Gå til innhold

Norge og atomvåpen


Anbefalte innlegg

Det hadde uansett vært langt mer troverdig om stormaktene kvittet seg med våpnene sine.

 

Hva så om USA kvittet seg med alle sine atomvåpen? Andre land ville uansett ikke kunne true dem. Dersom de gjorde det, og forsøkte å bruke atomvåpen mot et annet land, ville de enten A) ødelegge kloden for menneskeheten med atomvinter eller B) bli knust av konvensjonel militær makt av andre.

 

Bedre om de ødela våpnene og krevde at alle andre skulle gjøre det samme, og om nødvendig, innvanderte og styret de som forsøkte å lage slike våpen. Alt er bedre enn atomkrig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skal man egentlig med atomvåpen?

 

Ødelegge land og drepe hundretusener sivile?

 

Skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan holde seg til vanlige våpen.

6768126[/snapback]

 

Enig. Kommer USA noensinne til å bruke atomvåpen selv om de blir angrepet selv?

Hmm.... Det var egentlig et teit spørsmål, selvfølgelig er Bush korka nok til å gjøre noe slikt "in the war against terrorism"..

Lenke til kommentar
Kommer USA noensinne til å bruke atomvåpen selv om de blir angrepet selv?

 

Det er dette som gjør det så meningsløst. Vi lever på en liten klode. Om Russland angrep USA med alle sine atomvåpen, eller motsatt, ville være uansett være ødelagt. Faktisk ville den ene straffe den andre langt hardere om de ikke brukte våpnene sine. Fordi de ville latt verden fienden dø av sult og strålingsforgiftning, som er mye verre enn å bli drept av en supersonisk bølge av trykk og ild.

Lenke til kommentar
Hva skal man egentlig med atomvåpen?

 

Ødelegge land og drepe hundretusener sivile?

 

Skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan holde seg til vanlige våpen.

6768126[/snapback]

 

Enig. Kommer USA noensinne til å bruke atomvåpen selv om de blir angrepet selv?

Hmm.... Det var egentlig et teit spørsmål, selvfølgelig er Bush korka nok til å gjøre noe slikt "in the war against terrorism"..

6768242[/snapback]

 

Jeg vet 100% sikkert at generaler fra andre Nato land, deriblant Norge har tatt til ordet for bruk av taktiske atomvåpen i blant annet Irak og Afghanistan. Det var amerikanerne som ikke ville gjøre det.

Lenke til kommentar
Jeg vet 100% sikkert at generaler fra andre Nato land, deriblant Norge har tatt til ordet for bruk av taktiske atomvåpen i blant annet Irak og Afghanistan. Det var amerikanerne som ikke ville gjøre det.

 

Tør jeg spørre hvordan?

6768413[/snapback]

 

Hvordan jeg vet det? Det kan jeg ikke si, da må jeg skyte deg. Evt alle andre som leser innlegget. ;)

Lenke til kommentar

Jeg husker det var snakk i media om å bruke taktiske atomvåpen til å sprenge bla. hulenettverkene i Tora Bora, men jeg mener også å huske at det var det noen veldig få sterkt konservative senatorer eller kongressmen som stod for. Det ville overraske meg stort dersom faktisk europeiske militære ledere ønsket å bruke dem. Ja, det ville faktisk være en skandale. Og derfor tror jeg også at vi hadde hørt om dette om det var sant. Det er vanskelig å ta noen på ordet på noe slikt.

Lenke til kommentar

Hvis norge faktisk skaffer seg atomvåpen, tror jeg ikke vi vil komme i samme situasjon som Iran. Tviler på at vi hadde fått beskjed om å fjerne de ellers...

 

Men det å ha atomvåpen betyr jo at du er en sterk nasjon. Pass dere, ikke ypp med oss, vi har atomvåpen.

 

Men hva skal norge med atomvåpen?

Er vel ikke alle som har så lang rekkevidde, og siden vi ligger nord i europa, har vi vel sjangse til å treffe europeiske land...

Lenke til kommentar
norge har aldri hatt og trenger aldri atomvåpen!

6763381[/snapback]

Om man trenger er jo et definisjonsspørsmål, men vi har det som trengst for å lage det, vi har jo vært storprodusenter av tungtvann fra før andre verdenskrig som brukes til bla våpenproduksjon.

 

Vi har forøvrig og 2 reaktorer her i landet så vi er ikke ukjente med atomverden.

Lenke til kommentar
Norge har vel så vidt jeg vet skrevet under på en ikke-sprednings avtale, som vi ville brutt ved å anskaffe atomvåpen.

6763803[/snapback]

 

Den samme avtalen forbyr vel også utvikling av nye atomvåpen? En avtale usa bryter med et glis om munnen. Might makes right, som det heter.

Lenke til kommentar
Den samme avtalen forbyr vel også utvikling av nye atomvåpen? En avtale usa bryter med et glis om munnen. Might makes right, som det heter.

 

 

Hvorvidt USA bryter denne avtalen eller ikke er semantikk. De utvikler mindre, og mindre ødeleggende våpen, som er langt mer nøyaktige og med mindre radioaktivitet. Det bryter i en del (av en viss politisk affiliasjon) sine øyne avtalen, men det er fullstendig i avtalens ånd. Eller er det ønskelig at vi går tilbake til M.A.D og atomvinter?

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar
Den samme avtalen forbyr vel også utvikling av nye atomvåpen? En avtale usa bryter med et glis om munnen. Might makes right, som det heter.

 

 

Hvorvidt USA bryter denne avtalen eller ikke er semantikk. De utvikler mindre, og mindre ødeleggende våpen, som er langt mer nøyaktige og med mindre radioaktivitet. Det bryter i en del (av en viss politisk affiliasjon) sine øyne avtalen, men det er fullstendig i avtalens ånd. Eller er det ønskelig at vi går tilbake til M.A.D og atomvinter?

6771868[/snapback]

 

Så hvis man bryter internasjonale avtaler 'bare litt', så er det greit? Ja det er jo en måte å se det på.

Lenke til kommentar
Så hvis man bryter internasjonale avtaler 'bare litt', så er det greit? Ja det er jo en måte å se det på.

 

I enhver lov eller rettssystem står lovens ånd over lovens bokstav. Det er derfor man har dommere, juryer osv.

6771938[/snapback]

 

Med andre ord: ja. Pussig. Det var ikke det dommeren sa til meg, enda jeg bryter loven 'bare litt' ;-)

Lenke til kommentar

Med andre ord: ja. Pussig. Det var ikke det dommeren sa til meg, enda jeg bryter loven 'bare litt' ;-)

 

 

Svaret er ja og nei. Verden er ikke svart-hvitt og det finnes rom for å utvise skjønn. Russland kunne satt seg på bakbeina om de ønsket. Det gjorde de ikke. De utvikler også nye våpen, de bare har ikke penger til et ekstensivt program og velger derfor å bremse sin nedrustning, også et brudd på avtalen. Quid pro quo med andre ord. Man gir og tar.

Lenke til kommentar
Med andre ord: ja. Pussig. Det var ikke det dommeren sa til meg, enda jeg bryter loven 'bare litt' ;-)

 

 

Svaret er ja og nei. Verden er ikke svart-hvitt og det finnes rom for å utvise skjønn. Russland kunne satt seg på bakbeina om de ønsket. Det gjorde de ikke. De utvikler også nye våpen, de bare har ikke penger til et ekstensivt program og velger derfor å bremse sin nedrustning, også et brudd på avtalen. Quid pro quo med andre ord. Man gir og tar.

6771968[/snapback]

 

Eller might makes right. Det er ikke rart avtaler ikke blir verdt papiret de er skrevet på i lengden. M.A.D er vel i grunn en like effektiv måte å holde verden i sjakk på som noe annet. Ingen tør benytte seg av våpnene uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...