Gå til innhold

OL i Norge 2018: Hvilken by fortjener å ha det?


Hvilken by bør få OL?  

204 stemmer

  1. 1. Hvilken by bør få OL?

    • Oslo/Lillehammer
      61
    • Tromsø
      81
    • Trondheim
      17
    • Norge bør ikke søke om få OL i 2018
      45


Anbefalte innlegg

Norske byer krangler som fillene fyker. Resultatet blir flere inleverte søknader, og større sjanse for at Norge får arrangere de olympiske leker i 2018.

 

De som profilerer seg, og som skal sende inn søknad, er: Tromsø, Trondheim og Lillehammer/Oslo.

 

Jeg kommer fra Rogaland, men holder i dette tilfellet med nord. Jeg kan ikke sett fingeren på hvorfor, men Tromsø bare føles å være den moralske vinneren i denne kampen. Jeg vil tro de kan by på et spektakulært program.

 

Hva mener dere?

 

PS: Mod? Kan du sette opp en poll?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes Tromsø fortener det mest, sidan både Lillehammer og Oslo har arrangert det før, og det om 12 år er endå mindre snø på vintrane enn no, så om det blir arrangert ein av dei andre plassane, er det stor sannsynligheit for at det blir ein fiasko pga sludd, regn, mangel på snø og dårlege forhold. Dessutan føregår alt for mykje i Oslo.

Lenke til kommentar

Den byen som klarer å finansiere det uten at det går 4-500% over budsjett av skattebetalernes penger får min stemme. Bare så synd at vi ikke vet det før det er for sent.

 

Året var 1985 og Stortinget behandlet den ville ideen om et OL på Lillehammer. Selve arrangementet skulle koste 1,1 milliarder, mens Kultur- og vitenskapsdepartementet la på ytterligere 300 millioner til investeringer som kunne anvendes etter OL. Å gi statsgaranti på 1,5 milliarder kroner var ingen sak, all den tid man visste at lekene ville skape arbeidsplasser og turismen blomstre. Dessuten ville OL gi betydelige inntekter slik at kostnadene egentlig var minimale.

 

1,4 milliarder ble til syv milliarder, og ytterligere to hvis vi legger inn alt av infrastruktur. I 1990 gikk det opp for politikerne hva de hadde begitt seg ut på.

 

Et OL i Tromsø vil nesten doble folketallet i et par uker. Hvor skal alle sammen bo, og hva skal man bruke alle sengeplassene til etterpå?

 

Ja, jeg vet det: Gledesdreper... ;)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Tror ikke markedsbudsjettet er så stort. Det virkelige budsjettet kommer hvis det blir vedtatt at OL skal arrangeres i Norge. Og da er det allerede bestemt hvilken by det skal arrangeres i.

 

Ser det argumenteres for overnattingsplasser. Det gikk fint da Lillehammer, som er en veldig liten by, arrangerte det. Tromsø er en mye større by, og Tromsø har også omland slik Lillehammer har. Dette vil ikke være noe problem.

 

Når det kommer til penger, synes jeg vi skal tenke mer enn økonomi. Dette dreier seg om nasjonal suverenitet, folkefest og idretsglede. Får Norge arrangere det, bør det ikke stå på penger. Om Oslo er et billigere alternativ, så er ikke det ensbetydende med at det blir et bedre OL. Tromsø har en fantastisk natur, og blir i tillegg kalt Nordens Paris. Med et OL der, kan vi nok en gang få vist frem vårt flotte land, og samtdig kan folk se at ikke alt befinner seg i og rundt Oslo.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Den byen som klarer å finansiere det uten at det går 4-500% over budsjett av skattebetalernes penger får min stemme. Bare så synd at vi ikke vet det før det er for sent.

Et OL i Tromsø vil nesten doble folketallet i et par uker. Hvor skal alle sammen bo, og hva skal man bruke alle sengeplassene til etterpå?

 

Ja, jeg vet det: Gledesdreper... ;)

 

Geir :)

6863917[/snapback]

 

Hvorfor er det bare interessant å måle avkastningen i kroner?

Lenke til kommentar

Tromsø får min stemme

 

Jeg bor i Oslo, men ser helt klart at Lillehammer/Oslo løsningen blir for dum. Vi hadde et meget vellykket OL der for kun kort tid siden, og jeg tror folk trekker paralleller.

 

Fordelene ved å velge Oslo / Lillehammer er dessuten mange, men allikevel ønsker jeg Tromsø, og dette fordi:

 

1) Vi får markedsført Norge og da spesielt Nord Norge som et eksotisk sted. Millioner av mennesker verden over vil beundre den enorme naturen.

2) Tromsø er en fantasisk by

3) Alle anleggene vil trekke fler mennesker til nord.

4) Vi kan etter OL utvide studenttilbudet i Tromsø, med flere studentboliger og flere studieretninger. Dette tar av for pressområder som Oslo. Samt at unge får sjanse til å oppleve vill natur på kloss hold

 

 

Trondheim er uaktuelt, nevner:

 

RBK

Skinnvest

Karsk

Bart

LarsP

 

Herregud, hadde de fått muligheten hadde jeg flytta til Sverige :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Trondheim er uaktuelt, nevner:

 

RBK

Skinnvest

Karsk

Bart

LarsP

 

Herregud, hadde de fått muligheten hadde jeg flytta til Sverige :)

6865026[/snapback]

 

Er det nå noe mere å diskutere?

Lenke til kommentar

Oslo, uten tvil. Det er vel billigere å spandere flybilletter på alle som vil nedover fra Tromsø til Oslo enn det er å bygge ut infrastruktur, hoteller, og anlegg i nærheten av Tromsø fremfor Oslo.

Oslo er også en veldig trivelig by, (jaja, Trondheim også det da, )men jeg ser absolutt fordeler ved å ha det i en by som er litt større og bedre utbygd mtp infrastruktur.

At Oslo har hatt OL før gir jeg blanke i, det er vel ikke noe argument for å ikke ha det der igjen? Dessuten var vel OL i Oslo i '52 eller noe? Det er uansett ikke så veldig mange gjenlevende som husker det.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det bare interessant å måle avkastningen i kroner?

6864944[/snapback]

Fordi det er mine og dine penger (om du er gammel nok til å betale skatt ennå da.) Og fordi de andre målestokkene (turisme, gjenbruk etc.) viste seg å gå sånn måtelig ad dundas på Lillehammer. Det ble ikke noen vesentlig turistøkning over tid, det ble nesten ingen varige nye arbeidsplasser i regionen, særforbundene måtte "tvinges" til å gjenbruke anleggene som stort sett sto tomme. (Kjedelig å arrangere konkurranser for halvtomme tribuner.)

 

Og så er 9 millarder (og neste OL blir sikkert enda dyrere) veldig mye penger.

 

Dere som er for: Hva vinner vi på å arrangere OL, annet enn skryt fra Samaranch? Er det virkerlig verd 9 milliarder å få se vintersport på hjemmebane?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Oslo, uten tvil. Det er vel billigere å spandere flybilletter på alle som vil nedover fra Tromsø til Oslo enn det er å bygge ut infrastruktur, hoteller, og anlegg i nærheten av Tromsø fremfor Oslo.

Oslo er også en veldig trivelig by, (jaja, Trondheim også det da, )men jeg ser absolutt fordeler ved å ha det i en by som er litt større og bedre utbygd mtp infrastruktur.

At Oslo har hatt OL før gir jeg blanke i, det er vel ikke noe argument for å ikke ha det der igjen? Dessuten var vel OL i Oslo i '52 eller noe? Det er uansett ikke så veldig mange gjenlevende som husker det.

6865129[/snapback]

 

Snilt av deg å ville spandere flybilletter på halve nordnorge, og kanskje ble det billigere, men det burde ikke være fokuset. Fokuset burde være at vi har unike tradisjoner innen vintersport å ivareta (det gjør ikke Oslogryta). "greia" skjer utenfor urbane strøk, og la oss heller gi disse strøkene den feedback de fortjener, ikke kortest mulig vei for forlystelse og innbakt pizza til de makelig tilbakelente. La det ekte engasjement vise hvem vi virkelig er.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Fordi det er mine og dine penger (om du er gammel nok til å betale skatt ennå da.)

 

Geir :)

6865283[/snapback]

 

Du svarte ikke på spørsmålet mitt, og ja jeg håper at jeg har vært gammel nok til å betale skatten de siste 30 år, fordi skattevesenet har ihvertfall trukket meg.

Lenke til kommentar
La det ekte engasjement vise hvem vi virkelig er.

6865285[/snapback]

Så jeg skal gidde å spandere av mine egne skattepenger for at nordlendingene skal få vise hvem de er? Jeg synes de har nok fordeler allerede; avskrivning av studielån, ekstrapoeng til skole om de samtidig er samer, forskjellige økte støtter osv.

Bare sånn til informasjon kommer jeg ikke fra Oslo, men fra ei lita bygd en del mil nord for oslo; vi er forøvrig også superaktive tur- og ski-gåere, så da kan jo vi få OL for å vise hvem vi er? Da løser vi problemet med hoteller også, siden folk kan bo i Oslo og kjøre nord (ca. 1 time), eller bo i Gjøvik og kjøre sør (ca. 1 time).

Lenke til kommentar
Du svarte ikke på spørsmålet mitt.

6865315[/snapback]

Jo, det gjorde jeg vel. Du spurte: "Hvorfor er det bare interessant å måle avkastningen i kroner?" Og jeg sa at noen annen avkastning (bortsett fra nasjonal stolthet) ikke var målbar etter Lillehammer, og spurte om denne nasjonale stoltheten var verd 9 milliarder pluss inflasjon.

 

Nå har jeg forsåvidt aldri har påstått at avkastning i kroner er den eneste interessante målestokken. Men jeg antar at du ikke mener at kostnadene med et OL er uinteressante?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
La det ekte engasjement vise hvem vi virkelig er.

6865285[/snapback]

Så jeg skal gidde å spandere av mine egne skattepenger for at nordlendingene skal få vise hvem de er? Jeg synes de har nok fordeler allerede; avskrivning av studielån, ekstrapoeng til skole om de samtidig er samer, forskjellige økte støtter osv.

Bare sånn til informasjon kommer jeg ikke fra Oslo, men fra ei lita bygd en del mil nord for oslo; vi er forøvrig også superaktive tur- og ski-gåere, så da kan jo vi få OL for å vise hvem vi er? Da løser vi problemet med hoteller også, siden folk kan bo i Oslo og kjøre nord (ca. 1 time), eller bo i Gjøvik og kjøre sør (ca. 1 time).

6865327[/snapback]

 

Jeg bor sør for Oslo, og er vel da med på å subsidiere på like fot med deg antar jeg ...? JHva du eller jeg skal gidde å bruke skattepengene på er vel fint lite opp til oss, annet enn å utveksle meninger her og nå tror jeg. Hva er så farlig med å la de storkjefta norlenningene måtte stå for hva de skriker om? Høres ut for meg som en vinn-vinn situasjon, fordi hvis de får det til så er det kudos for hele nasjonen, og hvis de driter på draget, så kan vi samle dem alle sammen på rorbua til evig tid. Det at du bor nord for hovedstaden betyr ikke at den beste løsningen er å legge OL til strøket pga. infrastruktur, fordi Norge har ry på seg for å arrangere annerledes vinterOL, og det er ikke nok med sponsede velfødde rosa stjernegriser som i en kakefoni gauler vinnerne til mål (og da skal de helst være norske, eller ihvertfall være norgesvenner). Det forventes noe mere tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...