Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC har tatt kvelden


Anbefalte innlegg

Vel, der satt jeg da lykkelig og drev på med PC-en da den plutselig bestemte seg for å slå seg av helt av seg selv uten advarsel og uten smell.

Skumlere ble det da jeg bare trakk på skuldrene og skulle slå den på igjen. Den virka så og si i ett sekund før den ble slått av igjen. Og sånn fortsetter den når jeg trykker på på knappen. Vifta starter, vifta stopper 1 sek senere...

 

Det jeg frykter er at enten hovedkortet eller prosessoren har takket for seg og dratt til de evige resirkuleringsmarkene i PC himmelen... Har hatt problemer med RAM før så de er bytta ut.

 

Vel... så til spesifikasjonene, det kan hjelpe litt:

 

Prosessoren er en: AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz Socket 754, 512 KB cache

Hovedkortet er: Abit NF8, nForce3 250Gb, Socket-754, ATX SATA,GbLAN,Firewire,DDR,uGuru, AGP8X (hoi, masse bokstaver!)

Og RAM er: Kingston HyperX 1024MB 400MHz DDR

 

Ellers andre småting som antageligvis ikke har noe til relevanse:

2 stykk Harddisk som er: Western Digital Caviar 200GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM

Grafikkort som er: PowerColor Radeon X800PRO 256MB

 

Er det noe som kan fikses uten å måtte få seg ny hardware? Eller er det noe jeg kan gjøre for å vekke min kjære opp igjen uten en for avansert operasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tipper feilen enten er defekt strømforsyning eller hovedkort. For å sjekke strømforsyninga, kan du prøve å jumpstarte den, eventuellt prøv den i en annen maskin.

Hovedkortet er verre å sjekke, så sjekk PSU`en først og kom med tilbakemelding! :thumbup:

6856675[/snapback]

Vel... ikke helt sikker på hvordan en jumpstarter.

Uansett, jeg fikk datamaskinen til å holde seg stabil når jeg forsøkte å ta ut en av strømkablene som gikk inn til hovedkortet. Ikke den store med 20 "pins" (som de så fint kaller ATXPWR1), men en liten en i hjørnet (med 4 "pins") (som de kaller ATX12V1)

 

Rettelse: Nix, den slår seg fremdeles av etter en stund, litt lengre stund enn "normalt" alikevel. Så kanksje det faktisk er trømforsyninga...

Endret av Equiliari
Lenke til kommentar
Vel... ikke helt sikker på hvordan en jumpstarter.

6856963[/snapback]

 

Dette gjør du med en binders og 20- eller 24-pin'en din. Bøy ut binderssen, stikk den ene enden der den grønne ledningen på 20/24-pin kontakten "kommer opp", og den andre stikker du i hvilken som helst av de sorte der de stikker opp! Trekk ut alle ledning fra PSU inne i PC'n slik at PSU står alene (ikke trekk ut strømledningen da!), men ha gjerne en kabinettvifte e.l lignende stående i, for å se om den virker

post-94025-1158170630_thumb.jpg

post-94025-1158170640_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Dette gjør du med en binders og 20- eller 24-pin'en din. Bøy ut binderssen, stikk den ene enden der den grønne ledningen på 20/24-pin kontakten "kommer opp", og den andre stikker du i hvilken som helst av de sorte der de stikker opp! Trekk ut alle ledning fra PSU inne i PC'n slik at PSU står alene (ikke trekk ut strømledningen da!), men ha gjerne en kabinettvifte e.l lignende stående i, for å se om den virker

6857586[/snapback]

Takk for hjelpen. Noe nytt og spennende å prøve ut :)

 

Da var det gjort, og strømforsyninga virker helt ok. Vifta på kabinettet snurra ivertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...