Gå til innhold

Hvordan er en minnebrikke bygd opp?


arna

Anbefalte innlegg

Jeg har lett litt rundt på nettet og sett på en del artikler men synes ikke noen av dem klarer å forklare meg enkelt og greit strukturen på en RAM-brikke.

 

Tenker da mer spesifikt på hvordan inn/ut strøm av data på en brikke fungerer og hvordan en del av rambrikken ser ut i forhold til MUX/dekodere..

 

Kom gjerne med nyttige linker hvis jeg er helt på jordet :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svært enkelt forklart. Antaglig vet du dette fra før. Det er snakk om signal/ikke_signal på bitnivå.

 

Et gitt adressepunkt betsår av 1 bit. Denne kan være av eller på. Adressepunktet må refeshes hele tiden. Dermed vil en minnebrikke ha en syklus som muligjør skriv, refresh, les. I refresh kan ikke brikken leses elelr skrives til. Refreshperioden består av les og ny skriv. 8 bit utgjør en byte. 2 byte utgjør et word.

 

I gamle dager bestå minnet av et gitter med tråder vannrett og loddrett. I hvert kryssiningspunkt var den en spole. Spolen kunne være ladet eller ikke. Ved les elelr skriv til et gitt punkt (bit) ble det lest på loddrett tråd nr x og vannrett tråd nr y. Var spolen ladet elelr ikek fikk du signal eller ikke.l

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...