Gå til innhold

Er Red Hat distrubisjonen gratis


VP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samt at det kan funke i andre distroer gjennom å bruke et program som heter 'alien' for å installere for eksempel .rpm pakker i et debian/ubuntu system.

 

Ellers, dersom det er en så gammel driver som du sier, så kanskje den har kommet inn i pakksystemet til nyere distroer som for eksempel ubuntu eller fedora.

 

Prøv å finn ut ;)

 

Edit: hvilket nettverkskort har du?

Endret av Mental
Lenke til kommentar

må si jeg er kjempe enig med stigfjell .

 

vill bare tilføye at de er ikke nå tenke på , IKKE bruk red hat 6 eller 7 , bruk heller IKKE fedora , de er en håpløs distro , verste jeg har brukt .

 

installer slackware å kompiler 2,6 kernel .

 

eventuellt bruk gentoo eller ubuntu , alle de 3 distroene støtter de meste , kanskje med litt mer knoting når de gjelder gentoo å slackware enn ubuntu .

Lenke til kommentar

Enig med ogger egentlig, men jeg er ikke sikker på om du trenger å rekompilere til 2.6 kjernen for å få nettverkskortet til å fungere.

Er liksom ikke så veldig mange nettverkskort som ikke fungerer i Linux, så lenge det er et vanlig nettverkskort (Ikke trådløst), så er de fleste støtta ganske så bra.

Nå er kanskje ikke Slackware den første distroen jeg kanskje ville tenkt på til en nybegynner.

Fedora. Den er no helt grei da, men ikke med meg tydligvis. Sist jeg prøvde den på laptopen ble ikke skjermen så grei etterpå, men ellers er det en fin distro.

 

Ubuntu/Kubuntu er vel personlig noe av det værste jeg har prøvd.

 

Å få ting til å fungere greit i Slackware er egentlig ikke så vanskelig bare du har litt manualer og guider å se etter (Om du er ny), har Brukt Slackware (Som eneste Linux) og Mutagenix (Som Linux LiveCD) og det har fungert helt greit det altså.

Siden at jeg ikke liker den standaren som er i Slackware som KDE, og Lilo, så velger jeg å ikke installere disse og installerer istede Dropline-Gnome og Grub etter Slackware installasjon istede, også rekompilerer/oppgraderer jeg kjernen.

 

Fungerer bra for meg iallefall.

Lenke til kommentar
Kan du gi en begrunnelse for hvorfor fedora er en håpløs distro, og hvorfor han heller burde gjøre alt med tesje i slackware?

6808069[/snapback]

Jeg har selv vært borti Fedora, og det var ikke noe hyggelig. Knotet mer med å installere Fedora enn å konfigurere Slackware og FreeBSD slik jeg vil ha det.

6808099[/snapback]

 

Har selv aldri hatt problemer med fedora sin installer - det er virkelig en av de beste, kansje den beste linux-installeren. Har installert på en haug med maskiner, hele rekka fra RH 8 og til i dag. Og den blir stadig bedre :)

 

Når det er sagt, så er det ikke installasjonen jeg ville vært mest redd for - der har du stort sett enten gode installere (fedora/ubuntu/etc.), eller gode guider. Det er det å vedlikeholde systemet etterpå.

 

Med fedora er det gjort med en kommando - "yum update". I debian/ubuntu "apt-cache update && apt-get get upgrade" (om jeg ikke husker feil) - eller tilsvarende klikk i GUI.

 

Nå har ikke jeg selv prøvd slack (og har ingen intensjon om å prøve heller, er godt fornøyd med fedora), men bare det wil over her sier "installere ditt kompilere datt" etc. - sammenliknet med fedora hvor jeg har et mer eller mindre ferdig system "grunnsystem" innen en time eller to - avhengig av nettforbindelse og hastighet til maskinen.

 

Pluss at det faktisk er mulig å få support utenom forum etc.

Lenke til kommentar
installer slackware å kompiler 2,6 kernel .

 

eventuellt bruk gentoo eller ubuntu , alle de 3 distroene støtter de meste , kanskje med litt mer knoting når de gjelder gentoo å slackware enn ubuntu .

6806350[/snapback]

 

Tåpelig å anbefale gentoo/slackware FØR Ubuntu når vedkommende åpenbart ikke har brukt GNU/Linux før.

Lenke til kommentar

RattleBattle: Ossen bullshit er det du kommer med nå? Slutt med det tullet der.

Forresten, så har jeg da aldri sagt at Ubuntu virkelig suger. Har bare sagt at det er noe av det værste jeg har prøvd. Betyr ikke at jeg synes det suger.

Du tolker no ting på din helt egne måte du å da. For det andre. Sitteringen din skjønner jeg ikke noe av. Har aldri skrevet det der.

Endret av wil
Lenke til kommentar

Alle har sine valg og fordeler. Personlig foretrekker jeg kubuntu.

 

Startet med mandrake, likte det ikke, prøvde fedora, syntes det var ganske greit... Fant ut at jeg skulle prøve Debian p.g.a. ryktene. Syntes det var ganske greit, men det var lite som fungerte out of the box og var veldig mye lesing, siden jeg ennå var en komplett rookie... Så prøvde jeg ubuntu siden det var debian basert og har brukt det noen år nå og synes ubuntu er den enkleste distroen med det mest velvillige og behjelpelige commuity jeg har vært borti, men alle distroer fungerer og det er bare et spørsmål om hvor god du er til å tilpasse den - hva du får til å gjøre på den...

 

Er tullete å rope og skrike om at det ene suger og det andre ruler...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...