Gå til innhold

Småhakking i windows


proturbo

Anbefalte innlegg

Har en ny HTPC som sliter med litt småhakking generelt. Det gjelder både i film, både filer og DVD, TV og i 3D skjermsparere. Noen ganger kan det være vansklig å se, spesielt i 3D applikasjoner, men ved å se på en DVD skjer det med jevne mellomrom (kanskje 2 ganger i sekundet), og jeg ser det spesielt ved panoreringer. Dette skjer i alle windows applikajonene jeg har testet (windows media player, mediacenter, mediaportal)

 

Dette er specs:

* AMD 64 3500+ Venice

* Asus A8N CSM HK nForce 430 med integrert Nvidia 6150 grafikk og soundmax HD audio

* 1 GB Twinmos 3200 RAM

* 80 GB 2,5" Samsung HDD

* Silverstone 300W vifteløs PSU

 

Andre tilleggsopplysninger:

* Logitech Dinovo Bluetooth tastatur og mus

* WD 320GB USB ekstern harddisk

* iMON fjernkontroll og VFD

* mCubed HFX vifteløst kabinett

* Technotrend budget DVB-C 1500 med CI og Conax CAM.

 

Software:

* Windows XP media center 2005 engelsk

* nVidia PureVideo (siste versjon)

* nVidia siste drivere (36.31)

* Stort sett siste versjon av alle drivere

 

Har forsøkt følgende:

* Reinstallert windows media center 2 ganger.

* Fjernet alle komponenter som har vært overflødige i systemet

* Prøvd med et Nvidia 6600GT skjermkort, samme problem

* Prøvd med eldre versjon av ForceWare Drivere (8x.xx ett eller annet)

* Prøvd med reclock uten hell

* Prøvd andre oppløsninger

* Prøvd både VGA og DVi utgang

* Disablet alt av Seriell/Parallell/SATA porter i BIOS

* Satt 128MB minne til skjermkort i BIOS, det hjalp litt.

* Alt av minne timing står til auto i BIOS

* Ingen overklokking, prosessor ligger på mellom 55 og 59 grader

 

:confused:

 

HJELP!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
* bump * :)

 

Sliter fortsatt med dette problemet. Ingen som har noen forslag ?

6756113[/snapback]

 

Din største sjanse for å få svar på dette (vanlige!) problemet er å poste en tråd på avforum.no, en tråd på hjemmekino.no og en tråd på amerikanske avsforum.com.

 

Avsforum er nok det beste.

 

Problemet går igjen på stort sett alle htpc-oppsett, mens noen svært få påstår at de har klart å løse problemet. Om du bruker ffdshow/zoomplayer eller purevideo codecen så er dette et kjent problem.

 

DrE

Lenke til kommentar

surbz00r : Skal teste Omega driverne, har ikke prøvd disse enda.

 

Dr.Erling: har en tråd på avforum om dette problemet. Skal legge inn en på avsforum også. Det som slår meg er at enten er det få som har HTPC i Norge (eller som har dette problemet), da jeg ikke har klart å finne så mye informasjon om dette. Det er vel kanskje mer populært med HTPC i USA, men der er kanskje ikke noe problem, ettersom det kan være relatert til oppfriskningshastighet i kombinasjon programvare, skjermkort og skjerm og der kjører de jo 60Hz og ikke 50Hz.

 

Takk for tipsene så langt, kom gjerne med flere.

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte å sette refreshrate til 50Hz, men det virker ikke som skjermen liker dette (intet bilde)

Oppløsningene som fungerer er :

- 1280x768@60Hz

- 1360x768@72Hz

 

Jeg har også forsøkt følgende:

- Testet andre minnebrkker: Hjalp ikke.

- Prøvd utallige oppløsninger (bl. annnet 800x600@75Hz): Hjalp ikke

- Prøvd å spille av NTSC film (skulle være 60Hz ? ): Fortsatt hakking.

- Prøvd annen strømforsyning: Hjalp ikke

- Fjernet PureVideo decoderen: Nope

- Installerte WMP 11: Njet.

- Prøvd mange ulike settinger i Reclock: nope

- Prøvd med PowerStrip, men skjermen blanker ut dersom jeg tvinger den til velkjente oppløsninger.

 

Det oppleves som hikking og er relativt konstant, ser det spesielt godt på rullende tekst.

Lenke til kommentar

Etter noen dager med prøving og feiling er jeg mer og mer overbevist om at dette er et hardware problem. Jeg har igjen reinstallert Windows XP Media Center med minimal HW config og kun de mest nødvendige driverne og jeg har fortsatt samme problem.

 

Det skjer altså noen slags interrupts med jevne mellomrom. Det oppleves som hikking. Det skjer i skjermsparerne også, så det utelukker vel dekodere.

 

Jeg har forsøkt de samme filmklippene og filmene på en IBM laptopp, og der er det ikke på langt nær så hakkete og ujevnt. Jeg har også forsøkt å koble laptoppen til TV'en, så jeg utelukker nå at det er et refreshrate problem.

 

Jeg skal nå forsøke å teste en annen prosessor på HK og en MIST 500W strømforsyning. Eventuelt må jeg forsøke et annet OS for å se om det er et driver problem (noe jeg tror det ikke er).

 

Det ender vel med at jeg må sende tilbake HK tenker jeg :(

 

Noen som vet om noen gode test programmer som eventuelt vil klare å identifisere slike feil ?

Lenke til kommentar

Nå har jeg blitt kvitt småhakkingen. Løsningen var å kjøre gjennom DVI med en HDMI konverter. Da får jeg et jevnt og flytende bilde, MEN bildet er MYE skarpere gjennom VGA kontakten enn DVI/HDMI.

Jeg må kjøre underscan og 1192x668 i oppløsning som ikke er optimalt mot skjermen. Teksten blir veldig uklar pga. pixelforskyvning, så målet mitt er fremdeles å få til jevnt bilde gjennom VGA kontakten.

 

Jeg mistenker disse årsakene som forårsaker problemet:

* Jeg må tweake enda mer på VGA for å få det optimalt (har forsøkt en god del allerede) :|

* Det er et problem med RAMDAC'en på skjermkortet.

* Det er et problem med VGA inngangen på skjermen.

* Det er et problem med kompatibilitet med nVIDIA RAMDAC og SONY skjermen.

* Det er feil på signalkabelen for VGA. Har en annen som jeg skal prøve.

 

Noen som har noen andre forslag ?

Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg hadde lignende problemer, men det var på WinXP Pro og hakking i spill. Biosflash og nyeste chipsetdrivere var løsningen den gang. Du sier at du har prøvd forskjellige ForceWare drivere, men dette er til gfx, sant?

 

Det virker forøvrig som om du har prøvd det meste...

 

*Tronaldo*

6806262[/snapback]

Jepp, har prøvd ulike drivere både for GFX og chipset. Det eneste jeg ikke har prøvd er å flashe BIOS på HK. Jeg har den siste versjonen av BIOS, men det kan kanskje være verdt å reflashe den med samme versjon for å teste dette også.

Jeg har clearet BIOS en del ganger, da jeg har prøvd RAM timings som har gjort at maskinen ikke ville starte igjen. Asus skryter av at det ikke skal være mulig da det har en "crashfree" BIOS. So much for that ;)

Lenke til kommentar
Det er ikke Vsync problemer da?

6793660[/snapback]

mulig, hvor stiller jeg det for ikke 3d applikasjoner ?

6806054[/snapback]

Jeg fikset det ved avspilling av filmer ved å bruke zoomplayer-->options/setup-->Filter Control-->Settings-->Use Exclusive Fullscreen mode with the VMR9 Renderless Video Renderer (Husk å bruke VMR9 overalt og enable Vsync i kontrollpanel.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...