Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hvordan er det med overklokking og komponenters levetid ?... har selv såvidt startet å overklokke og lurer på om jeg må regne med minsket levetid på f.eks. min e6600 hvis jeg klokker den til litt over 3 ghz med god luftkjøling...

en annen ting jeg lurer på er om cpu eller gpu burde klokkes ned mellom hver gang de lastes tungt eller om det ikke gjør noe å kjøre dem klokket 24/7

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Levetid på CPU er stort sett ett ikke-tema. Å øke volten mye er det som evt dreper en cpu, å øke frekvensen har lite å si så sant du har ok kjøling.

 

Voltreguleringskretser o.l. får gjerne gjennomgå hardt når man overklokker ettersom de må levere 50-100% mer strøm, og levetiden på disse kan nok gå ned ganske drastisk. Kjøling kan være et godt poeng, det er derfor P5B DL har kjøleribber på endel ekstra kretser og 8 fase strømforsyning til prosessoren for å spre loaden og dermed senke temperaturen...

Lenke til kommentar

Å øke spenningen er ikke så farlig med mindre du overdriver utrolig. +5% ville jeg sagt vært helt safe (alle komponenter har godkjente toleranser og 5% er ganske normalt). 10% er heller ikke farlig ( i mine øyne).. Har kjørt en AMD64 på 1.7V i flere år og den fungerer i beste vellgående.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...