Gå til innhold

RAID 1 på Asus P5LD2 "mister" disken hele tiden

enden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to tre kunder med lettvektsservere (win 2003) basert på Asus P5LD2 hovedkort med Intel ICH7r onboard SATA RAID.

Disse er satt opp med 2 x 200GB Maxtor DiamondMax + 10 disker (ikke pes meg for diskvalget - det er ikke min avgjørelse).

Problemet er at disse serverne med ujevne mellomrom "mister" den ene disken. Det ser ut til å være helt uvilkårlig hvilken disk som mangler, men den rapporteres som ikke funnet i Matrix Storage.

En reboot fikser problemet og RAID-et rebygges i Windows. Deretter fungerer serveren fint helt til noen oppdager at Matrix Storage rapporterer disken som forsvunnet igjen. Diskene er helt fine og blir godkjent av diagnoseverktøyet til Maxtor.

Jeg kjører selv P5LD2 på min arbeidsstasjon med 2 Samsung-disker i stripe og har ikke merket noen av problemene.

Spørsmålet er om noen har vært borti noe lignende på samme eller lignende hovedkort eller samme kontroller eller med samme disker. Dette er en vrien nøtt å løse...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk strømforsyningen!

Dersom PSU ikke leverer nok strøm til alle diskene, kan en av diskene i Raid1 gå ned, ergo brytes speilet...

Hadde det slik selv på min PC, fikset det ved å la den ene SATA-disken få strøm fra en SATA-kontakt, og brukte en overgang til den andre disken...

Wintel

Skrevet

Tja, det kan være mulig. Alle maskiner er levert med samme Chieftec-kabinett med 350W PSU. Diskene er koblet på samme kabel.

Poweret er ganske solid og det er ikke noe annet i serverne som trekker særlig av det (hk, 3GHz cpu, DVD-brenner og that's it), men det kan alltids testes.

Skrevet

Jeg har to PC-er med P5LD2 og 160 GB samsung-disker i RAID, og har aldri opplevd problemene son du beskriver der. Jeg har et veldig positivt inntrykk av dette hovedkortet.

Skrevet
Jeg har to PC-er med P5LD2 og 160 GB samsung-disker i RAID, og har aldri opplevd problemene son du beskriver der. Jeg har et veldig positivt inntrykk av dette hovedkortet.

6722321[/snapback]

Det er jo det samme jeg opplever. Det er derfor jeg synes det er så rart. Mitt kort er til og med i samme serie som to av de andre som sliter. Spørsmålet er om det er RAID 0 mot 1 eller diktype som er utslagsgivende, hvis det ikke er noe annet, som power. Det er derfor jeg er på jakt etter andres erfaringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...