Gå til innhold

Penger i utenlandske banker, mulig?


Christian86

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å snu problemstillingen på hodet, kan vi se på hva utlendinger må gjøre for å opprette konto i Norge. For å kunne opprette konto her i landet trenger man ett D-nummer, eventuelt norsk personnummer. Dette er noe man får ved å henvende seg til folkeregisteret/ligningskontoret i kommunen man bor. D-nummer/personnummeret brukes for å identifisere personen, da det er flere som har likt navn. Ingen D-nummer/personnummer er like. Dette har med sikkerhet for at ingen skal kunne utgi seg for å være noen andre enn seg selv. I tillegg trenger man selvsagt pass fra landet man er statsborger.

 

Hva og hvor mye informasjon som kreves for å åpne konto i utlandet varierer fra land til land.

 

Dersom du skal satse på ett land med høye innskuddsrenter er muligens Island ett bra valg. Der er styringsrenten på rundt 14% om dagen. Men om det er verd bryet er en annen sak. Man skal og være klar over at det koster endel å overføre penger mellom konti i forskjellige land.

Lenke til kommentar

Info fra Kaupthing Bank:

Accounts with Kaupthing Bank

Whether you are in Iceland for a short time or a resident, Kaupthing Bank can offer you comprehensive financial services to suit your needs. However, in order to open a bank account in Iceland all applicants must have an Icelandic ID number (kennitala). Foreign nationals should apply for an Icelandic ID number at the offices of the National Registry (þjóðskrá). If you are not located in Iceland, but would like to open an account in the country you might consider a custody account (brokerage account) with Kaupthing Bank.

...

Once you have an Icelandic ID number you can visit any of Kaupthing Bank's branches throughout the country (look for the KB banki sign!) to open an account. Be sure to bring your passport. One of our service representatives will be able to advise on which account and services suit your needs best.

 

Les mer på: http://www.kaupthing.net/?PageID=3241

Lenke til kommentar
Menneh.. hvor raskt synker den islandske kronen i verdi da?

6899543[/snapback]

 

jf NB så skal vi tilbake til 1974 før ISK var så lavt at dette var ulønnsomt. Kursne i dag er 9,32 kr per 100 ISK noe som er nokså fordelaktig for min del.

Kursen lå på 10,25 i fjor, og har nå gått ned ca 1 krone, så ville vært kjipere om jeg gjorde dette ifjor. Dessuten er det neppe mitt største problem å flytte pengene tilbake om noe skulle skje.

Lenke til kommentar
I følge makroøkonomisk teori vil valutakursendringer sørge for å utjevne renteforskjellene over tid, slik at det er en viss risiko å plassere penger i utlandet på den måten. På den annen side kan det jo ta en stund før ting "normaliserer" seg.

6902013[/snapback]

 

tja, er klar over denne teorien, men sparingen er ikke langsiktig. Så ved å sette over drøye 50 000 kr ca, som tilsvarer 500¨ISK så vil jeg få en 5500 kr i akastning hvert år, noe som er bedre enn norske banker gir. Uansett så vil det i teorien gjøre meg bedre med investering der enn å investere i Norge uansett hvordan en ser på dte nå, men om det vil endre seg med årene er en annen sak.

Lenke til kommentar
Undres om jeg kan opprette konto i andre land med bedre rente enn Norge og så spare litt der. Om noen vet svaret, så trenger jeg tips på banker som er seriøse og som tar imot slike kunder.

6892196[/snapback]

Nå vil du ikke tjene penger på dette. Med mindre du har flaks med hensyn til valutautviklingen.

 

Hvis dette hadde vært mulig, kunne man lånt penger i Japan til 0,25 % rente og plassert dem i Zimbabwe med innskuddsrente på flere hundre prosent. Problemet er at inflasjonen utjevner forskjellen. Ellers ville dette vært en fin pengemaskin ;)

6903826[/snapback]

 

inflasjonen i Norge må jo for min del gå i taket for at dette skal bli et problem for meg. MEd mindre jeg har feilkalkulert heftig så vil 11% rente med norske kroner gi en bedre avkastning de neste månende enn det 3,3 % i Bank2 gir meg.

Lenke til kommentar
Her kan du lese om den islandske sentralbankens prognoser for inflasjonen på Island den kommende tiden.

For fjerde kvartal i 2006 antas en inflasjon på 10,9 %.

6904512[/snapback]

Og vips var rentefordelen spist opp...

6904543[/snapback]

 

burde visst at jeg glemte noe. Men sett at denne inflasjonen finner sted. Så vidt jeg kunne lese av statestikken så var det ikke 100% gitt at det ville skje, bare med en viss grad av sannsynlighet.

 

vil det være bedre å utsette det hele, eller droppe det?

Lenke til kommentar
vil det være bedre å utsette det hele, eller droppe det?

6906619[/snapback]

Noe jeg synes er relevant er hva du betaler i vekslingsgebyr. Det kan være såpass mye at det allerede spiser opp en god del.

 

Ellers blir det litt gambling, kan gå bra, eller ikke så bra. Det er en sjanse å ta. Det kan hende det vil være minst like lønnsomt å satse på et par solide aksjefond.

Lenke til kommentar
vil det være bedre å utsette det hele, eller droppe det?

6906619[/snapback]

Noe jeg synes er relevant er hva du betaler i vekslingsgebyr. Det kan være såpass mye at det allerede spiser opp en god del.

 

Ellers blir det litt gambling, kan gå bra, eller ikke så bra. Det er en sjanse å ta. Det kan hende det vil være minst like lønnsomt å satse på et par solide aksjefond.

6906631[/snapback]

 

tja, så vidt jeg fikk vite fra skandiabanken så var ikke vekslingsgebyr noe problem. Men tror jeg skal opprette konto, og se det ann til årsskiftet, av tallene under skulle det vises en 10% inflasjon i første kvartal.

Lenke til kommentar
tja, så vidt jeg fikk vite fra skandiabanken så var ikke vekslingsgebyr noe problem. Men tror jeg skal opprette konto, og se det ann til årsskiftet, av tallene under skulle det vises en 10% inflasjon i første kvartal.

6906656[/snapback]

Har ikke Skandiabanken et 1,75% valutapåslag da?

Det gjelder kanskje bare uttak av valuta i utlandet med bankkort.

 

Men sånn generelt - hvis det hadde vært slik at man bare kunne sette inn en haug penger på Island og så høste store renteinntekter - tror du ikke mange flere hadde gjort nettopp det? :)

 

Når renten stiger så kommer det riktignok en del utenlandsk kapital inn, men den holder seg der bare så lenge det faktisk er noe å tjene. Blir inflasjonen større enn gevinsten flytter kapitalen seg et annet sted.

 

Til slutt så kan det godt hende det vil lønne seg, hvordan inflasjonen utvikler seg er det ganske vanskelig å spå nøyaktig om. Det blir litt gambling rett og slett.

Lenke til kommentar
tja, så vidt jeg fikk vite fra skandiabanken så var ikke vekslingsgebyr noe problem. Men tror jeg skal opprette konto, og se det ann til årsskiftet, av tallene under skulle det vises en 10% inflasjon i første kvartal.

6906656[/snapback]

Har ikke Skandiabanken et 1,75% valutapåslag da?

Det gjelder kanskje bare uttak av valuta i utlandet med bankkort.

 

Men sånn generelt - hvis det hadde vært slik at man bare kunne sette inn en haug penger på Island og så høste store renteinntekter - tror du ikke mange flere hadde gjort nettopp det? :)

 

Når renten stiger så kommer det riktignok en del utenlandsk kapital inn, men den holder seg der bare så lenge det faktisk er noe å tjene. Blir inflasjonen større enn gevinsten flytter kapitalen seg et annet sted.

 

Til slutt så kan det godt hende det vil lønne seg, hvordan inflasjonen utvikler seg er det ganske vanskelig å spå nøyaktig om. Det blir litt gambling rett og slett.

6906689[/snapback]

 

 

det er kun ved bruk av debetkortet :)

 

har nok grublet over hvor langvarig det ville være, så var ikke helt ferdig enda. Har en sikret rente på 3,3% her hjemme, noe som vil gi en bedre gevinst ettersom sjansene er store for økte renter fremover. Får se hva jeg gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...