Gå til innhold

Trimming av påhengsmotor


mard

Anbefalte innlegg

Hei:) Jeg har en 40 hk honda påhengsmotor på min rana 17.

Jeg er fornøyd med farta, men det er jo altids kos med enda større fart=D

Får turtallet på ca 5400 rpm, men målern går helt til 8.

Er det noe plomberinger i motoren? Eller må jeg bare trimme den for og oppnå høyere hastighet?

 

Mvh Martin:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den motoren er ikke plombert.

 

Det er ingen økonomisk fornuftige trimmingsmuligheter til selve motoren. Da må du kjøpe en større motor.

 

MEN!

 

Ingen båt og motorkombinasjoner er like. Det betyr at propellen som står på motoren din orginalt er en standardpropell som ikke er optimalisert til din båt.

 

Kjøp deg en stålpropell et mitt tips. Du må finne den propellen som passer båten og ditt bruk best. Er båten ofte tungt lastet, så er ikke en propell med høy stigning så lurt å ha. Da velger du litt mindre stigning/pitch og båten vil komme lettere opp i fart.

 

Hvis du vil ha høyere hastighet så kan du velge en propell med større stigning. Da vil motoren kommere senere opp i turtall (lavere aks) fordi belastningen blir større. Men topphastigheten vil øke..

 

Lån med deg en rekke propeller og fin den stålpropellen som gir best resultat. Bruk gps for å måle fart. Stålpropeller og også langt bedre enn aluminium. De er tynnere og går bedre gjennom vannet. Her er det noen få knop å hente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...