Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

En liten drøm om å starte eget firma.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en grunn til at det idag kun er statlig/kommuneeide e-verk og liknende firma som bygger ut egne fibernett. Det er ingen andre som har kapital til å utføre noe sånt.

Alle små/mellomstore firma av denne typen leier linjer av Telenor, e-verk, osv.

 

Dette tilsier at for at du skulle kunne realisere noe sånt, er du avhengig av en betydelig egenkapital og en bank som har tro på prosjektet ditt. For at bankene skal ha tro på prosjektet, må produktet være minst like bra som de konkurrerende på et så lite marked. Som igjen krever kompetanse, mye kompetanse. Dette er ikke noe realistisk enkeltmannsforetak.

 

Det er lov å drømme, men ikke ta deg vann over hodet.

Lenke til kommentar
Det er en grunn til at det idag kun er statlig/kommuneeide e-verk og liknende firma som bygger ut egne fibernett. Det er ingen andre som har kapital til å utføre noe sånt.

Alle små/mellomstore firma av denne typen leier linjer av Telenor, e-verk, osv.

 

Dette tilsier at for at du skulle kunne realisere noe sånt, er du avhengig av en betydelig egenkapital og en bank som har tro på prosjektet ditt. For at bankene skal ha tro på prosjektet, må produktet være minst like bra som de konkurrerende på et så lite marked. Som igjen krever kompetanse, mye kompetanse. Dette er ikke noe realistisk enkeltmannsforetak.

 

Det er lov å drømme, men ikke ta deg vann over hodet.

6886745[/snapback]

Altså, det første man var tenkt på var å gå inn i en boligområde rett og slett, bare helt i det små. Se hva det er av linjemuligheter, se hva som skal til for å vidreformiddle linjen til eventuelle brukere i nærheten av deg å ta det så utrolig basic rett og slett.

Jeg vil bare se et ca prisoverslag så man vet sånn ca hvor man kan starte for slik jeg ser det på nå så har jeg ikke peiling på hva som skal til, derfor jeg har laget en slik thread rett og slett. Denne threaden skal flyttes til nettverks-kategorien og så får vi se på om jeg flytter threaden til HWB sine nettverk der jeg tror kompetansen perhaps er litt bedre nå som man har fått en thread der man kun tar seg av tanke-stadiene og se hva som i virkeligheten må til. Så får man se om man flytter greia til HWB senere eller hva man gjør.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk utført en del arbeid i forbindelse med fiberutbygging. Vi la fiber under kommunale veier vha spesialutstyr slik at utbyggerne sparte kostnadene med å grave over veien. Hvis jeg ikke husker feil tok vi 1000-2000kr pr meter, og da er ikke kabelkostnadene medregnet. Så det sier seg selv at fiberutbygging koster mye penger.

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk utført en del arbeid i forbindelse med fiberutbygging. Vi la fiber under kommunale veier vha spesialutstyr slik at utbyggerne sparte kostnadene med å grave over veien. Hvis jeg ikke husker feil tok vi 1000-2000kr pr meter, og da er ikke kabelkostnadene medregnet. Så det sier seg selv at fiberutbygging koster mye penger.

6886846[/snapback]

At det koster penger er man fullstendig klar over ja. Men jeg har lyst til å se tall på hvor mye man kan komme til å trenge rett og slett. Skal sette meg ned å skrive noen mail til forskjellige selvskaper å høre om hva de råder til å gjøre og selvsagt høre med dere folks ;)

 

Jeg er av den formeningen av at internet bør bli en felleseie og ikke noe som man skal betale helt latterlige priser slik som dagens norge gjør det. Det er helt forkastelig at man skal betale X antall tusen kroner for en 10mbits linje i norge i dag pr mn. Tenk å kunne gjøre noe slik som å gi kunder så og si helt gratis internet til en latterlig sum av 50kr pr.mnd for en 10mbit linje eller mere og ikke bare begrense det til noen få kunder men å f.eks forsyne et lite tettsted med helt total-dekning av internet og være så villig til å grave kabelen helt egenhåndig selv for ikke av en sum av 1000-3000kr. DET er noe man kunne ha lyst til å gjøre rett og slett og så bare stå for drift og alt av form for support som kundene måtte ønske og dra ut til kundene å hjelpe de så langt man over hode mulig kan gjøre og ikke stenge kundeservicen på lørdagene fordi at det lønner seg ikke å gjøre noe slik og være tilgjengelig for kunden 24/7 som ISP'ene har i dagens norge. Man forsøples ned med møkkselvskaper som ikke holder det de lover i det hele tatt og forsyver ting og kan så og si aldri gi deg en konkret dato fordi at de de leier inn eksterne selvskaper for å gjøre ting og så baller det bare på seg.

Lenke til kommentar
Tenk å kunne gjøre noe slik som å gi kunder så og si helt gratis internet til en latterlig sum av 50kr pr.mnd for en 10mbit linje eller mere og ikke bare begrense det til noen få kunder men å f.eks forsyne et lite tettsted med helt total-dekning av internet og være så villig til å grave kabelen helt egenhåndig selv for ikke av en sum av 1000-3000kr. DET er noe man kunne ha lyst til å gjøre rett og slett og så bare stå for drift og alt av form for support som kundene måtte ønske og dra ut til kundene å hjelpe de så langt man over hode mulig kan gjøre og ikke stenge kundeservicen på lørdagene fordi at det lønner seg ikke å gjøre noe slik og være tilgjengelig for kunden 24/7 som ISP'ene har i dagens norge.

6887021[/snapback]

 

600,- i året for 10Mbit/s inkl mva med 24/7 support og fiber i veggen.

Hvis dette er målet så vil jeg tro du kan glemme det med engang, husk at båndbredde også koster når man skal ut i verden.

Med 100 kunder så har du 48000,- igjen til alle utgifter og lønn til de som skal drifte dette, det sier seg selv at dette er ett umulig prosjekt med slike tall.

Lenke til kommentar

Unnskyld, men jeg kan ikke ta denne tråden helt seriøst. Du foreslår 50 kroner i måneden for en 10 megabit-linje og forventer seriøse svar?

 

La oss nå si at du får alle tillatelser og liknende du trenger til å grave og å starte opp et firma - har du virkelig tenkt til å grave flere kilometer med kabler, sette opp aksesspunkt, sentral, servere og alt annet selv? Jeg ser det nesten for meg. Og jeg ler. Så la oss nå si at du plutselig blir utrolig flink til å grave, eller at du betaler 30 polske arbeidere 29 kroner timen. Hva med nettilgang videre fra sentralen din? Du må leie båndbredde fra firmaer som har tilkobling videre, altså går drømmen din om noe "Telenor-dritt" rett ut av Telenor-vinduet.

 

Tror du at du kan finansiere nettleie med 50 kroner i måneden fra den 70 år gamle naboen som du har overbevist om at hun ikke kan få lastet ned e-posten fra barnebarna sine hvis hun ikke har en 10 megabit-linje?

Endret av Dahl
Lenke til kommentar

Leste fort igjennom denne tråden og syntes det var rart at ikke halvparten av disse innleggene ble slettet med tanke på advarselen i første post. Det skulle bare postes seriøse svar leste jeg der. Greit nok mange av innleggene svarte kort og riktig på en del spørsmål som ble stilt. Likevel er hele denne tråden useriøs at det begynner å bli latterlig.

 

EDIT: Da postet Dahl før meg så jeg forkortet mitt innlegg, men hovedpoenget er der.

Endret av aleh
Lenke til kommentar
600,- i året for 10Mbit/s inkl mva med 24/7 support og fiber i veggen.

Hvis dette er målet så vil jeg tro du kan glemme det med engang, husk at båndbredde også koster når man skal ut i verden.

Med 100 kunder så har du 48000,- igjen til alle utgifter og lønn til de som skal drifte dette, det sier seg selv at dette er ett umulig prosjekt med slike tall.

6887607[/snapback]

Vel, der fikk man i allefall et tall å forholde seg til. Og ja, det kan godt hende at det er et urealistisk tall å drive forretning med, det vet ikke jeg, det er akkurat derfor jeg spør.
Hvet at det koster rundt 40000 for bedriftkunder og leie fiber rundt om kring men hør med banetele og telenor de har mye fiber både her og der

6887765[/snapback]

Banetele er en av de som skal kontaktes ja.
Unnskyld, men jeg kan ikke ta denne tråden helt seriøst. Du foreslår 50 kroner i måneden for en 10 megabit-linje og forventer seriøse svar?

 

La oss nå si at du får alle tillatelser og liknende du trenger til å grave og å starte opp et firma - har du virkelig tenkt til å grave flere kilometer med kabler, sette opp aksesspunkt, sentral, servere og alt annet selv? Jeg ser det nesten for meg. Og jeg ler. Så la oss nå si at du plutselig blir utrolig flink til å grave, eller at du betaler 30 polske arbeidere 29 kroner timen. Hva med nettilgang videre fra sentralen din? Du må leie båndbredde fra firmaer som har tilkobling videre, altså går drømmen din om noe "Telenor-dritt" rett ut av Telenor-vinduet.

 

Tror du at du kan finansiere nettleie med 50 kroner i måneden fra den 70 år gamle naboen som du har overbevist om at hun ikke kan få lastet ned e-posten fra barnebarna sine hvis hun ikke har en 10 megabit-linje?

6887796[/snapback]

Hvem har sagt at jeg forventer 10mbit til 50kr? Jeg sa at det var noe jeg MENTE burde være for noe slikt i norge. Det er forskjell på hva jeg ønsker å hva realiteten er, noe som en del har totalt glemt i denne threaden. At du ikke ser på det, no offence i det hele tatt, ser på det som en serriøs thread er ditt problem.

Jeg tror ikke at jeg kan finnanserer noe slik for den summen nei, det har jeg heller ikke sagt. Det jeg sier er kort å godt at jeg vil sette meg ned å finne de konkrete tallene og se om det er mulig å gjennomføre en slik ting rett og slett. Eller hvordan mulighetene for å drifte noe slik i en boligenhet av en eller annen slag.

Lenke til kommentar
Det som er mer spennende er vell hvor mye det faktisk koster å drifte et nett og hvor mye man må ha i startkapital.

Sånne tall er ofte greie å ha før man begynner å regne ut hva månedsprisen skal være.

6889631[/snapback]

Akkurat. Hvor mye kompetanse vil man trenge for å vedlikeholde en slik linje og hvem man kunne ha fått med på en slik ting også.
Lenke til kommentar
Det som er mer spennende er vell hvor mye det faktisk koster å drifte et nett og hvor mye man må ha i startkapital.

Sånne tall er ofte greie å ha før man begynner å regne ut hva månedsprisen skal være.

6889631[/snapback]

 

joda, men man kan jo ganske greit tenke seg til ett minimum av kostnader.

Man må jo nesten ha noen hundretusen i omsettning for og i det hele tatt ha noe og fare med, mitt anslag på noe over 300000,- er jo igrunn urealistisk lavt med tanke på hva som her legges til grunn for en utbygging, nemlig FTH ala Lyse.

Lenke til kommentar
Akkurat. Hvor mye kompetanse vil man trenge for å vedlikeholde en slik linje og hvem man kunne ha fått med på en slik ting også.

6890090[/snapback]

 

Får du satt opp linjene skikkelig vil det neppe være så mye arbeid og drifte dette, men skal du leie inn kompetanse så ruller kr veldig fort.

Lenke til kommentar
Har skummet igjennom tråden.

Det som slår meg er at ingen har nevnt trådløst nett.

Har selv dette, og det funker utmerket.

Har også IP-telefon via dette nettet.

Så her i huset er det ingen kobberlinjer som er tilkoblet.

6888080[/snapback]

 

Trådløst er ikke i nærheten av og levere båndbredde slik som fiber er i stand til, flere steder i landet tas radiobaserte nettløsninger ned pga elendig stabilitet og liten båndbredde.

Lenke til kommentar
Trådløst er ikke i nærheten av og levere båndbredde slik som fiber er i stand til, flere steder i landet tas radiobaserte nettløsninger ned pga elendig stabilitet og liten båndbredde.

6890244[/snapback]

Korrekt. Jeg har selv sittet på trådløst nettverk i MANGE år via www.totalnett.no og de har store problemer til tider pga ustabilitet osv.

Men så spørs det da om framtidige løsninger innefor trådløs teknologi om det er noe å satse på i det hele tatt da.

Lenke til kommentar

Tja, her var det mye rart.

 

For det første kan du slå vekk ideen med FTTH med en gang. Det er bare el-selskapene som har likviditet til det og de opererer med ROI (return of investment) på 30 år.

 

Da sitter vi igjen med trådløst og kobber. Trådløst likte du ikke men mobil Wimax er nok det beste du kan satse på når det kommer til neste år.

 

Uansett, et prosjekt der du kun skal gå inn i ett nabolag er ikke realistisk. Det er ingen penger å hente på internett-tilgang. For å overleve i markedet trenger du kunder. Masse kunder. Marginene er så lav at det kun er store operatører som kan overleve.

 

La oss så se litt på tall. La oss si at du kjører på en dynamisk 1GB linje der du kun betaler ekstra for trafikk over 200Mbps (snitt). Den vil ligge på kanskje 80k/mnd vil jeg tippe, og så trenger du 3 måneders depositium samt 50-100k i installasjon.

 

Deretter trenger du operatør-aksess avtale med Telenor som tar deg 3-6mnd. Før var det 1 mill depositum på det, men tror EØS-regler fjernet det, men du må uansett ha en del spenn i aksjekapital.

 

Så må du installere en DSLAM til ~40k i sentralen, det koster 20-30k. Deretter er det ~80kr/mnd for delt-aksess linjer eller rundt 140 for full. Mulig det falt etter at PT var inne og regulerte. Så er det ca 700,- i installasjon for delt-aksess og 1500,- for full aksess per kunde.

 

Videre kommer det en del utgifter ifm med opprettelse av firma. Du trenger bl.a. 100k for å starte et AS, du trenger noen servere mm. Dette er da utgifter for en sentral. Skal du ha fler må du leie fiber mellom sentralene som vil ligge på rundt 50k/mnd (avhengig av lengde) samt depositium og installasjon for dette.

 

Så må du markedsføre litt, ha kundeservice og noen som legger inn bestilling mot Jara for deg, litt overvåknings og alarm-systemer, osv osv.

 

1 mill går fort og jeg kan ikke se hvordan du kan holde utgiftene i sjakk med det pris-aspektet du ser for deg. Dersom du ser på de laveste prisene til operatørene i landet er dette det absolutt laveste de kan selge en linje for. Det kan fort være at de taper penger på det og, men trenger kundene for å øke omsetningen. Dersom du legger deg på den linja, vil du ikke få mor og far som har Telenor - de liker Telenor. Det du ender opp med er de som tyner linja maks, og da er plutselig ikke 200Mbps i snitt så mye lenger når torrentene står og går 24/7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...