Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Firstmile: Er dette seriøst?


Anbefalte innlegg

Beklager, svarte fra feil konto og med en dobbelpost og for å være sikker.

-----------

Hei.

 

Jada, jeg svinger innom, men du stiller jo samme spørsmål som vi har besvart mange ganger. :)

 

Som sagt, forteller vi ikke om videre utbyggingsplaner er det enten fordi vi ikke har noen konkrete planer eller fordi vi ikke ønsker å gå ut med dem.

 

Vi har den siste perioden vært opptatt med å bygge ut Nes kommune i Akserhus, samt Gan i Fetsund og er snart ferdig med dette. Det er snakk om 7 sentraler samt at det er en del annet arbeid som skal gjøres. Videre er det noen "henge-sentraler" i Oslo som kommer opp for å lette arbeidet med videre utbygging mot Drammen og Sørlandet. Jeg håper alle disse er klare i løpet av en 3-4 uker. Dvs at når Telenor er ferdig med å bygge ut Haga og Auli skal stort sett alle i Nes ha et bredbåndstilbud.

 

Vi har nå så smått begynt å se på videre utbygging, og det er nå snakk om utenfor Oslo (og Akershus) og vi ser på andre deler av landet. Nord for Brønnøysund er nok ikke aktuelt i denne runden og vi fokuserer på områder der de ikke har bredbånds tilbud fra før. Vi vil i første grad se på antall interessenter da det tradisjonelt er en del som faller fra i overgangen Interessent - Kunde og vi må som sagt ha minimum 20 bestillinger.

 

Så snart Nes og Fetsund sentralene er klare, vil vi oppdatere firstmile.no

 

Mvh,

 

G. Rimala

ZyXEL/Firstmile

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stå på Firstmile. Jeg er en av dem som tilhører sentralen i Gan. Gleder meg som en unge til den er ferdig. Dere gjør en glimrende jobb.

 

Og til dere som syter og klager:

Gjør noe aktivt for å få nok interessenter/bestillinger. Jeg har lagt ned ganske mange timer i dette selv og det viser at det nytter. Har hatt dør til dør aksjon for å få tilbudet kjent og det samme har de hatt på Neskollen. Ting tar tid, men til slutt er man i mål. Og det er verdt hvert minutt som jeg har lagt ned i dette.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hmmmm.... Hvis resten av sentralene går like kjapt som på Nes, er det vel sannsynlig at Firstmile får bygget ut de andre sentralene hvor de har > 20 interessenter allerede i år 2079.

 

Men heldigvis - med den sittende regjeringen i spissen finnes det sikkert alternativer til Firstmile allerede i 2073. Tror jeg flytter til Svalbard - det er så langt unna Norge at der får alle superbredbånd i veggen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-66d37

hva med roven i fetsund? kommer jeg til å kunne få xDSL fra firstmile der? har lyst på shdsl..

Edit: har adsl fra telenor..men vil bytte..

Endret av Slettet-66d37
Lenke til kommentar

Vi bygger i utgangspunktet ikke ut sentraler der det finnes andre aktører.

 

Vedr. utbygging i Nes må vi minne på at det var i oktober vi mottok nok bestillinger til å bygge ut sentralen. Dersom underleverandøren vår hadde holdt datoen de selv satte ville vi bygget ut 6 sentraler på 2 måneder. Nå ser det ut til at det tar 3 måneder istedet. Dette er likevel langt raskere enn andre aktører. Telenor f.eks. bruker 6-9 måneder på denne prosessen.

 

Det som vi forøvrig må ta kritikk for var måten vi håndterte det på. Ved å gå ut med datoer fra underleverandører som fort kan bli utsatt var tydeligvis ikke så lurt. Når det var klart at vi skulle bygge ut, estimerte vi at alle skulle være tilkoblet i månedskiftet nov/des. Deretter gikk vi ut med datoen 24.11 som vi mottok fra vår underleverandør, men gjorde oppmerksom på at det kunne bli forsinkelser hvilket det ble. Det ser nå ut til at det blir midten av desember på de fleste. Selv om vi presiserte at det kunne bli forsinkelser var det dumt av oss å gå ut med en dato da det er denne alle forventer at de skal være online på. Skuffelsen når det ikke kommer den datoen er naturlig, og vi kommer ikke til å gå ut med noen dato nå før sambandet er på plass.

 

Vi er litt mellom barken og veden. Folk er utålmodig og vil ha det så raskt som mulig og vi vil levere så raskt som mulig, men vi er helt avhengig av underleverandører her. Vi var litt optimistiske/naive og gikk ut med dato hvor folk skulle være online, men da måtte alt klaffe. Det skjer jo selvsagt aldri på sentraler hvor det ikke er noen andre aktører da det alltid er noe som må klargjøres. Selvom vi skulle likt å rettet pekefingeren mot våre underleverandører er det vi som må ta ansvaret for utsettelsene da vi skulle lagt til en måned eller to på leveringsdatoen slik at vi hadde litt marginer å gå på.

 

Mvh,

 

G. Rimala

ZyXEL/Firstmile

Lenke til kommentar
MEN, da kom jeg til å tenke på, telenor krever jo ISDN linje for å få adsl fra dem!!

Rart, jeg har hatt Telenor ADSL med analog tlf-linje. :p

De krever ikke det engang lengre, men de tar et tillegg hvis man ikke har et aktivt telefonabbonement.

Det går til å drifte sentral/linje inn til huset.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her er en liten utblåsing ang. Telenors fremdrift og saksgang ved bestilling av tjenester fra andre bredbånsleverandører enn Telenor selv. Sentralene Fenstad og Fjellfoten i Nes kommune ble bestilt tilkoblet Firstmile sitt nett i september (Som nr 3 etter Neskollen og Tomteråsen) Telenor har enda ikke greid å finne en inst. dato for ferdigstillese. Dette begynner rett og slett å bli latterlig og er ikke en stalig organisasjon verdig. Med allverdens ressurser tilgjengelig for å lage/tilpasse produksjonslinjene for å levere til sine kunder er dette rett og slett bare undermål. Ikke bare har de problemer med å levere, men bare det og informere kundene sine om hva forsinkelser skyldes finner de vanneskelig. Har fra før skrevet to brev til nåværende samferdselsminister ang. brebåndsutbygging i Norge, og fikk hyggelige og oppmuntrende svar på hendvendelsene. Hun skal nå også få en liten rapport om hvordan samferdelsesdep. sin utførende IKT-arm forvalter sitt ansvar ovenfor eierne sine. Les: mange missfornøyde kunder = færre kunder = dårligere inntjening = lavere kurs. Dessverre gjelder ikke dette kun Telenor Solution, som jo kun forvalter nettet, Men hele Telenor som merkenavn. En utrolig dårlig reklame for alle Telenors avdelinger att noen skal kunne påføre kundene så minusladet assosiasjoner.

 

Og jeg syntes oppriktig synd på firmaer som Firstmile og andre som må finne seg i og ha slike underleverandører. Absolutt ingen i ett fritt marked ville sett det nødvendig å finne seg i en slik behandling fra en underleverandør. Den ville ha blitt skiftet på dagen.

 

 

Adrenalin-hilsen fra

 

Norton Crane

 

:angry:

Lenke til kommentar
Her er en liten utblåsing ang. Telenors fremdrift og saksgang ved bestilling av tjenester fra andre bredbånsleverandører enn Telenor selv. Sentralene Fenstad og Fjellfoten i Nes kommune ble bestilt tilkoblet Firstmile sitt nett i september (Som nr 3 etter Neskollen og Tomteråsen) Telenor har enda ikke greid å finne en inst. dato for ferdigstillese. Dette begynner rett og slett å bli latterlig og er ikke en stalig organisasjon verdig. Med allverdens ressurser tilgjengelig for å lage/tilpasse produksjonslinjene for å levere til sine kunder er dette rett og slett bare undermål. Ikke bare har de problemer med å levere, men bare det og informere kundene sine om hva forsinkelser skyldes finner de vanneskelig. Har fra før skrevet to brev til nåværende samferdselsminister ang. brebåndsutbygging i Norge, og fikk hyggelige og oppmuntrende svar på hendvendelsene. Hun skal nå også få en liten rapport om hvordan samferdelsesdep. sin utførende IKT-arm forvalter sitt ansvar ovenfor eierne sine. Les: mange missfornøyde kunder = færre kunder = dårligere inntjening = lavere kurs. Dessverre gjelder ikke dette kun Telenor Solution, som jo kun forvalter nettet, Men hele Telenor som merkenavn. En utrolig dårlig reklame for alle Telenors avdelinger att noen skal kunne påføre kundene så minusladet assosiasjoner.

 

Og jeg syntes oppriktig synd på firmaer som Firstmile og andre som må finne seg i og ha slike underleverandører. Absolutt ingen i ett fritt marked ville sett det nødvendig å finne seg i en slik behandling fra en underleverandør. Den ville ha blitt skiftet på dagen.

 

 

Adrenalin-hilsen fra

 

Norton Crane

 

:angry:

AMEN.

 

Sitter her i samme situasjon som deg. Modem osv er i boks og sitter bare og venter på.... julenissen?? Tror nok mer på han enn på Telenor i dette tilfellet. Har også sittet siden september og ventet på at Telenor skal få fingeren ut av r...hølet og få gjort jobben. 3 måneder er alt for lang tid og minner mer og mer om sabotasje overfor konkurrentene sine. Må bare si meg enig med deg, synes synd på Firstmile som må leve med dem. Bare merutgifter for å svare på alle henvendelser + tapte inntekter må begynne å bli store.

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert det er bare finger'n som er oppi r.ssh...t på de TregeNor-innsatte.

Lurer på hva de "gutta" driver med inni de trange sentral-boksene?

Nå hjelper det ikke å "mase" mere på Firstmile....sendte en mail til dem på fredag med ønske om "litt"mere oppdatering,men får ikke engang svar ifra den kanten lenger.

Tidligere så har de da svart omtrent med en gang på mail,men.....

Lenke til kommentar

Det stemmer desverre (ikke lenger). Vi får til stadighet nye utsettelser. Telenor må montere relativt dyrt (i telco sammenheng) utstyr i sentralene da det ikke er fiber der.

 

Nå viser det seg også at Telenor skal bygge ut 4 av de 8 sentralene vi har bygget ut i Nes som vil si at de skal grave fiber dit. Vi frykter nå at de har tenkt til å trenere disse sambandene til fiberet er på plass for å unngå denne kostnaden, men håper på det beste. Dersom fiberet kommer opp snart er jo det bare bra for da får vi mer kapasitet til sentralene, men dersom det tar 2 måneder kan vi bli nødt til å vente lenge.

 

Mvh,

 

G. Rimala

ZyXEL/Firstmile

Lenke til kommentar

Nei så overrasket jeg ble...

Hadde det vært så enkelt å tippe lotto også......

Da blir det vel ikke noe før tidligst 31/3-04.

Det er iallefall den datoen jeg får ved henvendelse til Telenor.

Ved nummersjekk hos Bluecom,så kan de levere engang i april -04.

De leverer vel bare i sentraler som Telenor har bygd ut for egen xDSL-levering??

FIRSTMILE, hva med å oppdatere hjemmesiden snart?

Nå som dere tydeligvis vet mere ang.utsettelse.

Og for guds skyld,DRIT ut de udugelige folka i Telenor, det fortjener de virkelig !

Dette har Telenor visst om LENGE,men ikke informert dere om.

 

mvh

Fenstad-boer

Lenke til kommentar

En kjedelig sak rett og slett.

 

Nå er det på tide att noen med pondus kan ta tak i denne uheldige rolleblandingen til TN Solution. For ett drøyt år siden uttalte TN Online til Nes Kommune sin ordfører og Raumnes (lokalavis på Nes) Att TN Online ikke ville bygge ut sentralene i Nes på Romerike fordi det var for mange små sentraler, de lå for spredt og ble derfor ikke sett på som lønnsomme med tanke på XDSL utbygging. Etter press fra Nes kommune bygde de imidlertid ut sentralen i Årnes sentrum. Min personlige mening er nok heller det att Siden Telenor Avidi etablerte seg på Årnes med sentral for utsending tv-signaler og bredbånd over kabel omtrent på samme tidspunkt, var vel heller tanken fra TN sin side att det ville vært veldig behaglig om alle i Nes kommune kunne få bredbånd nettopp fra TN Avidi. Noe som ville vært verre og få til hvis de måtte konkurrere med TN online.

Det som så skjedde var jo att Firstmile kom på banen og etter stor interesse bestemte seg for og bygge ut sentralen på Neskollen og vips så var hele Neskollen som potensielle TN Avidi bredbåndskunder borte. Når Firstmile først var i gang ble det også bestemt utbygging av flere sentraler i Nes kommune . Og hvor står TN Online nå? Jo i en kommune med 18.000 innbyggere er TN Online helt på ”hæla” med tanke på markedsandeler ang. xdsl abonnenter. Og alle som har litt kjennskap til salg vet hvor vanneskelig det er og kapre kunder der hvor andre har vært først. Og når du tenker deg nettopp bredbåndsmarkedet hvor det er vanlig ned bindingstid i 1 eller flere år skjønner alle hvor viktig det er for TN Online og være med fra starten. Men att det skal kunne gå an og sette kjepper i hjula for en aktør ved og gå til halvbroren i bygget siden av og si: Hør her, vi vil også være med på leken, for nå ser det lønnsomt ut. Hvordan får vi til det?. Dett lukter det virkelig av.

 

Og for å ha det helt klart Jeg har ingen tilknytning til Firstmile eller noen annen xdsl tilbyder i Nes annet at jeg vil at min familie og bygda jeg bor i skal ha mulighet til og ha de samme kommunikasjonsmulighetene som mer urbane strøk. Jeg kan allikevel ikke sitte stille og se på att det blir gjort grove feilvurderinger av ett selskap som i utgangspunktet skal være nøytrale og skal ha vanntette skott mellom seg selv og andre selskap med samme stamfar.

 

NC

Endret av NortonCrane
Lenke til kommentar

Værsegod Firstmile! :xmas:

 

Her er årets julegve fra Deres konkurrent, jeg ble nettopp oppringt fra Telenor med tilbud om adsl abonnemang så fort sentralen var oppe, det vil si 30.04.04.

fikk endog tilbud om å benytte meg av TN sitt juletilbud hvis jeg bestilte nå.

 

Er bare helt målløs jeg. Hvor i allverden er konkuransetilsynet hen ?

 

PS. Takket selvfølgelig nei da det prismessig er gunstigere for meg og bruke Firstmile.

 

NC.

Lenke til kommentar

Men hvordan blir det med Firstmile når Telenor bygger ut sentralen selv ?

Firstmile bygger vel ikke ut der det er xDSL fra før ????

Og det er fortsatt ingen oppdatering på Firstmile's hjemmeside.

Nå vet de vel litt mere hvordan det ligger ann.

Hadde jeg vært Firstmile,så hadde jeg vel gått til sak mot Telenor i denne saken.

Det er noe som lukter JÆVLIG vondt her !!

FÅ LITT MERE BEIN I NESA, firstmile !!!

Og for GUDS SKYLD: oppdater hjemmesiden,og si det som det er !!

Det fortjene de RASS....E.E i "stjelenor" !!!

 

vennlig, men JÆVLIG forbanna julehilsen fra Fenstad !!

R.D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...