Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tungstartet Audi A6 90hk tdi


Matkaaja

Anbefalte innlegg

Har en 1996 Audi A6 1.9tdi 90hk som er tungstartet når den har statt stille en stund (6-7 timer), utetemperaturen har ingenting å si. glødeplugger er testet og funnet bra og det er lagt ny strømledning direkte fra batteriet til startmotoren. Når motoren endelig starter kommer det et poff av hvit røyk ut av eksosrørene.

 

Er det noen som har hvært ute for noe lignende eller har noen formodning om hva dette kan være? Setter stor pris på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er inne på glødepluggene og symptomene tyder akkuat på dette.

 

 

Den hvite røyken kommer fra uforbrent diesel. Det er ikke farlig og er vanlig når starteren må gå en stund før motoren kommer.

 

 

Jeg ville sjekket glødepluggene en gang til. Sjekk også at det er spenning frem til glødepluggene.

 

 

Min VW Vento med 1.9 TDk motor starter faktisk lettere med kald motor MED glødeplugger enn varm motor UTEN glødeplugger.

 

 

Det er IKKE turboen som er gåen. Den har ingen virkning ved start. Topp pakningen kan være gåen, men da hadde symptomene vært flere og annerledes enn det du beskriver.

 

 

Dersom alle glødepluggen er i funksjon, ville jeg foretatt en kompresjonstest av motorens sylindrer. Hvis du skal gjøre det, så skaff deg en Haynes bok. Du skal også få noen flere tips av meg.

Lenke til kommentar

Ok, er ikke så inne på motorer, men det er vel ikke returslangene som fører dieselen frem til dysene? Returslangene kommer vel etter dysene?

 

Er det noen som vet hvor ofte dieselfilteret skal skiftes på disse bilene?

 

Skal skifte disse slangene uansett tenkte jeg, begynner å bli lei av en tungstaret bil etter snart to år!!

Lenke til kommentar
Ok, er ikke så inne på motorer, men det er vel ikke returslangene som fører dieselen frem til dysene? Returslangene kommer vel etter dysene?

 

Er det noen som vet hvor ofte dieselfilteret skal skiftes på disse bilene?

 

Skal skifte disse slangene uansett tenkte jeg, begynner å bli lei av en tungstaret bil etter snart to år!!

6928922[/snapback]

Riktig og fornuftig tenkt,men en bitteliten sprekk i returslange gjør at luften suges inn og en drar luft helt inn til dieselpumpen.Resultatet er at en må la stareteren gå lenge helt til en får presset luften ut av dysene og en vil da merke at en og en sylinder kommer med helt til den går rent.

Lenke til kommentar
Har en 1996 Audi A6 1.9tdi 90hk som er tungstartet når den har statt stille en stund (6-7 timer), utetemperaturen har ingenting å si. glødeplugger er testet og funnet bra og det er lagt ny strømledning direkte fra batteriet til startmotoren. Når motoren endelig starter kommer det et poff av hvit røyk ut av eksosrørene.

 

Er det noen som har hvært ute for noe lignende eller har noen formodning om hva dette kan være? Setter stor pris på svar :)

6869583[/snapback]

hadde samme problemet på en 1998 passat tdi 110hk jeg hadde. men der var det temperaturavhengig. inn og ut av verksted i månedsvis uten at noen fant ut hva som var galt. ingen feilkoder. merkeverkstedet hadde heller ingen formening. viste seg til slutt at det var toppakningen...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå byttet returslangene og bilen er like tungstartet som før. Vet ikke helt hva jeg skal undersøke nå. Dieselfilteret ble skiftet på siste service så det er ikke der problemet ligger tror jeg.

Har en onkel som er bilmekaniker og han mener bilen bare er sånn, han sier Audi ikke er så flink med dieselmotorene når det gjelder starting, men jeg synes jo det er rart at hvis bilen har vært slik fra den var ny at ikke eieren hadde hevet kjøpet, jeg ville ikke akseptert slik oppførsel av en ny bil, jeg aksepterer det jo ikke nå etter ti år!!

Jeg begynner å lure på å sette den inn på verkstedet og be dem finne ut av dette, jeg synes ikke det skal være slik som det er nå!!

 

Er det noen som har andre forslag som kan hjelpe meg? Setter stor pris på svar!!!

Lenke til kommentar

Du har hadt bilen i to år? Kan det være at det kommer kjøleveske inn i sylindrene når bilen står en stund. I såfall må du jo etterfylle frostveske ganske ofte. Det vil også være hard gange i motoren di første sekundene (dette p.g.a at vannet øker kompresjonen i sylinderen det er lekkasje). Stemmer dette med dine observasjoner?

Forresten så skal disse motorene starte med en gang når alt er i orden.

Endret av Mekotekniker'n
Lenke til kommentar

Ja dette som motormekaniker`n beskriver her er akkurat slik situasjonen er.

Hva er det som feiler motoren og hva må jeg gjøre?

Trodde jeg bare hadde en lekkasje i en slange til kjølesystemet. Trodde den harde gangen kom av at motoren ikke hadde fått olje opp i sylinderne.

 

Hva gjør jeg nå da?

Lenke til kommentar

Få først stilt sikker diagnose. Pass på å fyll på frostvæske FØR du kjører å parkerer bilen hos verkstedet ditt. Da blir det trykk i kjølesystemet slik det skal være (dette trykket vil presse frostvæsken inn på sylindrene når motoren kjøles ned ). Det er viktig at lokket på kjølesystemet ikke blir åpnet etter at bilen er parkert. Parker bilen hos verkstedet gjerne kvelden før slik at motoren er kald når de skal prøvestarte den. En erfaren mekaniker vil straks se om det er lekkasje på toppakningen. I mange tilfeller må toppen "planes" i fres fordi den er deformert av overoppheting ( flaten ned mot motorblokken er ikke plan m.a.o. ).

Vær sikker på at verkstedet du leverer bilen til har erfaring med slike jobber. Det ville være synd om du fikk lekkasje igjen etter kort tid p.g.a. slurv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har tenkt litt på dette med toppakningen og tenkt at hvis det skal være den så skulle det vel bare bli verre og verre?

Har hatt bilen i snart to år og det er ingen forandringer med dette startproblemet.

Jeg regner med jeg blir å levere inn bilen hos det lokale merkeverkstedet der jeg får gjort alt det andre med bilen, bilen har alltid vært på dette verkstedet siden den var ny.

 

Jeg er overbevist at dieselen siger fra motoren eller at det kommer luft inn i systemet en plass. Dette kan vel ikke være det eneste tilfellet i hele verden så det er jo litt rart at ikke møller norge skal kunne ha en hviss anelse om hva dette kan komme av.

Tenkte jeg skulle gå ned nå over helgen å snakke med verkstedet om dette og eventuellt ringe de forrige eierne å høre om de også var plaget med dette problemet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har en 1996 Audi A6 1.9tdi 90hk som er tungstartet når den har statt stille en stund (6-7 timer), utetemperaturen har ingenting å si. glødeplugger er testet og funnet bra og det er lagt ny strømledning direkte fra batteriet til startmotoren. Når motoren endelig starter kommer det et poff av hvit røyk ut av eksosrørene.

 

Er det noen som har hvært ute for noe lignende eller har noen formodning om hva dette kan være? Setter stor pris på svar :)

6869583[/snapback]

 

Hei, jeg hadde samme problemet, og fant flere feil som gjorde min tungstartet:

 

1. Timingen til dieselpumpe justerer seg etter hvert som registerreim strekker seg.

Må justeres med pc koblet til diagnosepluggen. Disse motorene blir håpløse hvis dette ikke er helt rett.

2. Jordingskabler fra batteri og til blokk kan være løse eller korrodert. Hvis motoren ikke går fortere rundt enn 250 omdreininger, vil ikke hjernen gi dieselpumpe beskjed om at motoren snurrer, og bilen vil ikke starte.

3. strømledninger til glødeplugger er bare klikket på, og her blir det ofte dårlig kobling. Klem disse litt sammen, skrap rene, legg i litt kobberpasta så det blir god kontakt. (Her går det en del strøm)

 

Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bra for deg at du har fått ordnet det!

 

Har en a 96 2,5tdi med nøyaktig samme problem som du beskriver. Har vært sånn siden jeg kjøpte den for 6 år siden, men gradvis verre. Har byttet samtlige glødeplugger et par ganger, tempgiveren på kjølevann og nå sist returslangene. Ingenting hjelper.

 

Får se på pakninger jeg og, begynne med dieselpumpa og se om det kan være der feilen ligger hos meg og. Er det vanskelig å komme til den pakningen?

 

Har prøvt å måle strøm til glødepluggene med testlampe og voltmeter, og får ikke noe utslag på alle 3 plugghettene jeg har målt. Er det brudd på ledningen skal tro eller ligger feilen lenger bak en plass?

 

Meget takknemlig om noen kan hjelpe!

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Hei. Jeg fikk dette gjort hos merkeverkstedet. de sa dette har vært et problem på de fleste tdi motoren opp til 2000mod. Denne jobben kostet i underkant av 3000kr. På verkstedet sa de at det var ikke mulig å se på cimmerringen om den var dårlig eller ikke, men det var en sjanse å ta og i mitt tilfelle hjalp det heldigvis :yes:

 

Er bilen din tungstaret når den har stått en stund uavhengig av utetemperatur?

 

Glødesystemet er jo slik at det ikke skal være i drift før temperaturen er under 8 grader pluss. På min bil kunne set være 25grader pluss eller minus, men bilen var like tungstartet uansett, men den måtte stå ca 5 timer før en merket at den var tungstartet, så jeg fant jo fort ut at det ikke hadde noe med glødingen å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...