Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Rutertrøbbel - Brukbart svar BELØNNES


Anbefalte innlegg

Helt siden jeg byttet til nexgentel(og altså fikk nytt modem, eller som de kaller det, ruter) har jeg hatt trøbbel med å spille Starcraft og også litt trøbbel med Warcraft III. Jeg kan uten problemer joine games i starcraft, men hvis jeg spiller noe mer enn 1v1 lagger det noe vanvittig. I WC3 funker det meste fint, utenom custom games(kan bare joine noen få av dem), og jeg kan ikke spille i Arranged Team. Kan ellers joine random games og spille både 2v2 og 3v3 uten problemer. Har noen andre med nexgentel dette problemet? Har noen en løsning?

 

Min tilkobling er slik: Nexgentelmodem er koblet til nexgentel switch som igjen er koblet til en jensen scandinavia WLAN-ruter. Ifølge ruter- og modemkonfigurasjonen skal portene være åpne(vet om portforward.com osv). Må ha switch imellom for at det hele skal fungere; kan som kjent ikke koble ruter til ruter. Siden alt fungerte fint før jeg byttet til nexgentel vil jeg tro at det enten er ruteren fra nexgentel som gjør det, eller switchen. Tror alt skal fungere som det skal med WLAN-ruteren fra jensen.

 

Dersom noen gir et tips som gjør at jeg kan spille både Starcraft:BW og Warcraft III: TFT uten problemer vil jeg overføre kr 150,-. Dersom deres svar førte til at problemet ble løst, vil jeg sende dere en PM der jeg ber enten om kontonummer eller paypal-adresse, hva enn dere skulle foretrekke. Mer informasjon om problemet og mer detaljert informasjon følger i postene nedenfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er Jensen WLAN APet ditt koblet opp mot switchen. Altså er den koblet til LAN porten eller WAN/Internett porten?

 

Hvis den er koblet til WAN porten, flytt den over til en LAN port. Slå av DHCP i jensen routeren, og sett opp portforwardingen i ngt sin router. Da skal det i utgangspunktet fungere, da du kun får ett sett med routing, i stedet for 2.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar hittil, men har ikke løst problemet enda. Vet som sagt om sider som portforward.com, og har åpnet de portene som skal være åpne i ruterkonfigurasjonen. Problemet ser ikke ut til å være at portene er stengt; da ville ingen av spillene fungert i det hele tatt. Noen av funksjonene i WC3 blir bare begrenset, og det lagger ekstremt mye hver gang jeg spiller noe mer enn 1v1 i starcraft.

 

Nexgentel-ruteren er koblet til WAN-utgangen i switchen, mens jensen-ruteren er koblet til LAN-utgangen.

 

Prøvde uten DHCP nå med statisk IP-adresse, det førte ikke til noen bedring =(

Endret av Camlost
Lenke til kommentar

Ok, har prøvd å koble PCen direkte opp til nexgentelruteren nå(altså uten switch og jensen WLAN-ruter i mellom). Overraskende nok førte ikke det til noen bedring. Lagget fortsatt veldig mye i starcraft, og ble disconnected fra gamet etterhvert. Ingen bedring i WC3 heller. Får se nøyere på konfigen til NGT-ruteren, men aner ikke hva mer jeg egentlig kan gjøre. Har åpnet portene etter henvisning fra portforward.com.

Lenke til kommentar
Ok, har prøvd å koble PCen direkte opp til nexgentelruteren nå(altså uten switch og jensen WLAN-ruter i mellom). Overraskende nok førte ikke det til noen bedring. Lagget fortsatt veldig mye i starcraft, og ble disconnected fra gamet etterhvert. Ingen bedring i WC3 heller. Får se nøyere på konfigen til NGT-ruteren, men aner ikke hva mer jeg egentlig kan gjøre. Har åpnet portene etter henvisning fra portforward.com.

6819238[/snapback]

Sjekk her også..

http://faq.blizzard-europe.com/en/article.php?id=007

Lenke til kommentar

Du finner kanskje noe info på http://www.ngtforum.net ?

Jeg vil råde deg til å koble opp routermodemet i bridge og så koble dette rett på wan-inngangen på Jensenrouteren. Du må legge inn bruker/passord PPPoE mm i Jensenrouteren for å logge deg på. Hos meg med ADSL2+ er vpi/vci 1/32.

Med denne løsningen har du full aksess fram til Jensenrouter og skal bare åpne porter i den for de aktuelle spill/programmer.

Lenke til kommentar

Det hjelper mye om du gir oss følgende info:

 

- Hvilken ruter bruker du nå? produset og modell. Hvilken ruter hadde du tidligere?

- Hvilke instillinger har du faktisk satt i de to ruterene? Greit nok at du *tror* det er riktig, men hvis vi skla hjelpe så må vi kunne dobelltsjekke. Ta med så mye info som mulig.

- Når du sier nextgentel switch, så mener du Nextphone telefoniadapteret? ... Nextgentel sender ikke ut vanlige switcher (bortsett fra de som er integrert i noen rutermodeller).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

alle nextgentel routere er et modem med en inebygd router... du sier at du har en Jensen WLAN Router koblet til nextgentel Routeren.. altså 2 routere. skal du ha 2 routere koblet til må nextgentel routeren stå i bridge modus. når du kjører bridge trenger du kun og åpne porter på Jensen (NB: Ngt har ikke noe support på dette området hvis du skulle trenge hjelp)

 

Jeg vil råde deg til å koble opp routermodemet i bridge og så koble dette rett på wan-inngangen på Jensenrouteren. Du må legge inn bruker/passord PPPoE mm i Jensenrouteren for å logge deg på.

 

jeg ville det samme menne Nextgentel bruker PPPOA noe jeg er 99% Jensen routeren ikke støtter.. veldig få low-end routere i dag søtter dette.

 

Ok, har prøvd å koble PCen direkte opp til nexgentelruteren nå(altså uten switch og jensen WLAN-ruter i mellom). Overraskende nok førte ikke det til noen bedring. Lagget fortsatt veldig mye i starcraft, og ble disconnected fra gamet etterhvert. Ingen bedring i WC3 heller. Får se nøyere på konfigen til NGT-ruteren, men aner ikke hva mer jeg egentlig kan gjøre. Har åpnet portene etter henvisning fra portforward.com.

 

prøv en gang til og kjøre pcn din direkte i nextgentel routeren... men sett ipn din til

ip: 10.0.0.2

subnet: 255.255.255.0

gateway: 10.0.0.1

dns: 217.13.4.21

 

prøv med de instilinge der og se om det funker. 10.0.0.2 er i nextgentel sitt default oppsett den ipn som har mest tilgang. funker ikke det heller dobbel sjekk at alle porter osv eller prøv som Evilworm sa og sett opp en DMZ hvis ngt routeren støtter det... hadde vert kjekt med litt mere info blandt annen hvordan ngt router du har hadde hjulpet mye.

 

lykke til

Lenke til kommentar

Hei, har vært borte litt og hovedPCen er på reparasjon, så fikk ikke svart før nå.

 

Det hjelper mye om du gir oss følgende info:

 

- Hvilken ruter bruker du nå? produset og modell. Hvilken ruter hadde du tidligere?

- Hvilke instillinger har du faktisk satt i de to ruterene? Greit nok at du *tror* det er riktig, men hvis vi skla hjelpe så må vi kunne dobelltsjekke. Ta med så mye info som mulig.

- Når du sier nextgentel switch, så mener du Nextphone telefoniadapteret? ... Nextgentel sender ikke ut vanlige switcher (bortsett fra de som er integrert i noen rutermodeller).

 

-Stigma

6823271[/snapback]

 

Modem(ruter): Nexgentel Speedtouch 516i.

"Switch": Nextphone 2-port Telephone Adapter.

WLAN-Ruter: Jensen Scandinavia High Speed Router - Wireless Broadband Router.

 

Både i jensen-ruteren og i nexgentel-ruteren har jeg åpnet de portene som skal være åpne for starcraft(sjekket med blizzard). Hos jensen-ruteren ser det ut til at de er åpne hele tiden, mens jeg på speedtouch-ruteren fra nexgentel måtte spesifisere en fast IP-adresse som portene skulle være åpne for. Jeg har ikke satt noen statisk IP-adresse, så dette kan åpenbart være noe som fører til problemet. Hvordan setter jeg en statisk IP-adresse? Måten man åpner porter på med Speedtouch-ruteren er nemlig først å lage en ny profil og gir den et navn, f.eks Starcraft, der man skriver inn hvilke porter man vil ha åpne. Deretter må man "Tilordne et spill eller applikasjon til en lokal nettenhet". Det går an å la det stå "Blank" der IP-adressen normalt skrives inn, men jeg tviler på at dette funger(skal teste det omgående).

 

Må likevel innrømme at det kan være litt tvilsomt at problemet er at noen de portene som skal være åpne for starcraft/wc3 er stengt. Isåfall ville det vel ikke fungert i det hele tatt? Jeg KAN jo som sagt spille starcraft på internett, men det lagger veldig hvis det er mer enn èn annen spiller involvert i gamet.

 

Når jeg sier Nexgentel-switch så mener jeg altså det jeg spesifiserte ovenfor. Da jeg først satte opp nettverket fungerte det ikke, og jeg ringte kundeservice. De sa at det var fordi jeg koblet Nexgentel-ruteren direkte til Jensen-ruteren, og at problemet ville bli løst dersom de sendte en, jeg siterer - "switch". Jeg fikk da tilsendt en svart boks som egentlig så ut som et modem.

 

Har som sagt forsøkt å kjøre uten DMZ, men det førte ikke til noen bedring.

Endret av Camlost
Lenke til kommentar

Hei.

 

Som nevnt ovenfor bør du ikke kjøre 2 routere etter hverandre.

 

Bygg om Jensen til switch.

 

Fjern DHCP, gi den ny LAN IP 10.0.0.x, sett den til fast IP under "WAN settings" (Bruk noe helt tullerusk, feks. 71.72.73.74 og gateway 71.72.73.1).

Husk at ny innloggingsadresse blir LAN IP.

 

Koble den til Modemet på ene LAN porten.

 

Logg inn på modemet og forward de portene du trenger til IP på aktuell PC (10.0.0.x). Det lønner seg å gi denne maskinen fast IP.

 

Husk å restarte allt utstyret etter at du har forandret/ forwardet porter. :)

Lenke til kommentar

Hei! Fjernet DHCP lett nok, men har et par spørsmål. Når du sier jeg skal gi den ny LAN-IP, mener du da at jeg skal skrive inn en ny IP? Og er 10.0.0.x bare et eksempel, altså at jeg feks kan skrive inn 10.0.0.3 eller det jeg faktisk skal skrive inn? Og så til WAN-greiene. Fant ikke noe sted jeg kunne skrive inn "gateway" og ikke noe som het "WAN Settings". Derimot kan jeg skrive inn Subnet Mask og IP-Adress.

 

"Koble den til modemet på ene LAN porten."

Litt usikker på hva du mener. Jensen-ruteren er koblet til "switchen" i LAN-porten. Fra "Switchens" WAN-port går det en ledning koblet direkte inn i selve modemet. Mener du at jeg skal koble jensen-ruteren direkte inn i modemet, altså uten noe switch i mellom?

Endret av Camlost
Lenke til kommentar

Ok, nå forsøkte jeg å gjøre som du foreslo. Skrudde av DHCP, koblet jensen-ruteren direkte til NGT-modemet. Forsto ikke helt det du sa om fastsetting av nye IP-adresser, så gjorde ikke noe med det. Internett fungerte fint nå, men det var ingen bedring når jeg spilte starcraft. Det er likevel interessant nok at internett i det hele tatt fungerer; jeg trenger ikke lengre å ha "switchen" i mellom NGT-modemet og jensen-ruteren for at internett skal virke lengre. Nexgentel mente som sagt at den eneste løsningen på problemet var å ha en switch mellom ruterne, mens det altså ville holdt å slå av DHCP på jensen-ruteren.

Endret av Camlost
Lenke til kommentar

Den "Switch`en" er det et ip`telefoni modem ? ... elr har dere ip telefoni ?

 

 

... i Speedtoutch`en ... åpna du portene fra web`en ... elr gikk du inn i telnet og åpna de ?

 

Har opplevd at web grensesnittet til speedtoutch`ene

(jeg har da 546i) ikke er helt til og stole på :!:

 

 

-Djgunnah

Lenke til kommentar

Ja, har IP-telefoni. Portene er åpnet gjennom web ja, altså gjennom ruternes egne konfigurasjonsprogrammer. Jeg ser nå at det nexgentel og jeg til nå har kalt "switch" ikke er noen switch, men en adapter for IP-telefoni. Har som sagt forsøkt å koble meg opp direkte til NGT-modemet før, uten adapteren og jensen-ruteren, men jeg opplevde ingen bedring i forhold til Starcraft/WC3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...