tror er en proxy. Er ikke helt sikkert på hvordan det virker, men det kommer iallefall opp en nettside man må logge inn på før man får tilgang til noe som helst.

Jeg kan ikke tenke meg at VPN vil være en forutsettning i all fremtid, så da er det kanskje håp for DS'n. Er det vanlig med VPN på f.eks mobiltelefoner?

6916431[/snapback]

På campus så kan det jo hende at du er koblet til Trådløs Campus og ikke Trådløse Trondheim. Dette ser du lett på ip-adressen din da, har du en 129-adresse er du tilkoblet Trådløs Campus. Trådløse Trondheim har 15x-adresser.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...