Gå til innhold

Superkamera skal vises frem på messe i Amsterdam


Anbefalte innlegg

Hey. Noen her som skal til IBC messen i amsterdam? ( www.ibc.org )

 

Der skal dem iallefall vise frem et virkelig heftig videokamera.

 

Kamera heter "Red One digital camera"

Den kan filme over 4k oppløsning (4520X2540) med 60 bilder i sekundet. Alt i RAW ukomprimert kvalitet. Sensorchippen er også på størrelse med super 35mm format. Det betyr at tradisjonelle 35mm linser kan brukes på den (for eks objektiver som blir brukt i filmkameraer som brukes i hollywood, eller vanlige objektiver til analoge speilreflekskamera.)

 

Sjekk ut kamera hos www.red.com

 

Prisen kan sikkert virke stiv(17 500 USD$) Men det skal jeg love deg det ikke er. For det du får er myemye mer. Men det er nok ikke for den vanlige konsument i gata:P

 

Produksjonskonstnader til innspilling av reklamer, kort, spillefilmer etc.. kan trekkes ned betraktelig med dette kamera. Det kommer nok til å revolusjonere mediaverden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hey. Noen her som skal til IBC messen i amsterdam? ( www.ibc.org )

 

Der skal dem iallefall vise frem et virkelig heftig videokamera.

 

Kamera heter "Red One digital camera"

Den kan filme over 4k oppløsning (4520X2540) med 60 bilder i sekundet. Alt i RAW ukomprimert kvalitet.  Sensorchippen er også på størrelse med super 35mm format. Det betyr at tradisjonelle 35mm linser kan brukes på den (for eks objektiver som blir brukt i filmkameraer som brukes i hollywood, eller vanlige objektiver til analoge speilreflekskamera.)

 

Sjekk ut kamera hos www.red.com

 

Prisen kan sikkert virke stiv(17 500 USD$) Men det skal jeg love deg det ikke er. For det du får er myemye mer. Men det er nok ikke for den vanlige konsument i gata:P

 

Produksjonskonstnader til innspilling av reklamer, kort, spillefilmer etc.. kan trekkes ned betraktelig med dette kamera. Det kommer nok til å revolusjonere mediaverden.

6818451[/snapback]

 

Å snakke om oppgradering av minnekortparken blir liksom bare spytting i havet i denne sammenheng.. ;)

Lenke til kommentar
Hey. Noen her som skal til IBC messen i amsterdam? ( www.ibc.org )

 

Der skal dem iallefall vise frem et virkelig heftig videokamera.

 

Kamera heter "Red One digital camera"

Den kan filme over 4k oppløsning (4520X2540) med 60 bilder i sekundet. Alt i RAW ukomprimert kvalitet.  Sensorchippen er også på størrelse med super 35mm format. Det betyr at tradisjonelle 35mm linser kan brukes på den (for eks objektiver som blir brukt i filmkameraer som brukes i hollywood, eller vanlige objektiver til analoge speilreflekskamera.)

 

Sjekk ut kamera hos www.red.com

 

Prisen kan sikkert virke stiv(17 500 USD$) Men det skal jeg love deg det ikke er. For det du får er myemye mer. Men det er nok ikke for den vanlige konsument i gata:P

 

Produksjonskonstnader til innspilling av reklamer, kort, spillefilmer etc.. kan trekkes ned betraktelig med dette kamera. Det kommer nok til å revolusjonere mediaverden.

6818451[/snapback]

 

Joda, jeg skal ned på IBC i morgen.

Synes i grunn at dette virker nesten for billig, men det kan jo ha en sammenheng med at det kun er et kamerahode, og ikke en komplett camcorder.

Mener å huske at vi ga omtrent en mill når vi kjøpte det første HDCAM kameraet vårt på jobben, et Sony HDW F900 Cinealta...

Vi bruker jo ofte 35mm optikk på dette også, men da med en P+S Tecknic adapter forran for at det skal passe.

Det er ikke tvil om at det kommer mye spennende på HD fronten nå i disse dager, men personlig tror jeg nok at Panasonics nye billige tapebaserte HD kamera, eller Sonys XDCAM HD vil ha større betydning for hvordan vi lager film, reklame og Tv her i landet...

 

/Avo

Lenke til kommentar

Du må iallefall sjekke dem ut da :)

Di skal også vise fram opptak tatt med en prototype. Det skal vises på Sonys 4k projektor(SRX-R110CE) og Viewsonics 4k monitor(VP2290b)

 

Apropo det med at den var billig bare fordi det var et kamera hode?

Hvor mye koster egentlig en P+S Tecknic Mini35 adapter? eller pro35

Tror den prisen skal kunne dekke kostnadene til optikken(Red lens koster 5k$) :p

Pluss at 35mm adaptere er noe dritt. Er bare i veien, som oftest tunge, for å ikke snakke om unødvendig lys tap. Eneste beste er en fullsize 35mm++ sensor.

 

Men jeg skjønner så klart at du er skeptisk. Dette er jo nesten for godt til å være sant. Håper denne Oakley gründeren ikke bare er full i bull.(det tror jeg personlig ikke heller, han er veldig dedikert til arbeidet sitt. Han er en ekte kamerageek som prøver å skape noe revolusjonerende. Og hittil har utviklingen gått veldig bra)

Lenke til kommentar

Det er helt sant. Mener Ringenes herre premieren ble vist på 4k digital projektor. Og ble blåst opp for å være sensasjonell kvalitet på bilde. Kanskje like bra/bedre som mediumformat filmene på IMAX.

 

note. Litt språkproblemer i norge angående dette:

 

Film; Det du putter i kamera, som oftest i form av en rull.

 

Spillefilm; noe helt annet, på engelsk: movie:P

 

Men ikke for å disse filmformatet. Så tror jeg også 4k digital video(filma med skikkelig 4k kamera også da såklart) med digital 4k projektor gir mye skarpere og klarere bilde enn tradisjonell Film. Og at det digitale begynner virkelig å erstatte alt som heter film.( Har iallefall allerede gjort det i stillbilde verdenen)

 

Men det store med RED, er hva det gjør med selvstendig filmproduksjon. Det er så lave kostnader på så ekstrem høy teknisk kvalitet. Alle som er virkelig kreative kan få slippe fram uten å ha megafeit lommebok.

Endret av aRez-AK
Lenke til kommentar
Men det store med RED, er hva det gjør med selvstendig filmproduksjon. Det er så lave kostnader på så ekstrem høy teknisk kvalitet. Alle som er virkelig kreative kan få slippe fram uten å ha megafeit lommebok.

6823795[/snapback]

 

Nettopp, kan man pushe dette så langt ned innkjøp/leie så får både panasonic sine dvcproHD og sony med hdcam/hdcam-sr pen konkurranse.

 

I tillegg til penger spart i forhold til film er fordelen med å kunne gå rett fra settet til etterarbeidet. Ingen venting på svindyr digitalisering utenlands:)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Herligt:P

 

http://red.com/images/gallery/still_1-downsize-for-web.jpg

http://red.com/images/gallery/still_2-downsize-for-web.jpg

http://red.com/images/photo/7_b.jpg

http://www.dvinfo.net/conf/showthread.php?t=75216

 

Snakk om oppløsning. Tror det skal mye til for at andre produsenter skal kunne måle seg med hva disse gutta tilbyr viss en faktisk og tar med hva en betaler for dette drømmekamera :)

 

 

Tror jeg må begynne å spare :D

Lenke til kommentar

Tyggegummidama ble en najs skrivebordsbakgrunn. :) Tro om noen har tatt et sånt bilde før, i høyoppløsning? Du MÅ jo ha en haug med bilder i sekundet for å fange sprekkeøyeblikket.

 

Men selv om man sparer masse penger og vekt på filmruller blir det dimensjoner over dette også. Jeg så at RAW-opptakene deres, som jo er det selvfølgelige valget hvis man først skal lage kinofilm, lagrer 323 MB PER SEKUND! Det er over en terabyte i timen, det. :whistle:

 

TB-harddisker er jo på markedet, og noen av dem tygger sikkert lett unna 323MB/s. Men råopptak til feks en spillefilm kan fort dra ut i tid. Bare de tre hobbykortfilmprosjektene jeg har vært med på har brukt rundt åtte ganger så mye råopptak som lengden på den ferdige videoen ("Tagning 28... værsågod!" :hrm: ). Sikkert ikke fullt så mye på proffnivå, men likevel: prøver å forestille meg workflowen som STARTER med 16 terabyte med data... Deretter lasting, konverteringsledd, backups, ogsåvidere... jebus cripes!

 

Det kommer nok til å kreve en utstyrspark av uant kapasitet, P'en i "PC" blir en vits.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Det kommer til å kreve MYE lagring ja, så for hvermansen er og blir "ekte" hd for dyrt. Men for mellomstore til hollywood størrelse på selskaper og produksjoner så er ikke noen TB med lagring uvanlig selv idag.

 

Film som scannes og dumpes til hardisker tar og grotesk med plass, med full digital workflow fjerner du filmkostnaden og scanningen, man går rett til klipping. Både penger og tid spart...

 

Det ser unektelig bra ut, men vi dødlige skal produsere i HD får klare oss med dvcproH eller HDcam osv... :cool:

Lenke til kommentar

Chill guys. Alt er muligt å diale back til ønsket oppløsning, komprimering og framerate.

 

Men så klart. skal en lage en spillefilm så blir det jo noe annet.

 

Men angående redigering så kan jeg ikke fatte at det skal være så vanskelig å lage en "dummy video" å redigere med (altså lavere bitrate og oppløsning). Så kompilere du editen med 4k videoen etterpå med leid utstyr(Monster renderfarmgrid heavyshit)

 

Ingen problem å filme med 720p og bruke redcode. Pluss at kamera kan faktisk skyte 2k på selve kamera, Så da kan en bare drite i det som heter kabler. Og når datateknologien utvikler seg, så trenger ikke kamera å støve på loftet fordi det er for gammelt. For det blir aldrig det. Den har tatt så mange steg i utviklingen at den bare venter på resten av verden skal tilpasse seg den og kan ta nytte av dens fulle potensial :) Den kan brukes "all around" og er veldig billig i forhold priskloner som bare gir en brøkdel av hva RED tilbyr

 

Investering for livet.

Endret av aRez-AK
Lenke til kommentar

Dette blir nok kameraet for filmselskapene, og ikke for de som lager TV-serier eller reklame, ja. Jeg er kjempeimponert over kvaliteten, men det er nettopp det som gjør at kameraet blir i dyreste laget for TV-selskapene. Ikke pga at kameraet i seg selv er så dyrt, men pga. at det er dyrt å lagre så mye data. Når man tar med i betraktningen at "ingen" sender i HD enda, så er nok dette kameraet forut for sin tid i TV-sammenheng.

 

Men velkommen, digital kino! :thumbup:

Lenke til kommentar
Men angående redigering så kan jeg ikke fatte at det skal være så vanskelig å lage en  "dummy video" å redigere med (altså lavere bitrate og oppløsning). Så kompilere du editen med 4k videoen etterpå med leid utstyr(Monster renderfarmgrid heavyshit)

 

Offtopic:

 

Dundre, det trikset hadde jeg ikke tenkt på! Kjempelurt, det kan jo også gjøre redigeringen av store (ikke Red-store, men store til amatørnivå å være) redigeringsjobber på en vanlig PC mye mer glatt og kjapp mens man jobber med det.

 

Konkret, betyr det å lage kjempekomprimerte dummyfiler av råopptakene, redigere klippene med dem, og deretter erstatte dummyfilene med de høyoppløste råopptakene (omdøpt til samme filnavn og i samme mappe som dummyene) og bare be feks Premiere gjennomføre det lagrede prosjektet med de "nye" råfilene? Det må da funke?

 

 

 

Ontopic:

 

HD er nå rett rundt hjørnet da, så dette kommer nok til å ta TV-verdenen også med storm før vi vet ordet av det. Mye av produksjonen er allerede digitalisert, så om Red er forut for sin tid er det ikke mye. Kan hende timingen er nærmest perfekt for dem: at de rekker å etablere seg og skape en merkevare (ikke unik riktignok, wikipedia lister opp et par gode konkurrenter) i løpet av den tida det tar resten av teknologien å ta dem igjen så det blir aktuelt å bruke potensialet i Red.

Lenke til kommentar
Konkret, betyr det å lage kjempekomprimerte dummyfiler av råopptakene, redigere klippene med dem, og deretter erstatte dummyfilene med de høyoppløste råopptakene (omdøpt til samme filnavn og i samme mappe som dummyene) og bare be feks Premiere gjennomføre det lagrede prosjektet med de "nye" råfilene? Det må da funke?
Noko slikt ja. Vert gjerne kalla offline redigering. Eit par trådar frå DVXUser.com som omhandlar redigering av RED One-opptak:

http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=73448

http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=73168

(ikke unik riktignok, wikipedia lister opp et par gode konkurrenter)
Slik eg har forstått det so er dei på ein måte ikkje konkurrentar, då RED stiller i ein heilt annan prisklasse. Arriflex sitt kamera t.d. er ikkje mogeleg å kjøpe, kun leige, og eg vil tru det er litt stive prisar...
Lenke til kommentar

Offline redigering er ikke akkurat noe nytt, man har vel de siste årene beveget seg mer og mer bort fra dette pga. den voldsomme(ja voldsomme) regnekraften du får med feks. ett dual Xeon system idag. Selv om du fremdeles trenger litt drahjelp om du skal sitte å gjøre heavy fargekorrigering online av ukomprimert HD...forståelig nok :p

 

Kameraer i mer daglig bruk som kan nyttegjøre offline er feks. XDcam(sony) som lagrer paralellt med klippene en lavoppløslig proxy som man kan grovklippe etter og så overføre resterende klipp i full oppløsning/kvalitet. Det gir og muliget for feks. å klippe på laptop med batterier og så ta den tunge finpussen når man har strøm tilgjengelig igjen.

 

Det som finnes digitalt eller kommer i nærmeste framtid er vel Red, Silicon Imaging, Grassvalley har vel muligens noe også(men mest rettta mot nyhetsproduksjon).

Konkurrentene er feks. Sony Hdcam-sr.

 

Arriflex D-20 regner jeg ikke akkurat som konkurrent akkurat, iflg. en fotograf som var foreleser på skolen(som vel og har gjort ett par filmer i usa) pratet litt generellt om kameraer. Den nevnte arrien skal ha en prislapp på rundt en halv million USD, tror det fleste kan ta det regnestykket i huet og en heftig max datarate på 10GB/sec.

Menmen, prislapp til siden, kvaliteten billedmessig er det vel nada å utsette på;

http://www.arri.com/prod/cam/d_20/d_20_images.htm, kom ikke å si at film fremdeles er "best" kvalitet... :p

 

Panavision har noe utstyr i samme draget...altså utilgjengelig for alle i Norge og stort sett forebeholdt store selskaper over dammen.

Lenke til kommentar

Jeg ville foretrukket RED one istedet for Arriflex D-20. Arriflex er for proff/dyr/tungvint etc.. Men kvaliteten ruler jo fordet. Men uansett om jeg hadde pengene, så tror jeg ikke akkurat den ville vært tilgjengelig for meg å kjøpe. måtte vel lånt da.

Endret av aRez-AK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...