Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Installasjon av ADSL (flere tlf. uttak)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi skal endelig få ADSL neste fredag (Telenor), med gjør det selv pakke, og utstyret hentes i helgen. Vi har ikke ISDN, men en rekke analoge telefonuttak plassert i hulter til bulter rundt omkring i huset. Jeg tror jeg har forstått hvordan alt skal kobles for å få telefonene til å virke sammen med ADSL, men det ville være greit å få en bekreftelse:

Tror vi har lokalisert førsteuttaket i huset, hvor splitteren skal kobles opp, via ”wall” uttaket. Videre kobler vi ADSL-modemet til splitteren, og kapper så ledningene som går fra førsteuttaket til de andre uttakene. For å få de andre telefonene i huset til å fungere må en ledning fra splitteren kobles til det neste telefonuttaket i rekken, som nå blir uttaket hvor ledninger legges videre til andre telefonuttak i huset.

Er dette riktig fremgangsmåte?

På forhånd takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Her er ett tips.

Først. Analog telefon og ADSL trenger ett par hver (i kabelen).

En normal telefonkabel har 2 par ledninger. Det er med andre ord plass til begge deler i en kabel.

Siden du har lokalisert første punktet, så monterer du splitteren ved siden av det, og kobler inkommende lederpar til "Wall" i splitteren.

Deretter tar du _ett_ par fra hver av kablene som går ut,-fx blå/rød og kobler disse sammen mot "Phone" i splitteren.

Til slutt tar du det siste paret (Sort/Grønn e.l.)i alle utgående kabler, og kobler dem mot "Modem" i splitteren.

Når dette er gjort, så har du muligheten til å få både telefon & ADSL på alle kontakter i huset,-forutsatt at de er doble med separate plintrekker. Skal du ha telefon på stue, så kobler du inn blå/rød. ADSL på soverommet?-> Sort grønn.

Lykke til.

[ Denne Melding var redigert av: Cerwell på 2002-10-24 17:48 ]

Skrevet

Quote:

Cerwell skrev (2002-10-24 17:46):

Hei. Her er ett tips.

Først. Analog telefon og ADSL trenger ett par hver (i kabelen).

En normal telefonkabel har 2 par ledninger. Det er med andre ord plass til begge deler i en kabel.

Siden du har lokalisert første punktet, så monterer du splitteren ved siden av det, og kobler inkommende lederpar til "Wall" i splitteren.

Deretter tar du _ett_ par fra hver av kablene som går ut,-fx blå/rød og kobler disse sammen mot "Phone" i splitteren.

Til slutt tar du det siste paret (Sort/Grønn e.l.)i alle utgående kabler, og kobler dem mot "Modem" i splitteren.

Når dette er gjort, så har du muligheten til å få både telefon & ADSL på alle kontakter i huset,-forutsatt at de er doble med separate plintrekker. Skal du ha telefon på stue, så kobler du inn blå/rød. ADSL på soverommet?-> Sort grønn.

Lykke til.

[ Denne Melding var redigert av: Cerwell på 2002-10-24 17:48 ]

ADSL trenger vel 2 par? dette er bare noe jeg antar siden en cat5 kabel bruker 2 par i datakommunikasjon.

Skrevet

Quote:

Den 2002-10-24 21:02, skrev olsen:

ADSL trenger vel 2 par? dette er bare noe jeg antar siden en cat5 kabel bruker 2 par i datakommunikasjon.

Nei, ADSL-signalet fra splitteren til modemet er bare 1 par. Trodde selv at det var mer, men jeg har nettopp installert hos en kamerat og der var det bare 1 par (pinne 4 og 5 i kontakten).

Gandi

Skrevet

Quote:

Cerwell skrev (2002-10-25 18:25):

Ville aldri påstått at det kun var 1 par, om jeg ikke var sikker :smile:

hehe, høres merkelig ut egentlig.

Men siden du sier det så er det vel slik. :smile:

Skrevet

Den 2002-10-25 23:18, skrev olsen:

Quote:

hehe, høres merkelig ut egentlig.

Men siden du sier det så er det vel slik.

ADSL fra Kvalito til modem fra Telenor. 1 par all the way. Og det virker. Personlig trenger jeg ikke noe mer en det :smile:

Men en kan jo titte litt på fakta. ADSL bruker din gamle analoge linje. En analog linje gir power kun på 2 ledere. Splitteren skiller ut frekvensområdet. Men fortsatt 1 par pr. telefon/ADSL.

Den lange versjonen

Skrevet

Hei, og takk for svar!

Skal jeg være helt ærlig skjønner jeg ikke så veldig mye av det dere snakker om nå, men vil ADSL-fungere om vi gjør det som jeg skrev i første-post?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...