Gå til innhold

Mobil under kjøring


MortenVatland

Anbefalte innlegg

Men er det snakkingen eller det å faktisk holde telefonen inn til øret som forstyrrer?

 

Blir jeg like forstyrret hvis jeg holder en fjernkontroll inntil øret og snakker med en medpassasjer i baksetet?

 

Eller hvis jeg bare snakker med passasjeren i baksetet?

 

Og telefon som sitter i holder med 1,5 meter ledning slengende rundt armene er ikke spesielt glupt det heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
om jeg skal snakke i mobiltelefon så pleier jeg som regel å kjøre inn til siden om mulig..

 

Man må fjerne minst en av disse tingene for at det skal gå:

 

*Gire

*Ratte

*Blinke

*Holde mobiletelefon

6943074[/snapback]

 

De tingene går helt fint. Enten så "holder" man telefonen mellom skuldra og øret, eller så ratter man med låret..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Egentlig så skulle det være unødvendig å skravle i tlf.i det hele tatt. Både det å betjene tlf.manuelt eller om handsfree (har en ikke taleoppringing må en jo bruke ei hånd)samt og sitte å prate i f.eks.tette og travle trafikksituasjoner er med å ta oppmerksomheten bort fra kjøringa enten en vil eller ikke,selfølgelig i større og mindre grad.

Personlig så mener jeg at det skulle være forbudt å snakke i tlf.mens en kjører enten en har det eller det opplegget med mobilen. Strengt tatt hvis det ikke er livsviktig ,så skulle ikke det være særlig av betydning om en stopper for å samtale,eller mottar eller gir kjappe beskjeder om å ringe opp senere når du stopper.

Nei, jeg har blitt mer og mer konsekvent når det gjelder denne mobilbruken, :hmm: og selv bruker jeg det kun i nødstilfelle eller for å gi korte viktige beskjeder.

Lenke til kommentar
Egentlig så skulle det være unødvendig å skravle i tlf.i det hele tatt. Både det å betjene tlf.manuelt eller om handsfree (har en ikke taleoppringing må en jo bruke ei hånd)samt og sitte å prate i f.eks.tette og travle trafikksituasjoner er med å ta oppmerksomheten bort fra kjøringa enten en vil eller ikke,selfølgelig i større og mindre grad.

Personlig så mener jeg at det skulle være forbudt å snakke i tlf.mens en kjører enten en har det eller det opplegget med mobilen. Strengt tatt hvis det ikke er livsviktig ,så skulle ikke det være særlig av betydning om en stopper for å samtale,eller mottar eller gir kjappe beskjeder om å ringe opp senere når du stopper.

Nei, jeg har blitt mer og mer konsekvent når det gjelder denne mobilbruken, :hmm:  og selv bruker jeg det kun i nødstilfelle eller for å gi korte viktige beskjeder.

7180195[/snapback]

 

 

Hva med budbiler og andre som lever av bilkjøring?

 

Hvis man kjører på en motorvei, kan man ikke kjøre til siden for å svare tlf.

Lenke til kommentar
Egentlig så skulle det være unødvendig å skravle i tlf.i det hele tatt. Både det å betjene tlf.manuelt eller om handsfree (har en ikke taleoppringing må en jo bruke ei hånd)samt og sitte å prate i f.eks.tette og travle trafikksituasjoner er med å ta oppmerksomheten bort fra kjøringa enten en vil eller ikke,selfølgelig i større og mindre grad.

Personlig så mener jeg at det skulle være forbudt å snakke i tlf.mens en kjører enten en har det eller det opplegget med mobilen. Strengt tatt hvis det ikke er livsviktig ,så skulle ikke det være særlig av betydning om en stopper for å samtale,eller mottar eller gir kjappe beskjeder om å ringe opp senere når du stopper.

Nei, jeg har blitt mer og mer konsekvent når det gjelder denne mobilbruken, :hmm:  og selv bruker jeg det kun i nødstilfelle eller for å gi korte viktige beskjeder.

7180195[/snapback]

 

 

Hva med budbiler og andre som lever av bilkjøring?

 

Hvis man kjører på en motorvei, kan man ikke kjøre til siden for å svare tlf.

7223442[/snapback]

 

Burde ikke være noe problem det.Være nøye med å ordne sakene mellom kjøringene. Når det gjelder motorvei så er det å kjøre til første avstikker hvis det skulle være krise. Hvordan klarte folk seg for flere år tilbake ? Uansett så kunne det jo være en mulghet å kurse næringa med den nødvendige kunnskapen så langt det lar seg gjøre for sikkerheten.

Selvfølgelig bare mye lettere å kjøre og prate mobil,men skal ulykkesstatestikken ned må det gjøres drastige endringer bl.annet med mobilforbud.

Er ikke i tvil om at det ville bli akseptert etter en stund.Kommer røykeloven i hu som fikk folk til å rase i lange tider,men til slutt ble dette akseptert med de posetive konsekvenser det medførte. Tror det samme ville skjedd med totalforbud mot mobil i bil. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hm. Mange av innleggene her tyder på at problemet er at man blir ukonsentrert når man snakker i telefon, ikke det at man kanskje må betjene flere ting samtidig. Så for å sette det litt på spissen:

 

Dersom ukonsentrasjon er problemet, hjelper det jo heller ikke med handsfreeløsninger.

 

Og dersom snakkingen er problemet, da burde det være ulovlig å ha passasjerer i bilen. Man kan i alle fall ikke snakke til hverandre.

 

Dersom problemet er at man får mer å betjene, hva da med å bruke bilstereoen under kjøring? Hva med å spise en bolle fra nærmeste bensinstasjon? Eller drikke kaffe, brus eller vann?

 

Noen mener at det også er farlig og spise / drikke under kjøring. Samtidig anbefaler Trygg Trafikk noe å tygge på og drikke underveis for å forhindre tretthet.

 

Konklusjon: For et mongoland! Alle saker har flere sider. Det viktigste må da være at man bruker sunn fornuft og viser skjønn!

Lenke til kommentar
Egentlig så skulle det være unødvendig å skravle i tlf.i det hele tatt. Både det å betjene tlf.manuelt eller om handsfree (har en ikke taleoppringing må en jo bruke ei hånd)samt og sitte å prate i f.eks.tette og travle trafikksituasjoner er med å ta oppmerksomheten bort fra kjøringa enten en vil eller ikke,selfølgelig i større og mindre grad.

Personlig så mener jeg at det skulle være forbudt å snakke i tlf.mens en kjører enten en har det eller det opplegget med mobilen. Strengt tatt hvis det ikke er livsviktig ,så skulle ikke det være særlig av betydning om en stopper for å samtale,eller mottar eller gir kjappe beskjeder om å ringe opp senere når du stopper.

Nei, jeg har blitt mer og mer konsekvent når det gjelder denne mobilbruken, :hmm:  og selv bruker jeg det kun i nødstilfelle eller for å gi korte viktige beskjeder.

7180195[/snapback]

 

 

Hva med budbiler og andre som lever av bilkjøring?

 

Hvis man kjører på en motorvei, kan man ikke kjøre til siden for å svare tlf.

7223442[/snapback]

 

Burde ikke være noe problem det.Være nøye med å ordne sakene mellom kjøringene. Når det gjelder motorvei så er det å kjøre til første avstikker hvis det skulle være krise. Hvordan klarte folk seg for flere år tilbake ? Uansett så kunne det jo være en mulghet å kurse næringa med den nødvendige kunnskapen så langt det lar seg gjøre for sikkerheten.

Selvfølgelig bare mye lettere å kjøre og prate mobil,men skal ulykkesstatestikken ned må det gjøres drastige endringer bl.annet med mobilforbud.

Er ikke i tvil om at det ville bli akseptert etter en stund.Kommer røykeloven i hu som fikk folk til å rase i lange tider,men til slutt ble dette akseptert med de posetive konsekvenser det medførte. Tror det samme ville skjedd med totalforbud mot mobil i bil. :thumbup:

7233719[/snapback]

 

 

Hvordan kan man ordne mellom oppdragene, at en kunde ringer mens man kjører da??

Det er ikke alle transportbedrifter som blir ledet av en sentral, og kan få dagens gjøremål hver morgen.

 

Man kan selvfølgelig la være å svare kunden, og heller ringe opp igjen (de som ikke ringer med skjult ID) når muligheten byr seg.

Men da får man til svar: Det hastet så, så jeg måtte ringe noen andre.

Man er ikke lenge i bransjen da...

Lenke til kommentar
Det interessante er at før det ble forbudt gjorde alle det, og det var greit. Med engang det blir forbudt klikker folk vinkel om du kjører og snakker i telefon samtidig.

7264185[/snapback]

 

hehe

Men er det noen som har helt klare regler for dette med mobilbruk? Må mobilen være fastspent, og må man ha trådløs handsfree (bluetooth eller taleopplegg)? :hmm:

 

Blir jo bare møkk og mas dersom jeg skal montere telefonen.

Lenke til kommentar
Få MYE strengere straff, så kanskje en slipper disse IDIOTENE som prater og taster i mobil mens de kjører bil, og er en livsfare både for seg selv og alle oss andre..

 

Få opp boten til minst 10 000 kr eller kanskje ubetinget fengsel er løsningen for å folk til vettet ?

Hmmmm

7350257[/snapback]

 

Ja, og dødstraff for unger som nasker i butikkene.

 

For du er vel en skinnhellig kar som ALLTID stopper 100% for full-stopp-skilt, og aldri kjører over 79.9 km/t i 80-sonen. og har selvfølgelig aldri passsert et fotgjengerfelt hvis det står noen fotgjenger som skal krysse veien.

Du har selvfølgelig aldri parkert på parkeringforbudt område heller.

Og folk som ikke bruker blinklys (også om natten uten en eneste bil i nærheten) er selvfølgelig også værste sort.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

Personlig mener jeg statistikk og undersøkelser er helt håpløse å se på om man skal være veldig pirkete. Om man blir forstyrret av å fikle med dingser eller selve samtalen, evnt begge deler, varierer fra person til person. Noen klarer å holde orden på flere ting samtidig, feks. jobbe på to pcer omtrent samtidig, for min del radio på ene øret og telefon på det andre eller bruke kamera mens man feks. kjører på ski. Andre klarer ikke holde stabil fart, i sitt eget felt eller følge med på det minste forandring i trafikken i utgangspunktet og burde vel strengt tatt aldri hatt lappen. Koordinasjons evne varierer noe helt vanvittig fra menneske til menneske, kanskje derfor noen av oss med telefon på øret også klarer å følge nok til ikke å få bot? :p

 

I bilen har jeg gps, politiradio, ipod, telefon & kamera(med div tilbehør). Ikke at jeg betjener alt på en gang, men har aldri hatt problemer med å holde fokus forover selv om jeg sitter i telefonen eller legger inn adresse på gps. Det går på feelingen så trenger ikke kaste mere blikk på det jeg bruker enn jeg gjør på speedometeret en sjelden gang for å sjekke at jeg ikke får for høy bot.

 

Som vel og noen i Mythbusters påpekte, du kan faktisk hive fra deg telefonen om det skjer noe og sist jeg sjekket er det litt vanskelig å slutte å være påvirket av alkohol.

 

Men jeg kommer nok til å få med bluetooth på øret av praktiske årsaker, ikke at loven sier nei til å holde telefonen. Fastmontert telefon er dessverre ikke mulig å få til da jeg har mulighet til å kjøre flere biler og alle har sin egen telefon...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke akkurat mobil, men for en tid tilbake satt jeg på med en yrkessjåfør som satt og spiste pytt-i-panne med gaffel fra en sånn boks du får i ferskvaren i butikker (på E6 i liten personbil). Vet ikke om det er regler for dette, men jeg vil ihvertfall si at mobilsnakk blir barnemat i forhold...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...