Gå til innhold

Windowslisens, men ingen installasjonscd


Nilmart

Anbefalte innlegg

Jeg har en windows xp pro lisens som fulgte med til min bærbare IBM x31, det følger opprinnelig ikke med noen optisk enhet til denne pcen, så installasjonsfilene til xp ligger på en egen harddiskpartisjon. Nå har jeg kjøpt meg en ny pc som jeg gjerne skulle benyttet denne xp-pro lisensen på. Er alt jeg trenger en xp pro cd, hvilken som helst? Er det ingen sammenheng mellom cden og lisensnøkkelen? Er litt usikker på hvor jeg skal få tak i en xp pro cd, er det mulig å kjøpe en xp cd, uten å betale for lisensen? Hvor gjør jeg i så fall det?

Endret av Morbidor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, det er lisensen du har betalt for, ikke CD-en. Jeg tror også det skal gå an å ringe MS for å få ny CD til en billig penge.

6836871[/snapback]

 

Er det noen som faktisk har prøv å bestille en ny slik cd, som evt. vet hvor man henvender seg? Hvor man evt. kan laste ned en xp cd?

Lenke til kommentar
Betyr det at jeg jeg kun eier retten til å bruke win xp på den pcen programvaren oprinnelig fulgte med, eller finnes det en eller annen mulighet til å få brukt lisensen på en annen pc?

6840485[/snapback]

 

:no: ingen andre mulighet

 

husk, hvis du skifter f.e. HK på den pc ( blir på en måte en nye maskin ), må du kjøpe nytt lisens.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å legge inn XP med seriekoden du har, for så å ringe microsoft hvis du ikke får aktivert windows. Flere jeg vet om har fått aktivert windows uten problemer, selv med en lisens det egentlig ikke skulle ha fungert med. Det er ikke akkurat etter boka, men det skader ikke å prøve.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

@Nilmart, som nevnt er den lisensen låst til den spesifikke maskinvaren.

 

@Goliath, det er egentlig vanskelig å si da det er svært mange forskjellige windows xp'er der ute. Mistenker at mange er laget for de forskjellige firmaer som Toshiba, Dell, IBM, osv. I mine yngre dager eksperimenterte jeg på tvers med norsk lisens og engelsk CD, og måtte prøve og feile med et ukjent antall varianter før det klaffet.

Letteste er å kontakte Toshiba og høre. Jeg tror ikke de skal være så vanskelige å ha med siden du allerede har betalt for lisensen.

Lenke til kommentar

Jeg har selv installert windows på en stasjoner med lisens fra en bærbar. (HP)

 

Eneste jeg måtte gjøre for å aktivere den var å ringe aktiveringstjenesten til MS.

 

Funker helt fint.

 

EDIT

 

Men har også vært borti nøkler som ikke godkjennes av windows.

 

En må nesten bare prøve.

Endret av minibig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...