Gå til innhold

Ubuntu gav nytt liv til gammel pc


efikkan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er flott å høre at du fikk brukt den gamle PCen til noe fornuftig, efikkan. Det er ikke helt ulikt min egen erfaring fra i sommer, da jeg installerte Ubuntu på en syv år gammel PC og fikk helt hakeslepp over hvor raskt ting gikk i forhold til Windows XP!

 

Når man så tenker på at ikke bare er Ubuntu gratis, men at også maskinen får lengre levetid og man kan utsette kjøp av ny PC i kanskje flere år til, så blir en slik løsning uslåelig på økonomi i hvertfall. Det må jo være ypperlig for studenter som vil spare mer av studielånet. :)

Lenke til kommentar
Jeg synes det er flott å høre at du fikk brukt den gamle PCen til noe fornuftig, efikkan. Det er ikke helt ulikt min egen erfaring fra i sommer, da jeg installerte Ubuntu på en syv år gammel PC og fikk helt hakeslepp over hvor raskt ting gikk i forhold til Windows XP!

 

Når man så tenker på at ikke bare er Ubuntu gratis, men at også maskinen får lengre levetid og man kan utsette kjøp av ny PC i kanskje flere år til, så blir en slik løsning uslåelig på økonomi i hvertfall. Det må jo være ypperlig for studenter som vil spare mer av studielånet. :)

6916584[/snapback]

Det er nok bra for skoler også. De kunne spart en god del som kan brukes til ny maskinvare i stedet for lisenspenger.

 

Det er en god del brukere som kjøper ny pc for å kjøre ny Windows, men fortsatt gjøre enkle jobber. Da hadde Ubuntu vært en bedre løsning. Men folk har så mange fordommer mot alternativ til Windows.

Lenke til kommentar
Jepp. Oppstartstiden til Linux er mindre enn Windows XP ja. Slackware 10.2 oppstarten min tar hakket kortere tid enn Windows XP MediaCenter på min laptop.

6913111[/snapback]

 

Ganske sykt egentlig, når jeg tenker tilbake på hvor rask en nyinstallert XP SP0 er på å starte (det tar godt under 1 minutt), og hvor treig linux lenge var her... Men farten tar seg stadig opp :)

 

Uansett: Booting er for pingler :p Begynner å få oppetid nå (21 døgn eller noe sånt)...

 

Jeg synes det er flott å høre at du fikk brukt den gamle PCen til noe fornuftig, efikkan. Det er ikke helt ulikt min egen erfaring fra i sommer, da jeg installerte Ubuntu på en syv år gammel PC og fikk helt hakeslepp over hvor raskt ting gikk i forhold til Windows XP!

 

Når man så tenker på at ikke bare er Ubuntu gratis, men at også maskinen får lengre levetid og man kan utsette kjøp av ny PC i kanskje flere år til, så blir en slik løsning uslåelig på økonomi i hvertfall. Det må jo være ypperlig for studenter som vil spare mer av studielånet. :)

6916584[/snapback]

Det er nok bra for skoler også. De kunne spart en god del som kan brukes til ny maskinvare i stedet for lisenspenger.

 

Det er en god del brukere som kjøper ny pc for å kjøre ny Windows, men fortsatt gjøre enkle jobber. Da hadde Ubuntu vært en bedre løsning. Men folk har så mange fordommer mot alternativ til Windows.

6918220[/snapback]

 

Evt. så kunne de flyttet pengene ut av IT-budsjettet og inn i et annet budsjett...

Lenke til kommentar
Jepp. Oppstartstiden til Linux er mindre enn Windows XP ja. Slackware 10.2 oppstarten min tar hakket kortere tid enn Windows XP MediaCenter på min laptop.

6913111[/snapback]

 

Ganske sykt egentlig, når jeg tenker tilbake på hvor rask en nyinstallert XP SP0 er på å starte (det tar godt under 1 minutt), og hvor treig linux lenge var her... Men farten tar seg stadig opp :)

 

Uansett: Booting er for pingler :p Begynner å få oppetid nå (21 døgn eller noe sånt)...

Synes aldri oppstarten har vært et problem, hos meg snakker vi om bare noen sekunder så er maskinen oppe å gå. Jeg har såklart redigert litt oppstarten, men standard oppsettet i Slackware er helt akseptabel (har vel også vært ganske uforandret de siste årene).

 

Nå rebooter jeg ikke så ofte akkurat, så så nøye er det ikke.

Lenke til kommentar
Uansett: Booting er for pingler :p Begynner å få oppetid nå (21 døgn eller noe sånt)...

Ja, Linux-pcene står gjerne på noen uker om gangen her også. Min far spøkte med at han hadde "glemt" hvordan han startet pcen på nytt. :!:

 

Jeg synes det er flott å høre at du fikk brukt den gamle PCen til noe fornuftig, efikkan. Det er ikke helt ulikt min egen erfaring fra i sommer, da jeg installerte Ubuntu på en syv år gammel PC og fikk helt hakeslepp over hvor raskt ting gikk i forhold til Windows XP!

 

Når man så tenker på at ikke bare er Ubuntu gratis, men at også maskinen får lengre levetid og man kan utsette kjøp av ny PC i kanskje flere år til, så blir en slik løsning uslåelig på økonomi i hvertfall. Det må jo være ypperlig for studenter som vil spare mer av studielånet. :)

6916584[/snapback]

Det er nok bra for skoler også. De kunne spart en god del som kan brukes til ny maskinvare i stedet for lisenspenger.

 

Det er en god del brukere som kjøper ny pc for å kjøre ny Windows, men fortsatt gjøre enkle jobber. Da hadde Ubuntu vært en bedre løsning. Men folk har så mange fordommer mot alternativ til Windows.

6918220[/snapback]

 

Evt. så kunne de flyttet pengene ut av IT-budsjettet og inn i et annet budsjett...

6924323[/snapback]

Ja, noe som kommer elevene til gode. ;)
Lenke til kommentar

Ja skoler bør tenke mer på dette synes jeg, på den skolen jeg gikk på ifjor kasta de hauger av gamle pcer, da mye pga. av at de ikke klarte XP så bra.

de kunne sikkert blitt brukt 2-3 år til de om de hadde valgt linux framfor XP, det er mye penger og spare, sikkert ikke få tusenlapper som går med til alle lisensene heller :p

Lenke til kommentar
Ja skoler bør tenke mer på dette synes jeg, på den skolen jeg gikk på ifjor kasta de hauger av gamle pcer, da mye pga. av at de ikke klarte XP så bra.

de kunne sikkert blitt brukt 2-3 år til de om de hadde valgt linux framfor XP, det er mye penger og spare, sikkert ikke få tusenlapper som går med til alle lisensene heller :p

6925456[/snapback]

Eventuelt gi datamaskinene til sånne som oss...;)

Lenke til kommentar
Eventuelt gi datamaskinene til sånne som oss...;)

6925492[/snapback]

Hehe, ja det kan de også gjøre, tar gjerne imot noen jeg

6925517[/snapback]

Det kan ofte være greit å plukke reservedeler, som minne, harddisker og skruer. Jeg har demontért ganske mange pcer som skulle kastes gjennom tidene, men riktig nok ikke fra skoler.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...