Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

kablet nett må gjennom hub for og fungere


Anbefalte innlegg

Ein kompis av meg som me ofte har lan hos har eit veldigt spesielt nettverk.

nettverket er slik at det fungerer heilt fint på trådlaust, men me pleier og ha lan på i garasjen og garasjen er nokre meter fra huset slik at signalet er veldigt svakt og detter ut heile tiden der. derfor har me ein kabel som går i fra ruteren i huset og ut, men då e da problemer, når me då plugge kabelen inni ein switch virker det som om kabelen er enten øydelagt eller ikkje tilkoblet inne i huset. men når me derimot tar og kobler ein hub på også videre til pcen fungerer det heilt fint og me får ip addresser og kan surfe på internett og slikt, men då er det bare 10mb/s hastighet på nettverket noko som er heilt uhalbart for overføring og spilling.

 

har prøvd fleire porter i ruteren og det fungerer ikkje.

 

Så eg lurte på om det var nokon som viste kva som var gale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som dere bruker en 10 Mbit router og/eller hub/switch.. Ikke så rart da.

 

Prøv å koble bare maskinene i huben/switchen og se om de dukker opp på 100 Mbit da. Hvis dette skjer er det nok routeren som er 10 Mbit. Kan jo være gamle nettkort i maskinene også, men det virker som du har kontroll på den biten. En god Cat 5e kabel skal ikke ha noe problem med å transportere 100 Mbit i opp til 100 meter

Lenke til kommentar

Er kabelen koblet til riktig port i switchen da? (Uplink-porten). Den har ofte en knapp man må trykke inn for å bruke vanlig nettverkskabel til en annen switch/router. Ellers må man bruke krysset kabel.

Hvis det heller ikke virker kan dere kanskje koble slik:

[Router]-----[10Mb hub]--[100Mb switch]--[pc'er]. Da får dere 100Mbit mellom pc'ene, og skal fremdeles komme på internett...

Lenke til kommentar

ein knapp? kva hetter den knappen då? skal prøve det neste gang me har lan.

det siste er slik me har det no men greio er det at han har rotet vekk straumen til huben slik at me må bruke straumen fra switchen min for at det skal fungere og når me då er mange folk har me ikkje nok switcher.

 

Tp kabelen har e lagd sjølv så det skal ikkje vera altfor møkje galt med den.

 

takk for alle svar.

trur det er noko galt med ruteren hans siden switchene fungerer med alle andre rutere

Lenke til kommentar

Tp kabelen har e lagd sjølv så det skal ikkje vera altfor møkje galt med den.

 

 

6862455[/snapback]

 

Ja, men har du koblet etter skjema? Likt i begge ender duger ikke!

6863910[/snapback]

 

hehe, faktisk fungerer det over små avstander.

men ja eg har koblet riktigt, det funger like dorlegt inne i huset med ein ferdig kjøpt kabel -> switch

 

skal teste det med krysset kabel neste gang

Endret av flagger
Lenke til kommentar
Tp kabelen har e lagd sjølv så det skal ikkje vera altfor møkje galt med den.

6862455[/snapback]

 

For å følge opp litt av det over. Poenget er at du må koble parene riktig, et par på hver ytterside av pluggen, et par på de to midterste og så et par på de to som er igjen,

 

A1 A2 B1 C1 C2 B2 D1 D2

 

og så likt i begge ender. Det finnes standarder på hvilke farger som går på hvilket par, men det er bare for å gjøre det lettere å få oversikt, det har ikke noe å si for hvordan det funker.

 

Jeg har selv amatørkoblet kabler en gang i tiden (a1a2b1b2c1c2d1d2) det funker stort sett greit på 10 Mb, men du skal ikke ha lange biten før 100 Mb nekter å gå¨gjennomen slik kabel.

 

M.

Lenke til kommentar

Det er da ikke verre enn å teste om den kabelen er i orden eller ikke (sett en maskin i enden der routern står, koble til switchen, koble til maskin til switchen og test med filoverføring), hvis kabelen er i orden og switchen er i orden så ligger problemet i routeren. Du kan som en backupløsning bruke router ->hub->switch->maskinene, da vil du jo få 100mbit melom maskinene, noe særlig mer enn 10mbit mot routern tviler jeg at du har bruk for :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...