Gå til innhold

Å koble vekk vifte på 7600gt - dumt?


aabxx

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en geforce 6600gt kjørende uten vifte (dvs. jeg koblet den ut) i et par år. Det begynte vel bare med at jeg en dag var nysjerrig på hvordan den ville fungere uten vifta, og til min overraskelse fungerte den 100% stabilt.

 

Var dette bare flaks?

 

Har lyst til å gjenta stuntet når jeg snart får meg et geforce 7600gt (merke vet jeg ikke ennå, men det blir altså en viftemodell, og antageligvis en av de billigste jeg kan finne). Vil det gå? Har noen prøvd? Noen som har en "hypotese" om hvordan det vil utarte seg? :p

 

Er jeg enda en idiot som ikke vet noe om forsvarlig bruk og som snylter på garantipenger? :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på de innebygde sikkerhets funksjonene og temperatur overvåkings programmene som er mer eller mindre standard med dagens grafikk kort, så vil jeg strekke meg så langt som å si at dersom man tar det forsiktig og ikke kjører på med max belastning med en gang, så kan man gjøre dette stuntet i steg, og dermed på en sikker (relativt) måte finne ut om temperaturen blir for høy.

 

Start med vanlig windows bruk, dersom tempen holder seg under en 50-60 grader kan du jo prøve å fyre opp litt grafikk ting og tang.. dersom det under kontinuerlig load ikke går over en 80 - 90 grader så burde det vel gå bra??

 

Baserer meg her på at de fleste gpu'er har en innebygd safety klokke-reduksjon ting tang som går av ved over 100 grader... så om man ikke går over 90 eller så, så burde man være relativt safe?

 

På en annen side, så korter du garantert ned livstiden på kortet ditt... noen ganger vil det si at du reduserer fra 10 år til 2.5 år, andre ganger kanskje det tilsvarer å redusere fra 8 år til 3 måneder... man kan alldrig vite helt sikkert før kortet dør.... desverre... :)

Lenke til kommentar

Spørs også på hvor god luftsirkulasjon du har i kabinettet ditt. Kjøleribbene som sitter under vifta som har stoppet vil lede endel varme bort. Og viftens egenskap er å fornye kald luft rundt ribben. Ribben varmer opp litt luft og så kommer det kald luft, den varmer opp den luften og så kommer det kald luft etc etc.

 

Men som nevnt 100% sikkert at det fungerer er det ikke, samtidig kan det hende at kortet blir automatisk klokket ned om temp følere etc registrerer at dette holder på å gå galt.

 

Tror også at 7600 produserer mindre varme enn 6600 serien. Jeg gikk i allefall fra 6800GT og til 7900GT og merker lavere temp. 7900GT kortet var desto mindre fysisk og mindre kjøler på det som standard også.

 

Jeg kjøpt med en slik en istedenfor standardkjøleren og der knallfornøyd.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319310&view=detailed

Den skal også passe til endel 7600 kort, så dobbelsjekk at det 7600 kort du skal kjøpe bruker standard referanse hull til montering. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...