Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sende store filer. Hvordan? MSN er for tregt.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal sende noen filer på ca 700 mb (til min bror i Tyskland). Hvordan kan jeg gjøre det?

 

Har prøvd med MSN og Skype, men farta er så terg at det vil da mange dager. Har jeg andre alternativ? Eller er det en feil som gjør at overføring via Skype og MSN går så tregt? (På Skyper er farta oppgitt til 3 kb/s, på MSN vet jeg ikke)

 

Håper kan hjelpe meg :love:

 

Edit: MSN = Windows Live Messenger om det skulle ha noen betydning.

Endret av kjor1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke galt at hastigheten er lav over MSN og Skype nei. Selv har jeg aldri opplevd hastighet over 3 kBps over MSN. (Og jeg har også hørt at trafikken også går via MS sine servere og begrenser trolig hastigheten kraftig der.)

 

Det "letteste" er nok at en av dere setter opp en FTP/HTTP server og den andre henter det ned fra den.

Du kan f.eks installere Filezilla server (FTP server), forwarde en port til din maskin i router og legge til fila på serveren og at din bror bruker en FTP-klient som Filezilla til å koble til din server og laste den ned.

 

Oppsett av serveren og bruk av FTP-klienten er relativt lett, overføringen er rask og støtter pause/resume. Dersom du trenger hjelp til oppsett av server/bruk av klient får du lett hjelp på forumet.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Last ned AnalogX Simpleserver:WWW.

Såre enkelt å sette opp. Bare å installere, starte og velge plassering av index.html (trenger ikke være en html fil en gang så lenge den bare heter index.html). Legg filen du skal sende i den samme mappa og gi din bror adressen. F.eks. http://ekstern-IP-adresse/storfil.rar.

 

Husk at du må forwarde port 80 i routeren til din lokale IP-adresse; http://www.portforward.com

Lenke til kommentar

Jeg har overført filer med Skype, og får full hastighet når jeg både mottar og sender (hhv. 600kb/s og 200kb/s). Mulig dette går såpass bra fordi jeg har forwardet alle porter inn til min maskin (DMZ) i routeroppsettet mitt, og dermed i praksis ikke er bak NAT. Dette gjør at man får man en direkte oppkobling mellom hverandre, og unngår at trafikken må ta omveier som gjør at det går veldig treigt.

Lenke til kommentar

Ja, det hjelper at en av partene har forwardet noen porter. Fungerer greit for MSN-overføringer også, uten at jeg husker hvilke porter det er i forbifarten. Er ingen av partene mulig å koble til, vil det gå via en server og dermed utrolig treigt.

 

Jeg synes det maedox nevnte om å sette opp en enkel web-server er et godt tips. Krever kun åpning av 1 stk. port i en ruter og en webbrowser har jo alle. På *nix har man webfs som gjør samme nytten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...