kristofo Skrevet 12. september 2006 Skrevet 12. september 2006 (endret) Som topic sier, synes jeg det tar urimelig lang tid å brenne dvd-er på laptopen min. Ifølge spesifikasjonene er det en brenner som støtter 8x brennehastighet, og nero express, som jeg bruker, påstår at det brennes 11000 KB/s. Dette tilsier jo en brennetid på langt mindre enn to timer, om jeg har regnet riktig. Dessuten, ser i Windows oppgavebehandling at nero bruker opptil 300MB minne under brenninga, er dette også normalt? Har prøvd å reinstallere nero, men dessverrre uten noen forbedring..Noen som har opplevd det samme og funnet en løsning? Eller ev noen som vet hva feilen kan være? Burde jeg prøve et annet brenneprogram? I så fall, hva er å anbefale? takker for svar! Edit: så at en hadde et liknende problem lenger nede i forumet, men der var det snakk om brenning fra avi til dvd-filmformat. I mitt tilfelle er det snakk om data-dvd... Endret 12. september 2006 av kristofo
Chakl Skrevet 12. september 2006 Skrevet 12. september 2006 Er det IDE eller SATA du bruke? Hvilken modus er overføring satt til?
kristofo Skrevet 12. september 2006 Forfatter Skrevet 12. september 2006 Jeg har en AOpen 8x DVD ± RW Double Layer for 155XX brenner som sitter i laptopen min. Siden harddisken dataene ligger på er den interne, regner jeg med at det er ide-grensesnitt(?). Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med "modus" når du snakker om overføring..er det snakk om i brenneprogrammet? Får opp en beskjed i et event-vindu i nero at "Book type is dvd-rom" eller noe liknende...jeg vet ikke om det var det du mente med modus.. Ellers så ber jeg om brenning av data-dvd i den første menyen i nero, og den tar meg til nero express-brenneprogrammet. Hvis noen har noen anelse om hvorfor det går så treigt, tar jeg i mot tips med stor takk!
Jarmo Skrevet 12. september 2006 Skrevet 12. september 2006 Du bør sjekke ut at DVDèn står i DMA-modus(2) og ikke i PIO. Dette finner du ut i maskinvarebehandling.
Llandari Skrevet 12. september 2006 Skrevet 12. september 2006 Fragmenterte filer, treig HD, lite RAM?
kristofo Skrevet 12. september 2006 Forfatter Skrevet 12. september 2006 Fragmenterte filer, treig HD, lite RAM? 6852806[/snapback] Tja, er vel en stund siden jeg defragmenterte harddisken..men kan dette virkelig ha så mye å si når man brenner? harddisken er vel 5400rpm eller noe (er vel vanlig ofr laptop?). 512MB ram. Skal sjekke ut det ang dma eller pio-modus imorgen tidlig!
kristofo Skrevet 13. september 2006 Forfatter Skrevet 13. september 2006 Du bør sjekke ut at DVDèn står i DMA-modus(2) og ikke i PIO.Dette finner du ut i maskinvarebehandling. 6852805[/snapback] Hei! Har lett litt rundt, men har ikke funnet ut av hvor jeg finner info om dette...Gikk inn i: kontrollpanel->system->maskinvare->enhetsbehandling->dvd/cd-rom-stasjoner og valgte egenskaper til dvd-brenneren min. Fant ikke noe der...hvor skal jeg lete? Har forresten testet brenning ved forskjellige hastigheter, men det tar like lang tid å brenne ut en data-dvd uansett hvilken hastighet jeg setter...hmm..kom gjerne med flere tips som kanskje kan hjelpe!
kristofo Skrevet 13. september 2006 Forfatter Skrevet 13. september 2006 Hei igjen. Nå har jeg prøvd det som har blitt foreslått over, men likevel tar det 2 timer å brenne en full data-dvd...grr...ingen som har opplevd det samme og funnet en løsning?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå