Gå til innhold

Snitt for og bli advokat ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan er det hvis en skal studere det i USA? Kan en bare være advokat der eller hvordan er det? Tar utdanninga 6 år der borte også eller har de forskjellige grener til det?

6750054[/snapback]

 

Jeg vet ikke så mye om hvordan det er å studere jus i USA og få det godkjent her hjemme, men regner med at det ikke er noe problem. Utdanningen tar som regel syv år; Undergraduate(4 år) + 3 år. Og du kan velge forskjellige retninger som her i norge (Finans, handel, eiendom osv) som sikkert varierer fra skole til skole.

 

Skal du inn på en skole inn i USA så må du som regel ta TOEFL og SAT tester, som det er viktig å få god score på skal du inn. (Varierer også fra skole til skole og kvaliteten på skolen.).

Lenke til kommentar

Jeg tar ikke snittet helt i hodet, men det var noe sånt som:

Tromsø: 4,6

Bergen: 5,5

Oslo: 6,3

 

Du kan bare studere jus i Norge hvis du vil bli advokat i Norge. Det er jo norske lover du skal lære.

Selv går jeg første året på jusstudiet i Oslo.

Du utdanner deg ikke til å bli advokat, du blir jurist. Skal du bli advokat, så må du ta to års fullmektig tid i tillegg til en fem års utdannelse.

Lenke til kommentar
Kan da umulig være greit å få godkjent en amerikansk juss-utdannelse i Norge? Loven praktiseres vel ganske forskjellig over there?

6752321[/snapback]

Jepp.

Det er mer "case" studie der borte. Dvs. du studerer saker dømt av det som tilsvarer høyesterett i USA. Dommer er mye mer absolutte der enn her, så du får nok ikke godkjent en jusutdannelse fra USA i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...