Gå til innhold

Den velsmakende woktråden


Øssa

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fikk plutselig et lite wok-kick her en dag da jeg oppdaget hvor godt det var. Er meget sugen på nye oppskrifter ettersom jeg ikke er noen matlagingsguru og ikke vet helt hvilke grønnsaker som passer sammen. Post dine beste wokoppskrifter her, samt diskuter ferdige grønnsaksblandinger, sauser og den slags.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg lager wok, gjør jeg det igrunn ganske enkelt:

1/2 pose med wok-blandingen Classic

1 kyllingfilet som jeg skjærer i biter

1/2 pakke egg-nudler som jeg kjøper på Rema 1000, eller 1 pose hvete-nudler som kun skal ha kaldt vann rennende over seg i 1-2 min.

Pepper og "all krydder" etter smak. Bruker selv en god del, da blir det mer sterk smak på maten :)

 

Steker kyllingfilet'n først, så koke opp nudlene, etter noen min med koking av nudler hiver jeg wok blandingen oppi wok-pannen. Bruker oliven-olje i wok-pannen.

Til slutt kastes alt oppi wok-pannen, lar det bli litt varmt, mens jeg tilsetter pepper og "all-krydder" etter smak :)

 

Wok er godt og sunt, sett bort ifra nudlene, som ikke er så sunt :cool:

Endret av Moltrez
Lenke til kommentar

Champignon, 'water chestnuts'(har glemt det norske navnet), babymais, bønnestengler, habanero, gulrøtter og kyllingfilet. Mariner kyllingen i soyasaus(jeg foretrekker kikkoman) og en pepperblanding, etter at du har skjært den opp i biter. Så bare wok'er du i vei som vanlig. :p

Enten bruk mye kylling sånn at du ikke trenger noe til, eller server med ris.

Lenke til kommentar

Wok-blandinger er ikke mye å skryte av. En sikker vinner er sopp, tynnskivede gulrøtter, små brokkolibiter og ved å bruke fantasien finner man på mange gode grønnsaker å bruke. Det viktigste er at det er ferske grønnsaker.

 

Som saus er creme fraise med salt og pepper og kanskje litt hvitløk spesielt godt til kylling!

Hvis man kjøper et glass med rød karri, og blander det med kokosmelk/kokoskrem, blir det en fin thai-karri saus. Mengden karri man bruker gjør sausen sterkere.

Lenke til kommentar
Champignon, 'water chestnuts'(har glemt det norske navnet), babymais, bønnestengler, habanero, gulrøtter og kyllingfilet. Mariner kyllingen i soyasaus(jeg foretrekker kikkoman) og en pepperblanding, etter at du har skjært den opp i biter. Så bare wok'er du i vei som vanlig. :p

Enten bruk mye kylling sånn at du ikke trenger noe til, eller server med ris.

6806877[/snapback]

Hva er habanero?

 

Edit: en ting til. I en wokblanding jeg kjøpte en gang var det en mørkebrun grønnsak, lang, tynn og flat :p Noen som har peiling på hva dette kan være? Var skikkelig snadder.

Endret av Øssa
Lenke til kommentar
Champignon, 'water chestnuts'(har glemt det norske navnet), babymais, bønnestengler, habanero, gulrøtter og kyllingfilet. Mariner kyllingen i soyasaus(jeg foretrekker kikkoman) og en pepperblanding, etter at du har skjært den opp i biter. Så bare wok'er du i vei som vanlig. :p

Enten bruk mye kylling sånn at du ikke trenger noe til, eller server med ris.

6806877[/snapback]

Hva er habanero?

 

Edit: en ting til. I en wokblanding jeg kjøpte en gang var det en mørkebrun grønnsak, lang, tynn og flat :p Noen som har peiling på hva dette kan være? Var skikkelig snadder.

6807725[/snapback]

Dette er habanero:

http://en.wikipedia.org/wiki/Habanero

 

-- En veldig, veldig sterk chili. :)

Lenke til kommentar

Min favoritt:

 

200 g kyllingbryst, 1 ss honning, 3 ss soyasaus, 2 ss karri, 1 ss ketchup, 1 ts maisenna, 2 stengler sitrongress, 1 bunt vårløk, 1 rød paprika, 2 fedd hvitløk, 1 rød chili, 4 ss olivenolje, 500 g kokt kald ris.

 

Skyll kjøttet med kaldt vann, tørk det med papir og skjær det i fine strimler. Bland en marinade av honning, soyasaus, 1 ss karri, ketchup og maisenna og la kjøttet trekke i 15 minutter.

Vask sitrongresset, halver det langsetter og skjær det i tynne ringer. Rens og vask vårløk og skjær den i 1 til 2 cm store biter. Vask paprikaen, rens den og skjær den i små terninger. Skrell hvitløken og hakk den fint. Vask chilien, fjern frøene og skjær den i tynne strimler.

Varm opp woken og ha i oljen.Stek kjøttet, tilsett løk, paprika og sitrongress som får steke med en kort stund. Bland inn hvitløk og chili. Tilsett den kalde risen og la den steke med i ca 3 minutter. Ha til slutt i resten av karrien og bland alt godt.

Lenke til kommentar
I en wokblanding jeg kjøpte en gang var det en mørkebrun grønnsak, lang, tynn og flat  :p  Noen som har peiling på hva dette kan være? Var skikkelig snadder.

6807725[/snapback]

Mulig at det var en godt stekt (siden den var mørkebrun) babus bit?

6810019[/snapback]

Neineinei. Var sånn før du stekte den og.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Min favoritt:

 

200 g kyllingbryst, 1 ss honning, 3 ss soyasaus, 2 ss karri, 1 ss ketchup, 1 ts maisenna, 2 stengler sitrongress, 1 bunt vårløk, 1 rød paprika, 2 fedd hvitløk, 1 rød chili, 4 ss olivenolje, 500 g kokt kald ris.

 

Skyll kjøttet med kaldt vann, tørk det med papir og skjær det i fine strimler. Bland en marinade av honning, soyasaus, 1 ss karri, ketchup og maisenna og la kjøttet trekke i 15 minutter.

Vask sitrongresset, halver det langsetter og skjær det i tynne ringer. Rens og vask vårløk og skjær den i 1 til 2 cm store biter. Vask paprikaen, rens den og skjær den i små terninger. Skrell hvitløken og hakk den fint. Vask chilien, fjern frøene og skjær den i tynne strimler.

Varm opp woken og ha i oljen.Stek kjøttet, tilsett løk, paprika og sitrongress som får steke med en kort stund. Bland inn hvitløk og chili. Tilsett den kalde risen og la den steke med i ca 3 minutter. Ha til slutt i resten av karrien og bland alt godt.

6811700[/snapback]

 

Blir ikke sitrongress-bitene litt vanskelige å tygge?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Blir ikke sitrongress-bitene litt vanskelige å tygge?

Ikke det jeg har erfart.

6815151[/snapback]

 

Neivel, jeg bruker gresset ganske ofte, men da som tilsetning i "baser", aldri som en aktiv ingrediens. De rettene som inneholder denne er gjerne asiatiske, og da er det meningen at den legges til side. Jeg har aldri opplevd at asiatene spiser gresset, ei har heller jeg gjort det (selv om jeg har prøvd :blush: ).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det kan brukes som krydder i salater, og da regner jeg med at det spises. Pleier å skjære det i veldig tynne ringer.

6816681[/snapback]

 

Aldri hørt om at det kan brukes på den måten, men man lever jo så lenge man har lever :D Kanskje jeg skal forsøke å springe ut i hagen å syle hoggtenna i nærmeste bjørk ... :yes:

Noe det derimot er utmerket til er sammen med limeblader, og basilikum som "krydderkvast" ved damping av skjell.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Mye nyttig informasjon i råvareboken på mat.no. Blant annet om sitrongress.

6822961[/snapback]

 

Her er et utmerket tilbehør til slike salater:

1-2 liter malt bark av alm, rogn, asal, bjørk, selje, furu eller islandslav

1 liter hvetemel

Kaldt vann

 

Bark og mel knas sammen med kaldt vann til deigen er passelig La deigen stå en halvtimes tid

Kjevles ut til passelige leiver som stekes på begge sidene på ei takke eller varm stekepanne

 

Bon apetit :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...