Gå til innhold

Spørsmål om skatting for skoleelever/studenter


dimdal

Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

Jeg er for tiden elev ved videregående skole, og jobber deltid ved siden av.

 

Har nå snart brukt opp mitt frikort, og ringte idag skatteetaen for å høre om jeg kunne få nytt skattekort. Oppgir at jeg vil komme til å tjene ca 12-13 000 til i år, og havner da på totalt 38 000 før nyttår. Da får jeg beskjed om at jeg vil få et skattekort med 20% skatt i posten. Oppga ikke her at jeg var skoleelev, eneste hun fikk var personnr og beregnet inntekt.

 

 

Kan det stemme at jeg skal betale så mye som 20% skatt? I så fall er jo det reine sjørøveriet, det har jeg faen ikke råd til.. klarer meg jo så vidt akkurat med inntekten når jeg ikke betaler skatt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlig skatteprosent er 28%. Du har dog et minstefradrag som "reduserer" inntekten med inntil noenogtredve tusen (husker ikke tallet nå), avhengig av inntekt og noen andre forhold. Husk at når du går over frikortgrensen skal det skattes av hele inntekten (minus fradrag).

 

Det du kan gjøre er å oppgi et lavere beløp enn det du faktisk kommer til å tjene, og så eventuelt ta baksmellen når den kommer. Dog er det jo hyggeligere å heller betale litt for mye skatt, og så få igjen resten til våren.

 

Edit: Om du er elev, student eller whatever bryr ikke skattemyndighetene seg spesielt mye om.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Ah okay.. men jeg får ikke plutselig et krav om å betale 20% av 38 000 (hvis det er det jeg ender på i år) ?

 

Det hadde vært kjedelig

6902478[/snapback]

Det kan godt hende, når skatteoppgjøret er klart til våren. Da beregner de hvor mye skatt du faktisk skal betale. Har du betalt inn for mye, får du tilbake, har du betalt for lite, må du betale mellomlegget. Akkurat nøyaktig hvor mye skatt du må betale vet man som regel ikke før året er slutt, og all inntekt er ferdig for det aktuelle året.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

De legger alltid på litt. Jeg fant nettopp ut at jeg kan tjene 25000 i måneden i oktober, november og desember uten å betale en krone i skatt. Det virker som de har en del standardiserte satser som de går etter. Legg merke til at du betaler skatt av feriepenger, men neste år. Du får de ut "skattefritt", men de beregner det inn i annen lønn.

 

Du betaler i utgangspunktet 28% skatt av lav inntekt. Før 28% trekkes, trekkes det et minstefradrag av inntekten din. Det er i år på 34% av grunnlaget, ikke lavere enn 31 800, og ikke høyere enn 61 100. Altså, i ditt tilfelle, 31 800. Jeg regner det som sannsynlig at du ikke har noen andre fradrag. De resterende 6200 forsvinner ut av skattebildet etter man trekker fra 35400 ekstra som kommer i fratrekk i såkalt personfradrag, men dette er bare på skatten din til kommune, fylke og stat. Du betaler altså ikke ordinær skatt.

 

Det du dog betaler, er trygdeavgift. Den er på 7.8% av total inntekt, og gir deg 2964 kroner i skatt. Marginalskatten, altså totalskatten av alt, eller "skatt på siste krone" som man pleier å si, blir da på, vel, 7.8%.

 

Skatteprosent: 7.8

Total skatt på kr. 38000: 2964

 

Alt havner uansett i samme kassa. Jeg regner med du bare trengte det nederste tallet, men det er tidlig på morgenen og jeg hadde ikke noe bedre å gjøre :D

 

Ligningskontoret pleier å være skikkelig kjipe på dette, og jeg har alltid betalt for mye. Det er sannsynligvis fordi vi har tullete ordninger med halv skatt i desember, feriepenger, og så videre som gjør staten så "snill", men systemet komplisert. Ofte er det som hjelper å komme med tallene, og deretter gå til ligningskontoret eller ta det på telefonen hardt med de, og si at dette er hva du skal betale, du kommer ikke til å tjene mer enn det du sier, og at du ikke har råd til mer.

 

De tar deg på baksmellen uansett hvis du finner på å tjene mer - de er verdens kjipeste kreditor. Inkassoloven har de ikke hørt om, det kan jeg love deg. Så da kan det lønne seg å be arbeidsgiver om å trekke mer. De har lov til det, men ikke trekke mindre.

 

Trenger du å få orden på tallene kan jeg sikkert hjelpe, men det burde gå fint. Du skal hvertfall ikke betale 20%.

 

Skatt er avanserte saker ;)

Lenke til kommentar

Her hos Skatteetaten kan du beregne ca. hvor mye skatt du må betale fra inntekten din. Denne kalkulatoren viser 2100 i skatt for tjente 38000, dvs. ca. 12% fra de 18000 du forventer å tjene før 1. januar. 20% (3600) blir kanskje litt surt å betale nå, men husk at hvis du betaler for mye, får du pengene (1500) tilbake neste år, rundt 25. juni.

 

Og bare du er klar over det (det vet du sikkert selv) - hvis du ikke leverer nytt skattekort til arbeidsgiveren nå, betaler du 50% i forskuddstrekk av hver krone du tjener over 20000 (du får selvfølgelig tilbake mye skatt neste år, men det blir ikke så gøy i år).

 

Det er to muligheter for deg å tjene inn de manglende 3600 i år. For det første, kan du jobbe flere timer hos din arbeidsgiver. Annen mulighet er at hvis du tjener under 1000 kroner hos en arbeidsgiver, slipper du å betale noe som helst fra disse pengene. Hvis jeg ikke tar helt feil. Så bare finn fire tilfeldige småjobber og du er i mål!

Lenke til kommentar

Merkelig at kalkulatoren skulle ende opp med 2100. Prøvde med andre tall, og da ble det riktig. Det er sannsynligvis noen slags form for avrunding. Nå er det tydeligvis enda litt mer tidlig på morgenen enn jeg tenkte, så jeg regnet ikke med at du allerede har tjent frikortgrensa. Da har de ikke slengt på så mye når du ender opp med 20%, men du kan få det ned. Frikort er litt dumt sånn.

 

Det er riktig at du kan tjene opptil 1000 kroner uten å betale skatt, på en utbetaling. Det kan gjøres med flere arbeidsgivere, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Hei hei,

 

 

Takk for bra hjelp, har akkurat snakket med skatteetaten også, og de oppgir det samme som dere sier.

 

Som han sa så var grunnen til at det ble en såpass høy prosent nå på slutten av året var at jeg skulle totalt betale ca 2600 i skatt i år, og siden det da ikke var tidligere trukket noe så måtte det trekkes over en kortere periode. Hadde jeg skattet gjennom hele året hadde jeg havnet på ca 10%.

 

 

Da var saken hvertfall løst, og jeg få prøve å overleve med det som blir igjen av lønna mi ut året :)

Lenke til kommentar
Hei hei,

 

 

Takk for bra hjelp, har akkurat snakket med skatteetaten også, og de oppgir det samme som dere sier.

 

Som han sa så var grunnen til at det ble en såpass høy prosent nå på slutten av året var at jeg skulle totalt betale ca 2600 i skatt i år, og siden det da ikke var tidligere trukket noe så måtte det trekkes over en kortere periode. Hadde jeg skattet gjennom hele året hadde jeg havnet på ca 10%.

 

 

Da var saken hvertfall løst, og jeg få prøve å overleve med det som blir igjen av lønna mi ut året :)

6907485[/snapback]

 

samme som jeg fikk vite. Du kan dog se på slutten hvor mye du er forventet å betale i skatt og så sammenlikne.

jeg var forventet å betale ca 5000 kr i skatt av min inntekt, men er på 22% skatt nå, så har innen året er omme betalt opptil 15 000 kr. Kan se ut til å bli et fint år neste år :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...