Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

kople sammen stasjonær/bærbar pc


Anbefalte innlegg

:hmm: god dag. jeg har nettop investert i en bærbar pc. jeg kommer til å bruke denne mye mer enn den stasjonære (pga militæret) og må derfor få overført en del filmer, mp3'er, bilder osv

 

han jeg kjøpte den av sa at det bare var og dra ut kabelen fra adsl modemet og sette denne inn bak på den bærbare pcen, slik at det ble forbindelse mellom den stasjonære og den bærbare. nettverkskort til nettverkskort. når jeg gjorde dette skjedde det ingenting, og jeg ble heller ikke noe klokere etter og ha kjørt nettverksveiviseren.

 

er det noen som vet hvordan jeg kan få koplet sammen pcene? det er installert windows xp prof. på begge. jeg har ikke ruter/switsh.. evt finnes det en annen type kabel jeg kan bruke?

 

håper på svar.

mvh :love:

Endret av purken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:hmm: god dag. jeg har nettop investert i en bærbar pc. jeg kommer til å bruke denne mye mer enn den stasjonære (pga militæret) og må derfor få overført en del filmer, mp3'er, bilder osv

 

han jeg kjøpte den av sa at det bare var og dra ut kabelen fra adsl modemet og sette denne inn bak på den bærbare pcen, slik at det ble forbindelse mellom den stasjonære og den bærbare. nettverkskort til nettverkskort. når jeg gjorde dette skjedde det ingenting, og jeg ble heller ikke noe klokere etter og ha kjørt nettverksveiviseren.

 

er det noen som vet hvordan jeg kan få koplet sammen pcene? det er installert windows xp prof. på begge. jeg har ikke ruter/switsh.. evt finnes det en annen type kabel jeg kan bruke?

 

håper på svar.

mvh :love:

6858635[/snapback]

 

Hei, skal kunne gå å bare koble en kabel mellom pc`ene.. Du vil få begrenset eller ingen forbindelse på lokal tilkobling, men det er mulig å overføre filer. ;) Har du SP2 på begge pcene? Sjekk at lokale tilkoblingen funker skikkelig på den bærbare. ;)

 

Edit: Mulig at du må ha en krysset kabel ja. :whistle:

Endret av surlest
Lenke til kommentar

hvordan finner jeg ut om jeg har en krysset eller rett kabel da? jeg vet at jeg har en av hver.. er det krysset fra telefonuttaket til adsl modemet, og rett fra adsl modemet og inn til pcen? eller er jeg helt på villspor nå? må jeg kjøre en veiviser når jeg kopler på den kryssa kabelen eller oppdages 'nettverket' automatisk av windows?

 

og nei..jeg har ikke sp2 på noen av pcene.. en liten mulighet for at det er på den bærbare, men åssen finner jeg ut dette? har dette mye og si?

 

 

mvh

Endret av purken
Lenke til kommentar

Det er vel kablet nettverk vi snakker om her.

Hvis begge PCene har nettverkstilkobling, kan du koble dem sammen i nettverk. Dette kan du gjøre med en krysset nettverkskabel mellom maskinene, eller ved å koble begge til en ruter, hub eller svitsj. Hvis du ikke bruker ruter, må du gå inn i nettverksoppsettet og sette en fast IP-adresse på begge maskinene i stedet for DHCP. Adressene kan f.eks. være 192.168.1.1 og 192.168.1.2

 

Så må du sette begge PCene til å være i samme arbeidsgruppe og slå på fildeling.

Lenke til kommentar

ok. nå vet jeg hvertfall at det GÅR hehe.. men åssen i huleste går jeg inn og bytter over fra DHCP til IP adresse? oppskrift anyone? :p har skjønt at man må gå inn på nettverkstilkoplinger og så videre på egenskaper til den koplingen jeg bruker, men der er det jo flere titalls (!) forskjellige valg der. og åssen skrur jeg på fildeling og setter pcene i samme arbeidsgruppe?

 

mvh

Endret av purken
Lenke til kommentar

Jeg har også problemer med å linke sammen en laptop og en stasjonær pc. Er krysset kabel vi snakker om her, og begge nettverkskortene er konfigurert riktig tror jeg. Får sånn derre "begrenset eller ingen forbindelse" på nettverkskortene.

Maskinene finner hverandre i arbeidsgruppen, men jeg kan ikke gå inn på den andre ... får errormelding (access denied-greier, "kontakt administrator).

 

Noen som har smarte tips til hvordan jeg skal fikse dette ?

Lenke til kommentar
Jeg har også problemer med å linke sammen en laptop og en stasjonær pc. Er krysset kabel vi snakker om her, og begge nettverkskortene er konfigurert riktig tror jeg. Får sånn derre "begrenset eller ingen forbindelse" på nettverkskortene.

Maskinene finner hverandre i arbeidsgruppen, men jeg kan ikke gå inn på den andre ... får errormelding (access denied-greier, "kontakt administrator).

 

Noen som har smarte tips til hvordan jeg skal fikse dette ?

6865631[/snapback]

 

Slå av brannmurene?

Adminrettigheter?

Lenke til kommentar

adminrettigheter ? der sier du noe.. men hvor confer jeg de ?

 

Dette er errormeldingen som popper opp:

 

"//Olav er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser. Nettverksbanen ble ikke funnet."

 

De finner hverandre i nettverket liksom, men jeg kan ikke gå inn på den stasjonære fra laptopen og vice versa! Finner dette ganske rart, iom at begge pcene har XP pro, SP2, er i samme arbeidsgruppe, har skrevet inn korrekte IP-adresser etc.

 

Hjelp søkes SNAREST!

 

(forresten, hva er prosedyren for å koble sammen gjennom en switch?)

Endret av Bluechild
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...