Gå til innhold

harddisk på høykant?


tovalb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor skulle det skje?

Så lenge disken står i ro så merker den ikke forskjell på hvilken vei den står

6763604[/snapback]

 

Jeg kommer nå på en grunn:

 

Tyngdekraften vil jo belaste ene siden av lageret på akslingen mer enn den andre siden. Ved flat montering belastes jo lageret helt jevnt. Hvor mye det har å si i praksis vet jeg ingenting om...

Lenke til kommentar

I følge Western Digital kan man plassere dem som man vil, både opp ned og på høykant. Jeg har fire stk på høykant etter at jeg satte dem inn i en 4-in-3 Coolermaster-ramme som jeg har liggende på siden på gulvet. De ble absolutt stillere enn da de lå riktig vei hver for seg med dempemateriale under. Det kan selvsagt like godt skyldes rammen, siden den har gummidemping på festene som jeg bruker som føtter.

Lenke til kommentar

Det har ingenting å si, men det annbefales å formattere disken i den stillingen den skal stå i. (har jeg hørt).

 

Har selv en disk jeg formatterte i liggende stilling og har i ettertid montert den vertikalt. Denne er utsatt for mye rystelser, greit at den henger i strikker, men så ligger den i bagasjerommet på bilen. Selvfølgelig i PC'en til bilen. Og på disse norske Autobahn veiene så blir det jo noen småhopp her og der (bor ikke i verdens navle heller).

Lenke til kommentar
Det har ingenting å si, men det annbefales å formattere disken i den stillingen den skal stå i. (har jeg hørt).

Jeg skjønner logikken i forhold til at lesehodet kan synke litt ned, men jeg er særdeles skeptisk til at det faktisk er et problem. Med mindre man gjør en ekte lavnivåformattering (og det gjør man ikke på IDE/SATA-disker), vil det uansett ikke flytte sporene, så i praksis er det neppe noen vits.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...