Gå til innhold

Norge og atomvåpen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
M.A.D er vel i grunn en like effektiv måte å holde verden i sjakk på som noe annet. Ingen tør benytte seg av våpnene uansett.

 

Si ikke det. MAD er bare effektivt så lenge begge sider har noe å tape. Dersom terrorister eller en gal diktator skulle få kloa sine i atomvåpen så... ja...

6773622[/snapback]

 

 

Men Bush har jo allerede WMD jo :tease:

Lenke til kommentar
Så vidt jeg har fått med meg var ikke Norge så passive etter krigen når det gjaldt atomvåpen. Vi produserte masse utstyr og solgte det rundt forbi deriblant israel.

6787110[/snapback]

 

Såvidt meg bekjent begrenser "masse utstyr" seg til tungtvann.

6787189[/snapback]

 

Tja, jo. Mener det var noe mer, men er ikke sikker.

 

Edit: Har ikke så mye å si egentlig, Israel hadde aldri hatt sjangsen til og lage atomvåpen hadde ikke vært for oss.

Endret av ErikFN
Lenke til kommentar
Så vidt jeg har fått med meg var ikke Norge så passive etter krigen når det gjaldt atomvåpen. Vi produserte masse utstyr og solgte det rundt forbi deriblant israel.

6787110[/snapback]

 

Såvidt meg bekjent begrenser "masse utstyr" seg til tungtvann.

6787189[/snapback]

Det ble hevdet på NRKs Brennpunkt for ca. 5 år siden at det var en betydelig utveksling av teknologi ikke bare med Israel, men også med India. Forskere på Kjeller hadde - siden atommaktene ikke ville dele den kunnskapen - lært seg å utvikle plutonium på egen hånd. Jeg så et sted at de beskrev det som "etter prøve- og feilemetoden". Høres litt skummelt ut... ;)

 

NRKs versjon her: Link.

 

Bellona har en oppsummering av det hele her: Link.

 

Folk for selv avgjøre om de synes historiene/kildene er troverdig. Dette var før min tid, så jeg skal ikke påberope meg noen førstehånds kjennskap til historien.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Så vidt jeg har fått med meg var ikke Norge så passive etter krigen når det gjaldt atomvåpen. Vi produserte masse utstyr og solgte det rundt forbi deriblant israel.

 

I mai 1958 ba Israel om å få kjøpe 20 tonn tungtvann, produsert av Norsk Hydro, gjennom det norske selskapet NORATOM. Tungtvannet skulle brukes i den nye atomreaktoren Israel bygget i den lille byen Dimona i Negev-ørkenen. På dette tidspunktet var det bare Norge og USA som kunne levere tungtvann i slike mengder. Det amerikanske tungtvannet kostet under halvparten av det norske. Men amerikanerne krevde sterke kontrollordninger for å hindre at israelerne brukte tungtvannet i atomvåpenproduksjon.

 

I januar 1959, kort før avtalen ble signert, spurte Utenriksdepartementet den Israelske forhandleren Chaim Yahil om hvorfor israelerne ville betale dobbel pris for norsk tungtvann.

 

Svaret var ærlig:

- Vi betaler ikke den høye prisen for de blå øynes skyld, svarte israeleren.

Og nordmennene var ikke blåøyde. Allerede i 1957, før forhandlingene med Israel kom i gang, fikk Utenriksdepartementet strengt fortrolige henvendelser fra Sverige og Canada. Representanter for de to landene kunne fortelle at de hadde fått en israelsk forespørsel om de ville delta i et samarbeid om produksjon av atomvåpen sammen med Israel og Frankrike – helt uavhengig av USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...