Gå til innhold

Sliter fælt. HJELP!


Anbefalte innlegg

Jeg driver å setter sammen en ny maskin og får den ikke til å virke.

 

Først litt facts:

Gammel maskin: Abit BH6 v1, Celeron 800, IBM 10GB HD, 384Mb RAM, Geforce 2 MX-400, Aopen HX-45 kabinett

 

Ny maskin: Aopen AX4BS Pro, Pentium 4 1,6Gb, WD 40Gb, 512Mb RAM, Geforce 3 Ti-500, Chieftec Dragon Big Tower DA-01SL-D kabinett.

 

Harddisken(40Gb) er formattert(NTFS) i w2k på den gamle maskinen min(NTFS). Den ble da en "Dynamic disk" Jeg prøvde å partisjonere den i Partition Magic etter formatteringen men det går ikke. PM ser disken men alle valg er grået ut. Jeg regner ikke dette som noe problem da man jo ved installering av w2k kan fikse partisjonering.

Jeg får kopiert filer både til og fra den nye HD når den er satt opp som slave i mitt gamle system.

Jeg lagde de 4 bootdiskettene på min gamle maskin.

 

Problemet er som følger:

Når jeg starter den nye maskinen og putter inn bootdisk #1 begynner den forberedelsene til w2k innstallasjon. Jeg får etter en stund beskjed om å putte inn disk #2. Etter få sekunder vil den ikke mer og jeg får beskjed om å trykke en tast for å exitere. Feil på disketten tenkte jeg og lagde 4 nye bootdisketter(andre disketter). Same shit!

Jeg prøvde å putte inn HD'en fra den gamle maskinen som master men under W2k startup bilde, får jeg bluescreen med beskjed om å sjekke HD'en. Denne HD'en virker jo 100% på den gamle maskinen så det er ikke feil på den, har dessuten sjekka med Scandisk.

 

Jeg håper det er noen av dere som har noen kreative forslag da jeg syns det er ille å ha en ny maskin stående som jeg ikke får brukt.

 

På forhånd takk.

 

Mvh

Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drit i hele win 2000 og ntfs

kjør win 98se og fat 32.

mye mindre problemer med det.

har en kamerat som slet med win 2000 og ntfs formatering.

han ga opp hele win 2000 og innstalerte win 98se og kjører nå fat 32.

du har jo kjøpt deg GeForce 3 TI 500 og det indikerer jo att du er en "gamer" og da er win 2000 noe herk ,da stort sett alle spill blir en god del tregere med win 2000 :sad:

har prøvd selv så jeg vet dette :smile:

Lenke til kommentar

Ja win 2000 er ett ok OS til kontormaskiner med EKS ett matrox G400 kort da det er stabilt og bra OS, men til ett GeForce 3 er det jo nesten "rart" og kjøre win 2000 da GeForce 3 er utviklet til spillmaskiner og win 2000 er utviklet til kontormaskiner som krever ett meget stabilt OS.

Lenke til kommentar

Du bør først og fremst starte med helt blanke ark når du skal sette sammen maskinen.

2. kontroller alle ledninger, kontakter og at alle ekstraort står godt i og ikke har løsnet.

3. Stikk over til en kamerat og ta med deg 4 tomme disketter.

4. Lag oppstartsdisketter til win2000 som du har til installeringen.

5. Still inn bios riktig slik at den kan boote på diskettstasjon eller cd rom (du har sikkert en bootable cd, men jeg liker best å starte med diskettene)

6. Sett i første diskett, restart og installasjonsprogrammet er i gang.

7. Lag gjerne 2 partisjoner på harddisken slik at du kan ha win2000 på en og resten på den største.

8. Jeg ville ha lagt inn ntfs system og gitt blaffen i fat 32. win2000 jobber best med ntfs og er bedre enn fat 32. (taper mindre plass, sikrere osv.).

9. Så skal resten gå av seg selv.

Har hovedkortet ditt raid kontrollere og slikt så er det lurt å la harddisken stå på en vanlig ide kontakt og så senere flytte den tilbake til raid kontakten når du har installert drivere i windows. (Min erfaring).

 

Om dette ikke virker og du ikke orker mer så kan du få lov til å installere win98se, men win2000 er veldig bra det også.

Kanskje litt tregere en win98, men du slipper garantert å restarte like ofte. Snart kommer servicepack 3 og da hopper sikkert ytelsen lengre opp.

 

[ Denne Melding var redigert av: Stonescream på 2001-12-12 17:00 ]

Lenke til kommentar

altså.. dere påstår at win2k er bygd for 'kontormaskiner med matrox g400' og at det ikke er egnet for spill..

det er et nettverks os, det kræsjer ikke og sist men ikke minst - DET FUNGERER PERFEKT PÅ SPILL

ja, kanskje det gir 10-20 fps mindre på eldre spill som feks CS og Quake, men hva i f.. gjør 15 fps fra eller til når du alikevel har godt over 60 ?!

hvis vi ser bort fra unix baserte os er det det sikreste og mest stabile OS ever..

98 (og fat32) har dessuten et 'stygt' interface, egner seg ikke for nettverk, basert på gammel teknologi osv. hvis man virkelig har peiling / vil late som man har det, kjører man windows 2000 og slenger inn service pack 2 pronto.

-end of discussion

Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Jeg har kommet noe lengre men er ikke i mål enda.

Bootet opp med win98 bootdisk. Fikk et par feilmeldinger men fikk ihvertfall kjørt Format c: og fdisk slik at disken ble formattert med en partisjon og i FAT32

Lagde mitt tredje sett med w2k bootdisketter og denne gangen tygde den seg fint igjennom alle 4.

På spørsmål om formattering svarte jeg ja til NTFS og etter laaaang tid hvar den ferdig med det. Så fortsatte installeringen helt greit og jeg fikk beskjed om å ta ut evnt disketter i A: slik at den kunne restarte og fortsette installasjonen av w2k.

Etter restart stopper den på "verifying DMI pool" (eller noe slikt) og der står den.

Denne runden har jeg gått 2 ganger nå med samme resultat. HD'en tikker svakt mens den henger på "verifying ...." men selv etter 1 time skjer det ikke noe mer.

 

Jeg syns dette er helt vannvittig og det har aldri skjedd meg før.

Lenke til kommentar

Jada, den er aktiv. Jeg vile sette den til aktiv i fdisk og fikk da beskjed om at den allerede var det. Hva som har skjedd etter at w2k innstalasjonen formatterte den til NTFS er jeg litt mer usikker på men jeg kan ikke skjønne at det er feil.

Bios finner disken og kjører jeg den som slave i den gamle maskinen er den fullt tilgjengelig i windows explorer. Dette tyder vel på at den er iorden?

Lenke til kommentar

alle gamerne jeg kjenner kjører win 2k

på PC-en sinn!!!! :smile:

ikke noe problemer hos dem bare fryd og gaming

win 2k er bra på alt låser seg nesten aldri

jeg brukte win 2k i litt over et år før jeg formaterte og la inn xp

win2k er basert på unix noe som

knuser DOS hardt angrer alerede litt på att jeg formaterte PC-en men xp har så freshd design

Lenke til kommentar

Som sakt jeg står på det att win 2000 er lagt til "store kontor" maskiner/servere.

Jeg har også hatt innstalert og prøvd ut win 2000 i spill med MYE dårligere resultater i alle 3d marks.

men men dette var da win 2000 var ganske så "ungt" så det har vel kommet bedre grafikkort drivere til ettervært.

men men nå var det vel ikke det saken gjaldt sånn egentlig :smile:

Trodde blant annet att karmann hadde win 98 SE slik att han bare kunne prøve med og innstalere det for og se om det var hardware eller software problemer :smile:

Lenke til kommentar

Jeg ville kjørt en Windows 98 Oppstarts diskett.

Herfra ville jeg kjørt fdisk med støtte for store disker. Du kan så prøve først å slette alle partisjonene som er der(hvis du har flere).

Så starter du maskinen på nytt, med oppstartsdisken og kjører fdisk igjen. Denne ganger lager du en stor partisjon, starte maskinen på nytt med disken igjen.

Nå kjører du Format c: og ikke noe mer enn det.

Du skal installere Win2000?

Når formateringen er ferdig så går du til D: (hvis det er da CDromen) her skal Win2k CDen din ligge.

gå tilbake til C: og skriv "md Install" . så går du til D:i386 . Det hadde vært best om du hadde hatt en windows 98 CD, eller en Windows 95 cd som du kunne starte smartdrv fra nå. "copy *.* c:install"

Når den er ferdig går du til c:install og så skriver du "winnt", dette tar lang tid uten smartdrv, men det går. Dette tror jeg vil virke.

 

Uansett Lykke til.

Med format C: så blir det vel FAT 32, noe som funker fint

Lenke til kommentar

Takk for forslagene!

Jeg skummet inet etter løsninger også igår og har nå fikset problemet. Hva den direkte årsaken var er jeg ikke sikker på da jeg prøvde flere ting samtidig.

Dette er hva jeg gjorde:

-Win98 bootdisk, kjørte fdisk for å fjerne alle partisjoner.

-reboot

-kjørte fdisk /mbr

-formatterte

-Kortslutta jumper J14 i 3 sek for å slette CMOS (iflg HK manualen)

-disabla L1 & L2 cache i bios

-reboot

-enabla L1 & L2 igjen

Dermed så hang den ikke på "Verifying DMI Pool Data...". Innstallerte w2k igjen fra bånn av vha w2k bootdisketter og da gikk alt fint.

 

Jeg har skaffet meg XP nå og kommer til å prøve det istedenfor w2k for å se om 3DMark blir bedre. Foreløpig ligger den på 6695 med Detonator 23.11 og DirectX 8.1

 

Takk for all hjelp!! :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...