Gå til innhold

Norsk Talgjenkjennelse - ulike program

Gissan

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Haddis nevnte i tråden "Talegjenkjennelse i Vista" at det fantes programmer som gjenkjenner tale, som også støtter norsk språk.

Kan noen gi eksempler på slike programmer, og eventuelle erfaringer.

Video er også ønsket.

Hilsen,

tissedam

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Funksjonhemmede har jo brukt sånne programmer i årevis, så det er sikkert mulig å få tak i. Men gratis blir det neppe.

6771385[/snapback]

Var ikke det som var spørsmålet, spørsmålet var HVILKE programmer som støtter Norsk språk?

Skrevet

Du kan jo få opera til å snakke for deg...hvor vidt det fungerer på norsk, er jeg ikke så sikker på...ellers har du jo microsoft sam :p

Skrevet (endret)

Mitt tips er å foreta søk på foreninger o.l. for funksjonshemmede, står sikkert om programmer m.m. for tale der (at vi kan snakke til PC). Husker ikke hva et stort program heter, men det kan styre alle ønskelige Windows funksjoner m.m. via norsk tale.

Egentlig ganske kjekt. Det har vært og jobbes vel ennå med mye innlesing av norsk språk (og ulike dialekter) til nåværende og fremtidig programvare.

Tenker du på å kunne snakke inn lange tekstdokumenter til f.eks. Word o.l. så er ikke noe slikt helt i funksjon ennå, men er på vei!

Rolltalk er et prog. som jeg tror kun kan gi tale, ikke ta imot ?

Endret av plankeby
Skrevet
Mitt tips er å foreta søk på foreninger o.l. for funksjonshemmede, står sikkert om programmer m.m. for tale der (at vi kan snakke til PC). Husker ikke hva et stort program heter, men det kan styre alle ønskelige Windows funksjoner m.m. via norsk tale.

Egentlig ganske kjekt. Det har vært og jobbes vel ennå med mye innlesing av norsk språk (og ulike dialekter) til nåværende og fremtidig programvare.

Tenker du på å kunne snakke inn lange tekstdokumenter til f.eks. Word o.l. så er ikke noe slikt helt i funksjon ennå, men er på vei!

Rolltalk er et prog. som jeg tror kun kan gi tale, ikke ta imot ?

6799800[/snapback]

Okei. Skulle gjere hatt et program lignende ScanSofts versjon, Dragon NaturallySpeaking, med støtte for norsk tale.

Men, får vel vente en stund da, hvis det ikke fantes per d.d.

• 3 uker senere...
Skrevet
Hei!

Haddis nevnte i tråden "Talegjenkjennelse i Vista" at det fantes programmer som gjenkjenner tale, som også støtter norsk språk.

Kan noen gi eksempler på slike programmer, og eventuelle erfaringer.

Video er også ønsket.

Hilsen,

tissedam

6771374[/snapback]

Dette vil jeg også gjerne vite! plis hjelp oss!

Skrevet

Fins det ikke googlesmiley her? Prøve: :google:

Men anyhow...

Hvis man googler "asr norwegian" eller "asr norsk" så får man opp noen alternativer.

Har tidligere lekt meg med MS SAPI (tale API'et til Microsoft) i programmering og har funnet at den engelske motoren kjenner enkelt igjen norske ord hvis du har små ordlister.

Norsk diksjon tror jeg det er et stykke igjen til though.

-C-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...