Gå til innhold

Sliter med siv. ing studiet. Har jeg valgt feil?


ka1ser

Anbefalte innlegg

Jeg er nå ferdig med min første måned på siv.ing elektronikkstudiet. Allerede ser jeg at jeg sliter med matten og kretsteknikken. Jeg sitter hjemme med øvingene, leser i bøkene og klarer rett og slett ikke å koble sammen å få de rette svarene.

Allerede begynner jeg å lure om jeg har valgt feil, og om siv.ing ikke er noe for meg...

Jeg gikk ut fra VGS med 5 i snitt + ekstrapoeng, men det virker ikke som jeg er god nok i matte rett og slett. Hadde 4'er både i 3MX og 2MX, men dette er på et helt annet nivå.

 

Jeg vet at man må jobbe hardt her for å få gode resultater, men det er liksom det at uansett hvor mye jeg ser på notatene mine, leser i boka og prøver, så klarer jeg ikke oppgavene. Dette sliter enormt på motivasjonen min. Noen som har noen råd om hva jeg burde gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanlig å slite med studiene. Men det er vanlig at man henter inn det tapte hvis man jobber litt intensivt før eksamen. Det beste er å samarbeide med andre, finn deg gjerne en leksegruppe hvor dere jobber sammen faste dager.

 

Motivasjon er noe bare du kan gjøre noe med. Du har valgt rett hvis studieretningen interesserer deg, men hvis du er totalt likegyldig ovenfor hva du har valg, kan du like gjerne slutte og begynne å jobbe som kassadame på Rimi eller pizzabud. Fordelen med å studere er at du garantert får en interessant jobb når du er ferdig. Jeg er på siste året av batchelor, og det virker som om arbeidsgivere kniver etter å rekruttere oss...

 

Vær klar over at selv om de fagene du har nå kanskje virker kjipe og kjedelige og lite relevante ovenfor den studieretningen du har valgt, så blir det GARANTERT morsomere å studere etter hvert. Det viktigste er som sagt å samarbeide med andre, og være sosial med medstudenter.

Lenke til kommentar

Bare ikke gi opp allerede ;)

Steget opp fra vgs til universitet er faktisk noe utrolig stort. spesiellt hvis man tar realfaglige linjer. Så er igjen karakterer på vgs veldig "trynefaktor" basert så det viser egentlig ikke så mye om hvor flink man egentlig er...

Men beste måten å lære er å finne noen som studerer det samme som deg og huk deg med de både sosialt og faglig.

I tillegg burde du koble det faglige du studerer med noe praktisk og noe du liker, som et fritidsprosjekt. I min mening den beste måten å lære på og bruke det faglige som referanse. F.eks da jeg tok et php kurs på skolen min (UiO) så laget jeg en blog om meg selv. Det er mange eksempler på det her...

Universitet/høyskole er egentlig bare et springbrett som legger et frø inni hodet ditt, slik at man utvikler sine egne ideer, tanker og meninger om ting. eller blir flink i noe.

Lenke til kommentar

jeg sleit/sliter også litt med matten. går maskin siv.ing på ntnu.

men den siste uka har jeg begynt å se lysere på det. jeg får til det meste i kap. 4, og alle (eldre) sier at det er hardt i begynnelsen. kanskje klarer man ikke en god karakter i matte 1, men så går det lettere og lettere.

 

snakk med noen som er litt eldre. man kommer i litt bedre humør av å høre at de også sleit i begynnelsen ;)

Lenke til kommentar

Det er i motbakke det går oppover :)

 

1. Ein månad er for lite grunnlag

2. Det er verst i starten

3. Det er fleire enn deg som slit (på enkelte linjer er det så mykje som 50% stryk på matte1)

 

Var gjennom dette for ein del år tilbake og strauk på matte1+2 samt kretsteknikk ved første forsøk. Justerte arbeidsrutiner og disiplin og tok att det tapte i løpet av sommaren etter og er i dag glad eg ikkje gav opp. Kan ikkje tilråde å legge opp til same løp ;)

Lenke til kommentar

Jeg går 2. klasse kybernetikk nå, og hadde akkurat de samme tankene som trådstarter. Matematikk og kretsteknikk er tunge fag, og jeg misunner ikke de som ikke var datanerd da de begynte og måtte slite med ITGK i tillegg.

 

Én ting du kommer til å oppdage etter hvert, er at tingene som virket umulig det ene semesteret nærmest virker trivielt senere. Dette kan ikke bety annet enn at man lærer :)

 

Husk også at øvingene stort sett er vanskeligere enn eksamen, så dersom du får til mesteparten på en øving er sjansen for å gjøre det godt på eksamen god.

 

Når det gjelder øvingene, kan det lønne seg veldig å begynne på de før øvingstimen. Du trenger ikke i å ha regnet gjennom halve øvingen før du kommer, men hvis du har lest gjennom det og prøvd på noen av oppgavene får du utnyttet studass mye bedre ettersom du vet hva du skal spørre om før timen er over.

 

Er forresten studass i kretsteknikk, og merker at det er mange som sliter med de grunnleggende tingene. Det går bedre når man kommer over "kneika" ;)

 

Et annet tips er å bruke kompendier. Jeg pleier å lese boka gjennom semesteret, og bruke kompendiene til repetisjon før eksamen. Hvis du ikke rekker boka, er det uansett bedre å lese kompendiet enn å ikke lese noe som helst.

 

 

Du er forresten langt fra ferdig med matematikken, du har hvertfall matte 2, 3, 4 og statistikk. Det virker som om det er utrolig mye forskjellig rart som skal læres, men nå begynner jeg å innse at de samme tingene faktisk går igjen i flere fag, og det blir derfor mulighet for å lære seg de tingene man virkelig trenger godt.

Lenke til kommentar
Når det gjelder øvingene, kan det lønne seg veldig å begynne på de før øvingstimen. Du trenger ikke i å ha regnet gjennom halve øvingen før du kommer, men hvis du har lest gjennom det og prøvd på noen av oppgavene får du utnyttet studass mye bedre ettersom du vet hva du skal spørre om før timen er over.

6865501[/snapback]

F.eks. diskmat blir jeg ofte ferdig med på stud.-ass.-timer :) Så koselig fag, og så enkelt ! :D

Ser dessverre at mange ikke takler det så lett, og sliter med å få til en del oppgaver =/

 

Et annet tips er å bruke kompendier. Jeg pleier å lese boka gjennom semesteret, og bruke kompendiene til repetisjon før eksamen. Hvis du ikke rekker boka, er det uansett bedre å lese kompendiet enn å ikke lese noe som helst.

6865501[/snapback]

Hvor skaffer man kompendier i de forskjellige fag?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...