Alastor Skrevet 26. august 2006 Skrevet 26. august 2006 Ring forbrukerkontoret. Snakk med de. Vis de sier at du har rett, som du har, sier du til de du kjøpte pcen med at du har vært i kontakt med forbrukerkontoret. Det skremmer vannet av noen bedrifter (som netshop ). Uansett hva du gjør, lykke til! 6747506[/snapback] Forbrukerkontoret eksisterer ikke. Vi har forbrukerrådet - et rådgivende organ som hjelper med megling i tvister rundt forbrukerkjøp som dette. Og forbrukerombudet, som tar seg av brudd på markedsføringsloven, urimelige vilkår og lovbrudd og slikt .
andersmp Skrevet 26. august 2006 Skrevet 26. august 2006 Kjære diskusjon brukere, Vi IT-forhandlere, bruker CNET får oppdatere informasjon om produkter. Og jo, prøver vårt beste å opprett holde spesifikasjonene. Men som omtrent alle, har vi omtrent over 40.000-50.000 produkter i porteføljen. Tror dere det er lett å opprettholde korrekt spesifikasjoner da? Jeg vet Amentio, bruker CNET - i den sammenheng da de bruker samme webhandel som oss. Og jo, man kan ta forbehold. På Amentio, og min egenside - siterer jeg følgende på hvert enkelt produkt: Selv om vi gjør vårt beste for å gi relevant informasjon, så er bildene kun for å gi et generelt inntrykk, og selve varen er ikke nødvendigvis akkurat slik som avbildet. Dersom det er forskjeller mellom produktoverskrift, beskrivelse og bilde, så er det produktoverskriften som gjelder (f.eks. PCer kommer ikke nødvendigvis med skjerm selv om bildet viser det). Hvis noe er uklart, vennligst send epost til kundestøtte før du bestiller. Vi tar forbehold om trykkfeil og endring av priser og spesifikasjoner uten varsel. Så det er kunden, sin egen plikt å dobbeltsjekke dette med produsent o.l. Desverre.
MrLee Skrevet 26. august 2006 Skrevet 26. august 2006 400kr avslag for 200Mhz lavere spesifisert CPU og uten lightscribe brenner? Amentio slapp unna BILLIG!
andersmp Skrevet 26. august 2006 Skrevet 26. august 2006 Eneste mulighet, er å benytte seg av angrefristen. Derfor selger vi kun til bedrifter og offentlige etater. Mye mindre hassel :-) Ikke handle online, det er bare stress. Og jo, 400,- er et bra avslag. Jeg kan tenke meg at Amentio, tjente ca 300,- netto på den maskinen. Og de kan ingenting for at de har feilaktig informasjon i et av de 50.000 produktene de har på sin webside.
MrLee Skrevet 26. august 2006 Skrevet 26. august 2006 Um, jo? De kan jo selvfølgelig for det? Du mener at det ikke er en del av selgers ansvar å oppgi korrekt produktinformasjon om varene de selger?
andersmp Skrevet 26. august 2006 Skrevet 26. august 2006 Um, jo? De kan jo selvfølgelig for det? Du mener at det ikke er en del av selgers ansvar å oppgi korrekt produktinformasjon om varene de selger? 6747827[/snapback] Legg merke til... "Illustrere" - ikke forbehold.
andersmp Skrevet 26. august 2006 Skrevet 26. august 2006 Um, jo? De kan jo selvfølgelig for det? Du mener at det ikke er en del av selgers ansvar å oppgi korrekt produktinformasjon om varene de selger? 6747827[/snapback] Legg merke til... "Illustrere" - ikke forbehold. 6747842[/snapback] Samt.. "Hvis noe er uklart, vennligst send epost til kundestøtte før du bestiller. " Eller eventuelt ringt først. Det er trossalt handel online, ingenting er garantert da spørr du meg.
Alastor Skrevet 26. august 2006 Skrevet 26. august 2006 Kjære diskusjon brukere, Vi IT-forhandlere, bruker CNET får oppdatere informasjon om produkter. Og jo, prøver vårt beste å opprett holde spesifikasjonene. Men som omtrent alle, har vi omtrent over 40.000-50.000 produkter i porteføljen. Tror dere det er lett å opprettholde korrekt spesifikasjoner da? Jeg vet Amentio, bruker CNET - i den sammenheng da de bruker samme webhandel som oss. Og jo, man kan ta forbehold. På Amentio, og min egenside - siterer jeg følgende på hvert enkelt produkt: Selv om vi gjør vårt beste for å gi relevant informasjon, så er bildene kun for å gi et generelt inntrykk, og selve varen er ikke nødvendigvis akkurat slik som avbildet. Dersom det er forskjeller mellom produktoverskrift, beskrivelse og bilde, så er det produktoverskriften som gjelder (f.eks. PCer kommer ikke nødvendigvis med skjerm selv om bildet viser det). Hvis noe er uklart, vennligst send epost til kundestøtte før du bestiller. Vi tar forbehold om trykkfeil og endring av priser og spesifikasjoner uten varsel. Så det er kunden, sin egen plikt å dobbeltsjekke dette med produsent o.l. Desverre. 6747793[/snapback] Nok en gang - det er IKKE tillatt å ta forbehold om trykkfeil! Kun dersom det er åpenbare feil som kunde selv burde skjønne at er riv ruskende galt. Har du i det hele tatt lest våre innlegg rundt det med trykkfeil? . Produktbeskrivelsen og overskriften er den varen kunden kjøper - er det kunden får annerledes så har varen en MANGEL - og da har man krav på avhjelp etter forbrukerkjøpsloven, og går ikke det så har man krav på prisavslag eller heving. Dette er butikkens ansvar - IKKE kundens. Å påstå at kunden selv har ansvar for å sjekke SELV mot produsent om en vare en webshop har på SIN egen hjemmeside er korrekt beskrevet er ikke annet enn tull. Om to sekunder kommer jeg tilbake til hva forbrukerkjøpsloven sier om mangler på en vare - samt den lille paragrafen den inneholder ang UFRAVIKELIGHET (dvs at å "ta forbehold" "kan være lurt å sjekke" o.l. ikke er LOV).
Alastor Skrevet 26. august 2006 Skrevet 26. august 2006 Leser dere de to uthevede delen så har dere kilden til min påstand i innlegget ovenfor. Videre argumentasjon for noe annet burde være unødvendig. Loven: § 3. Ufravikelighet. Lovvalg Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her. Det kan ikke avtales at rettsreglene i en stat utenfor EØS skal anvendes på en kjøpsavtale som har nær tilknytning til EØS-statenes territorium, dersom forbrukeren ved dette får en dårligere beskyttelse enn etter loven her. § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet. EDIT: Glemte bestemmelsen om mangel. Selve trumfkortet . § 16. Mangel Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet
Alastor Skrevet 26. august 2006 Skrevet 26. august 2006 Eneste mulighet, er å benytte seg av angrefristen.Derfor selger vi kun til bedrifter og offentlige etater. Mye mindre hassel :-) Ikke handle online, det er bare stress. Og jo, 400,- er et bra avslag. Jeg kan tenke meg at Amentio, tjente ca 300,- netto på den maskinen. Og de kan ingenting for at de har feilaktig informasjon i et av de 50.000 produktene de har på sin webside. 6747818[/snapback] Du viser dessverre så lite kunnskap rundt forbrukerkjøpsloven at jeg er glad du ikke selger til forbrukere . Amentio kan selvfølgelig ikke noe for det - men DE har ansvaret uansett. Prisavslaget har forøvrig fint lite med hvor mye de tjente på den og den varen - men hvor mye ekstrautstyret ville kostet å oppgradere, altså prisforskjell på en 1.86Ghz cpu vs 2.0GHz, og prisforskjell på lightscribe og vanlig brenner. Om prisforskjellen er 1000,- - ja så er den 1000,-, og amentio får ta det tapet - og heller rette krav videre mot leverandør av tjenesten de benytter seg av.
andersmp Skrevet 26. august 2006 Skrevet 26. august 2006 Eneste mulighet, er å benytte seg av angrefristen.Derfor selger vi kun til bedrifter og offentlige etater. Mye mindre hassel :-) Ikke handle online, det er bare stress. Og jo, 400,- er et bra avslag. Jeg kan tenke meg at Amentio, tjente ca 300,- netto på den maskinen. Og de kan ingenting for at de har feilaktig informasjon i et av de 50.000 produktene de har på sin webside. 6747818[/snapback] Du viser dessverre så lite kunnskap rundt forbrukerkjøpsloven at jeg er glad du ikke selger til forbrukere . Amentio kan selvfølgelig ikke noe for det - men DE har ansvaret uansett. Prisavslaget har forøvrig fint lite med hvor mye de tjente på den og den varen - men hvor mye ekstrautstyret ville kostet å oppgradere, altså prisforskjell på en 1.86Ghz cpu vs 2.0GHz, og prisforskjell på lightscribe og vanlig brenner. Om prisforskjellen er 1000,- - ja så er den 1000,-, og amentio får ta det tapet - og heller rette krav videre mot leverandør av tjenesten de benytter seg av. 6748124[/snapback] Jeg bøyer meg i støvet, og er veldig glad jeg ikke selger til forbrukeren :-) Bedrifter og offentlige etater har omtrent ingen rettigheter :-)
Spirre Skrevet 27. august 2006 Skrevet 27. august 2006 Kjære diskusjon brukere, Vi IT-forhandlere, bruker CNET får oppdatere informasjon om produkter. Og jo, prøver vårt beste å opprett holde spesifikasjonene. Men som omtrent alle, har vi omtrent over 40.000-50.000 produkter i porteføljen. Tror dere det er lett å opprettholde korrekt spesifikasjoner da? Jeg vet Amentio, bruker CNET - i den sammenheng da de bruker samme webhandel som oss. Og jo, man kan ta forbehold. På Amentio, og min egenside - siterer jeg følgende på hvert enkelt produkt: Selv om vi gjør vårt beste for å gi relevant informasjon, så er bildene kun for å gi et generelt inntrykk, og selve varen er ikke nødvendigvis akkurat slik som avbildet. Dersom det er forskjeller mellom produktoverskrift, beskrivelse og bilde, så er det produktoverskriften som gjelder (f.eks. PCer kommer ikke nødvendigvis med skjerm selv om bildet viser det). Hvis noe er uklart, vennligst send epost til kundestøtte før du bestiller. Vi tar forbehold om trykkfeil og endring av priser og spesifikasjoner uten varsel. Så det er kunden, sin egen plikt å dobbeltsjekke dette med produsent o.l. Desverre. 6747793[/snapback] en ting til, det er da ikke bilde på produktet som gjelder her, det er feilinfo om produktet. kunden sa aldri noe om at bildet var misvisende
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå