Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linksys wrt54gl sammen med speedtouch 546i


Anbefalte innlegg

vi har i huset der jeg bor 16mbit-linje fra start.no, og har fått fra dem et Speedtouch 546i-ADSL-modem/ruter med fire nettverksporter.

 

For å føre dette videre trådløst har vi en linksys wrt54gl trådløs ruter.

 

Internett funksjonerer upåklagelig når det kjøres rett ut av adsl-ruteren/modemet, men får ikke internett-tilkopling til å virke via linksys'en etter å ha satt opp denne via setup-cd'en som følger med. Alle lys som skal lyse på linksys lyser, og man får opp trådløst-nettverket på bærbare pc'er i nærheten, og man får koblet til, men intet internett å få.

 

Derfor lurer jeg på - skal modemet / ruteren settes i en spesiell modus, og at det kanskje er en konflikt i forhold til utdeling av IP eller noe slikt som er problemet?

 

på forhånd takk '-'

 

PS: Jeg har sjekket litt rundt nå, og ser jo at det kunne være mer hensiktsmessig å kjøpe et aksesspunkt, men nå har jeg jo kjøpt denne ruteren, så flott hvis noen har tips for å få dette til å funke likevel :)

Endret av nesheim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tråd

 

 

Les denne tråden. Samme problematikk. Mitt tips:

 

Resett routeren til fabrikkinnstillingen. Dette gjør du ved å sette en pennspiss/binders inn i reset-hullet på baksiden mens strømmen er på. Hold inne i ca. 30 sek.

 

Deretter kopler du en nettverkskabel fra PC til en av LAN inngangene på routeren. Gå inn i oppsettet ved å skrive 192.168.1.1 i nettleseren din. Passordet er "admin" om jeg ikke husker feil. Sett opp kryptering, passord osv. Deretter SLÅ AV DHCP server.

 

Etter dette kopler du den opp slik at nettverkskabelen fra ADSL modemet går til LAN 1 porten i stedet for WAN porten. Da fungerer routeren som et aksesspunkt, og videresender IP adresser fra ADSL modemet.

 

Ta kontakt på PM dersom du ikke får det til.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal han legge dette inn i den trådløse routeren dersom han skal benytte den sammen med speedtouch modemet? Helt unødvendig spør du meg.

6813373[/snapback]

 

Hvorfor skal han bruke modemet som router i tillegg?

Det er jo helt unødvendig med dobbel NAT'ing.

 

Anbefaler han å sette modemet i bridgemodus, og gjøre det som jeg beskrev over.

Det er nok den beste løsningen.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal han bruke modemet som router i tillegg?

Det er jo helt unødvendig med dobbel NAT'ing.

 

Anbefaler han å sette modemet i bridgemodus, og gjøre det som jeg beskrev over.

Det er nok den beste løsningen.

 

Man kan diskutere hva som er best, men løsningene er ekvivalente.

Det er enklere å bare koble nettet inn i Lan i stedet for Wan; NAT-ingen er jo bare aktiv mellom WAN og {LAN,WLAN} så i Clints forslag vil den ikke virke som som router og vil heller ikke benytte (ekstra) NAT.

Lenke til kommentar

Takker for kvikk hjelp, clint og resten av folka! Jeg tror det virker greiest å sette opp wrt54gl'en som aksesspunkt her, så får vi håpe at speedtouchen gjør en grei jobb som ruter! Jeg får ikke testet dette ennå, da jeg ikke har utstyret tilgjengelig på jobb, men det skal testes så fort det lar seg gjøre.

 

koz, :wee:

Lenke til kommentar
Takker for kvikk hjelp, clint og resten av folka! Jeg tror det virker greiest å sette opp wrt54gl'en som aksesspunkt her, så får vi håpe at speedtouchen gjør en grei jobb som ruter! Jeg får ikke testet dette ennå, da jeg ikke har utstyret tilgjengelig på jobb, men det skal testes så fort det lar seg gjøre.

 

koz,  :wee:

6813552[/snapback]

Jeg har selv Speedtouch 546i fra ngt og bruker linksys wrt54gx som access puknt. følg metoden til Clint du det er den enkleste. har brukt denne løsningen et halvt år nå. fungerer perfekt. og speedtouch'en gjør en fin jobb som router. Er en god router det, dog webinterface'n er kanskje litt dårlig, sikkert greit for en vanlig bruker men mangler noen av de mere avangserte funksjonene. men de finner du igjen i telnet om du trenger dem.

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar

Jeg har satt min Linksys WRT54GXv2 som aksesspunkt for min Speedtouch 546i. Alt jeg gjorde var å huke av for at Linksysen ikke skulle DCHP server. Jeg har ikke forandret noe annet, slik at Internet "Connection Type" står på "Automatic Configuratio- DCHP".

 

Jeg gikk fra 5 Mbit til under 1 Mbit da jeg gikk over til det trådløse nettverket.

Dette må da være forferdelig galt.

 

Hva kan jeg gjøre?

Endret av hallvis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...