Gå til innhold

ATI dropper Intel-brikkesett?


Anbefalte innlegg

Korleis du kjem fram til dette kan eg vanskeleg forstå.?

Korleis får du til at Nvidia kort ikkje skal funke på Amd sine platformer lenger?

Skal dem legge inn ein sperre i kortet som bare lar Intel cpuer funke?

Nei dine påstander blir bare meir og meir uforstålige

 

Vel den som venter får se,men bli nå ikke forundret om det du ler til nå blir virkelighet :)

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg ser på her som dumt er nemmelig valgfriheten som kommer til å forsvinne og det ser ut som at vi kan få en ordning som sier : amd + ati grafikk. Intel med intelgrafikk eller nvidiagrafikk  :hmm:

6750651[/snapback]

 

Korleis du kjem fram til dette kan eg vanskeleg forstå.?

Korleis får du til at Nvidia kort ikkje skal funke på Amd sine platformer lenger?

Skal dem legge inn ein sperre i kortet som bare lar Intel cpuer funke?

Nei dine påstander blir bare meir og meir uforstålige :p

6753137[/snapback]

Hva får deg til å tro at HK for AMD engang har slot som passer til nVidia kort om 5-10år? Man snakker jo hele tiden om at kanskje GPUen kunne avlastet CPUen med andre oppgaver enn grafikk. I AMDs tilfelle vil det være naturlig å lage en løsning med ATI som bruker Hypertransport bussen deres, mens Intel antageligvis vil finne en annen løsning(med eller uten nVidia)? Mulig dette ville vært utviklingen uansett, men faktum er at dette muligens er i ferd med å bli ett annet spill enn det vi har sett de siste 10 årene med stor grad av kompatible løsninger og standarder. Problemet er ikke hvorvidt vi må velge Intel eller AMD, men at særegne løsninger blir dyrere for oss kunder.

 

Uansett er dette alltid ett problem når industrikonsern kjøper opp hverandre, dvs hva skal oppkjøperen bruke de nye teknologien til. AMD har ikke kjøpt opp ATI uten å ha en plan med det og planen er neppe å drive AMD og ATI som to separate enheter, det ville i såfall være utrolig dumt og meningsløst? For å se noe positivt i situasjonen, så kan det være at man bryter status quo og kommer opp med nye og bedre løsninger fra begge kanter.

Lenke til kommentar

Først la meg presisere at eg ikkje snakket om eit so stort sprang som 5-10 år. Alt kan no forandres på so lang tid;)

 

For eksempel hadde jo Amigaen ein stor framtid, intill Pc kappløpet starta:)

 

 

Hva får deg til å tro at HK for AMD engang har slot som passer til nVidia kort om 5-10år? Man snakker jo hele tiden om at kanskje GPUen kunne avlastet CPUen med andre oppgaver enn grafikk. I AMDs tilfelle vil det være naturlig å lage en løsning med ATI som bruker Hypertransport bussen deres

Jepp og det har dei allerede startet med det kalles Torrenzo. Men eit viktig punkt å merke seg her er at Amd sine platformer vil ha valg , slik at kunden kan bestemme sjølv:)

Og eksisterer Nvidia i framtida , noe eg trur dei gjør:), so vil nok dei ha kort for den kommende Amd plattformen.Torrenza vil ha støtte for både gpu og cpu i eit cpu og pci-express cpu+vpu +pci-express også videre. Mange fleire valg ein i dag, so på Amd torrenza plattformen blir valget faktiskt enda størreScroll ned for å lese om torrenza[PDF]

 

, mens Intel antageligvis vil finne en annen løsning(med eller uten nVidia)? Mulig dette ville vært utviklingen uansett, men faktum er at dette muligens er i ferd med å bli ett annet spill enn det vi har sett de siste 10 årene med stor grad av kompatible løsninger og standarder. Problemet er ikke hvorvidt vi må velge Intel eller AMD, men at særegne løsninger blir dyrere for oss kunder.

Vel kva Intil kjem til å foreta seg vei eg ikkje, men eg tviler på at dei klarer seg uten enten Nvidia eller Ati grafikk, so dei vil mest sannsynlegha like opne standarer som Amd.

 

Uansett er dette alltid ett problem når industrikonsern kjøper opp hverandre, dvs hva skal oppkjøperen bruke de nye teknologien til. AMD har ikke kjøpt opp ATI uten å ha en plan med det og planen er neppe å drive AMD og ATI som to separate enheter, det ville i såfall være utrolig dumt og meningsløst? For å se noe positivt i situasjonen, så kan det være at man bryter status quo og kommer opp med nye og bedre løsninger fra begge kanter.
Eg svarer med det eg veit her.

Amd kjøpte opp Ati fordi dei i framtida vil trenge å kunne tilby blant annet integrert cpu og gpu for dei som trenger dette. Det betyr ikkje at Gpuer forsvinner, bare at dei einklaste gpuer kan integreres i cpu mye meir effektivt ein gpu blir integrert i chipset i dag. Dette har noe å gjøre med torrenza:)

Og du vil fortsatt ha Grafikkort eller grafikkbrikker med eget dedikert Minne. Det er neppe mulig å integrere High tech fremtidlige Gpuer i cpuer. Det blir nok dei enklare modellene som kan integreres.

 

Den andre grunnen til at Amd kjøpte Ati er brikkesettet. Dei trenger å kunne levere ein totalløsning som kan konkurere mot løsninger Intel har som for eksempel Centrino plattformen. Men tro ikkje at Nvidia blir holdt utenfor. Amd har alltid sammarbeida med Chipsett produsenter.

 

Og når det gjelder Ati og Amd so trur eg dei vil drive som dei har gjort før, bare med meir sammarbeid mellom dei to; Skifte og dele teknologi mellom kvarandre. So eg reknar med at Ati i framtida og vil drive med Gpuer og konkurere med Nvidia. Noe annet ville jo være uøkonomisk med tanke på profitten som ligger i Gpu markedet:)

Lenke til kommentar
Uansett er dette alltid ett problem når industrikonsern kjøper opp hverandre, dvs hva skal oppkjøperen bruke de nye teknologien til. AMD har ikke kjøpt opp ATI uten å ha en plan med det og planen er neppe å drive AMD og ATI som to separate enheter, det ville i såfall være utrolig dumt og meningsløst? For å se noe positivt i situasjonen, så kan det være at man bryter status quo og kommer opp med nye og bedre løsninger fra begge kanter.

 

Bare som det er sagt så har jeg ingenting imot at firmaer kjøper opp hverandre, det som imidlertid kan bli et problem i denne saker er at amd går og kjøper opp nettop ati,dette fordi ati og intel hadde et nært samarbeide og intel satset en god del på crossfire. Dette var noe en av grunnene til at amd kjøpte nettop ati,nemmelig å prøve å sette en brems for intel siden amd er sakket så kraftig akterut på cpufronten.

Det jeg dermed er redd kan skje er at intel svarer med samme mynt, og enten køper opp nvidia eller inngår et så tett samarbeide med dem at nvidia finner det lønnsomt å stoppe sine chipsett til amd :hmm:

Lenke til kommentar
Det jeg dermed er redd kan skje er at intel svarer med samme mynt, og enten køper opp nvidia eller inngår et så tett samarbeide med dem at nvidia finner det lønnsomt å stoppe sine chipsett til amd  :hmm:

6755396[/snapback]

 

 

Grunner til at eg tviler på dette

 

1:Sammarbeid med Nvidia

For at Nvidia vil finne det lønnsomt å forlate Amd plattformen som vokser og blir kraftigere på grunn av kommende oem del og så videre, må Intel kunne tilby dem det samme salget på Intel sida. Dette vil igjen førre til at Intel ikkje får solgt like mange chipset som før og dei får eit lager som må avskrives:Les Intel tener mindre. TViler sterkt på at Intel vil gi fra seg Store deler av Chipset marknaden sin;)

 

2:Oppkjøp

Det vil koste ganske so mye å kjøpe opp Nvidia og eg stiller meg litt tvilende til om Intel har nok å avse til dette formålet. Siden Intel produserer tilnærmlig alle chipset for Intel Prossesorene sine sjløv, kva skal dei gjøre med Nvidia sine chipset da? Legge alt ned og bare beholde Gpu avdelinga?

Lenke til kommentar
Grunner til at eg tviler på dette

 

1:Sammarbeid med Nvidia

For at Nvidia vil finne det lønnsomt å forlate Amd plattformen som vokser og blir kraftigere på grunn av kommende oem del og så videre, må Intel kunne tilby dem det samme salget på Intel sida. Dette vil igjen førre til at Intel ikkje får solgt like mange chipset som før og dei får eit lager som må avskrives:Les Intel tener mindre. TViler sterkt på at Intel vil gi fra seg Store deler av Chipset marknaden sin;)

 

Tja det blir vel neppe problemer for Intel å tilby dem det,det er jo soleklart at Intel kommer til å avvikle alle sine avtaler med ATI temmelig fort og da kan disse glatt føres over til nvidia.

Når en så vet at Intel har en langt større omsetning enn det amd har så skulle ikke det regnestykket bli så dumt for nvidia,spes nå når Intel liger langt foran amd med nye og langt raskere/berde cpuèr :hmm:

Lenke til kommentar
2:Oppkjøp

Det vil koste ganske so mye å kjøpe opp Nvidia og eg stiller meg litt tvilende til om Intel har nok å avse til dette formålet. Siden Intel produserer tilnærmlig alle chipset for Intel Prossesorene sine sjløv, kva skal dei gjøre med Nvidia sine chipset da? Legge alt ned og bare beholde Gpu avdelinga?

6755701[/snapback]

Intel har _betydelig_ mer kapital enn AMD og dersom AMD kunne kjøpe ATI, er det lite som står i veien rent økonomisk for Intel her. AMD betale vel 4,2 milliarder dollar for ATI cash + noe aksjer, mener å ha sett at en liknende avtale med nVidia ville kostet dem 5-6 milliarder dollar. Spørsmålet er om Intel trenger nVidia like mye som AMD trenger ATI og der er vel jeg litt tvilende. Tror det er enklere og billigere for Intel å utvikle egne high-end GPUer enn å kjøpe opp nVidia.

 

Amd har alltid sammarbeida med Chipsett produsenter.

 

Og når det gjelder Ati og Amd so trur eg dei vil drive som dei har gjort før, bare med meir sammarbeid mellom dei to; Skifte og dele teknologi mellom kvarandre. So eg reknar med at Ati i framtida og vil drive med Gpuer og konkurere med Nvidia. Noe annet ville jo være uøkonomisk med tanke på profitten som ligger i Gpu markedet:)

Ja, men problemet i antagelsene dine er hele tiden at AMD ikke endrer holdning her og jeg tror du som alle andre må innse det enkle faktum at nå som AMD har egne chipsett gjennom ATI, så er ikke motivasjonen like stor for å arbeide med andre chipsett produsenter... samme hva tilfellet har vært historisk :)

 

Regner også med at ATI vil drive frem GPUer, men det som bekymrer meg er at de nå under eierskap av AMD har ett stort ulempe rent konkurransemessig. Tror vel også det er urealistisk å tro at AMD vil drive ATI akkurat som før, men det vil tiden vise. Vi har sett slike påstander ved andre oppkjøp, problemet er at 1+1 ikke alltid blir 2 og at man før eller siden av rent økomiske årsaker må restrukturere. Ett eksempel er HP som kjøpe opp Compaq i den tro at de automatisk ville beholde Compaq sine markedsandeler(noe de ikke gjorde), det viste seg at den store vinneren dengangen var den argeste konkurrenten, nemlig Dell. Tror også det store spørsmålet er hvor mange nye Intel system som blir levert med Intel/ATI grafikk/chipsett fremover, dvs vil man ta risikoen på at ATI/AMD vil lage stabile plattformer til Intel CPUer og vil driverne funke like bra på en Intel plattform som en AMD plattform? Taper ATI Intel delen av markedet, så betyr det en betydelig reduksjon av GPUer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...