Gå til innhold

Xtrememusic til film/musikk, bør jeg oppgradere?


Anbefalte innlegg

Har i dag ett Audigy2 Value i min primære pc som jeg bruker til film og musikk hovedsakelig. Synes ikke lyden er "topp", så jeg har lyst til å bytte det ut. Har mulighet en til å kjøpe ett HDA Explosion kort til 800 kr, brukt. Dette er hovedsakelig ett kort for 5.1/7.1 oppsett, men jeg kjører kun med Stereo. Eller, jeg kan kjøpe ett Xtrememusic kort.

 

Mitt spørsmål er: vil jeg merke noe særlig forskjell på Audigy2 og Xtrememusic (evnt. HDA Explosion)? Som sagt til stereo, jeg spiller ikke noen spill.

 

ps. haster :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å entydig si om du vil merke noen reell forskjell eller ei. X-FI brikken leverer etter min mening meget bra lyd og til musikk har du f.eks "24bit Crystaliser" som vil kunne kompensere litt for en fluffy lyden man ofte hører fra MP3 og komprimerte lydfiler.

 

Lyden du hører er minst like avhengig av andre komponenter i anlegget, forsterker, høyttalere osv, samt kvaliteten på lydfilene dine. X-FI er et nyere og på mange måter bedre kort enn du har idag, spesielt hvis du kommer til å spille noe etterhvert. Da blomstrer det skikkelig opp.

Valget får du ta selv, men jeg tror neppe du kommer til å angre hvis du velger X-FI Extreme Music kortet. Det kan du ha i ganske lang tid fremover.

Lenke til kommentar

X-FI kortet kan du ha i lang tid fremover, det er 'fremtidsrettet' i den grad man kan si noe sånt om et datakomponent. Prosessoren er dritkraftig og kan nok hamle opp med utfordringene du gir den. Det er heller ikke sååå mye penger så jeg er nok rimelig sikker på at du blir fornøyd. Er lydkvalitet viktig for deg blir det uansett ikke bom-kjøp.

 

Hvis det blir nytt kort på deg så post i alle fall inntrykket ditt her så vi andre kan nikke for oss selv å si: "hva var det vi sa" ;)

Lenke til kommentar
Siden du kun bruker stereo kan du kanskje vurdere å optimalisere opplevelsen med f.eks Onkyo WAIO SE-90PCI.

400 kr dyrere enn XtremeMusic, men det er kanskje verdt det.

6738550[/snapback]

 

Det er ikke bedre enn X-FI XM. Garantert. Jeg bruker X-fi som hovedkilde i et anlegg til Rett under 150K, og det sparker ræv. Så for alle som ikke er overbevist, bli overbevist nå! Det eneste er at driverne er så j*************lig bloatware! Og at problemet med knitring på nforce2/3/4. Men så lenge dette ikke forekommer så er det et utrolig bra kort.

Lenke til kommentar
Siden du kun bruker stereo kan du kanskje vurdere å optimalisere opplevelsen med f.eks Onkyo WAIO SE-90PCI.

400 kr dyrere enn XtremeMusic, men det er kanskje verdt det.

6738550[/snapback]

Det er ikke bedre enn X-FI XM. Garantert. Jeg bruker X-fi som hovedkilde i et anlegg til Rett under 150K, og det sparker ræv. Så for alle som ikke er overbevist, bli overbevist nå! Det eneste er at driverne er så j*************lig bloatware! Og at problemet med knitring på nforce2/3/4. Men så lenge dette ikke forekommer så er det et utrolig bra kort.

6773250[/snapback]

Har du prøvd det selv eller sier du det bare fordi anlegget ditt høres upåklagelig ut?

Og hvis XiFi knitrer på nForce2/3/4 så er jo det et relativt stort problem.

Lenke til kommentar
Har du prøvd det selv eller sier du det bare fordi anlegget ditt høres upåklagelig ut?

Og hvis XiFi knitrer på nForce2/3/4 så er jo det et relativt stort problem.

6777481[/snapback]

 

Jeg har ikke prøvd akkurat det Onkyo kortet nei. Det er relativt lite utbredt i Norge kan du si. Derimot overgår X-fi med sikkerhet flere andre "audiofile" kort. Man skal gå relativt høyt opp i pris for å overgå det. Det sier seg selv at Creative har stordriftsfordeler når det gjelder lydkort, både på pris, kvalitet(?), og lyd. Selv skulle jeg ønske at x-fi Elite Pro fantes i en utgave uten den utvendige boksen.

 

Ang knitringen så er det tilfeldig om det skjer med deg eller ikke, selv om jeg har inntrykk av det fungerer fint for de fleste. Jeg hører knitring når PC'en leser fra Satadiskene, men iogmed at den blir brukt mest for backup så er ikke det det store problemet for meg.

Lenke til kommentar

Jeg synes det virker rart at XiFi med sikkerhet overgår f.eks Onkyo-kortet når XiFi er et så mye mer kommerialisert kort enn Onkyo-kortet. XiFi-kortet selges med mye større bredde enn Onkyo-kortet og det fører til at det spares inn på ett eller annet hos Creative. Prosessoren på XiFi er nesten på høyde med en vanlig prosessor, og slikt er dyrt å produsere. Dette gjør at stordriftsfordelen umulig kan dekke komponenter av samme kvalitet som på Onkyo.

Onkyo er et rendyrket HiFi-selskap, så de vet nok utvilsomt hva de driver med og hva kundene er ute etter.

Onkyo er nok det beste valget for de som vil ha mest mulig riktig stero-lyd som ikke er kjørt gjennom en prosessor eller Crystalizer for "forbedring".

 

Men vi trenger nok en skikkelig test før vi kan slå fast noe som helst.

Lenke til kommentar
Jeg synes det virker rart at XiFi med sikkerhet overgår f.eks Onkyo-kortet når XiFi er et så mye mer kommerialisert kort enn Onkyo-kortet. XiFi-kortet selges med mye større bredde enn Onkyo-kortet og det fører til at det spares inn på ett eller annet hos Creative. Prosessoren på XiFi er nesten på høyde med en vanlig prosessor, og slikt er dyrt å produsere. Dette gjør at stordriftsfordelen umulig kan dekke komponenter av samme kvalitet som på Onkyo.

Onkyo er et rendyrket HiFi-selskap, så de vet nok utvilsomt hva de driver med og hva kundene er ute etter.

Onkyo er nok det beste valget for de som vil ha mest mulig riktig stero-lyd som ikke er kjørt gjennom en prosessor eller Crystalizer for "forbedring".

 

Men vi trenger nok en skikkelig test før vi kan slå fast noe som helst.

6783512[/snapback]

 

Det ligger sånn ca i samme gate når det gjelder lydkvalitet vil jeg tippe. Prosessoropplegget skrus av automatisk(hvis man ikke skrur de av manuelt) når man krysser av for bit-perfect playback. X-fi har dessuten innebygget hardware dekoding for DTS/DD fra digital-in. Men for samme penga kan man likesågodt kjøpe et EMU 1212M, om man vil heller ha et purist-kort.

Endret av magnum44
Lenke til kommentar
Jeg kunne ikke høre noen forskjell på X-fi og Audigy 4 Pro ved musikkavspilling.

6783918[/snapback]

Det spørs selvfølgelig hvilket stereoanlegg du har. Hvis du har et billig pc-anlegg fra Logitech eller Creative er det ikke så rart.

6787862[/snapback]

 

Det er nok en god del mer avansert enn som så gitt........

Lenke til kommentar

Audigy 4 Pro bruker samme dacs som Elite Pro, men allikevel låter x-fi XM minst like bra (og måler tom endel bedre) som A4 Pro pga forbedret analog ytelse (som når sant skal sies ikke er spesielt oppsiktvekkende *bra* etter audiofilt målestokk) Men selve lyden er likevel et utrolig bang-for-the-buck. Man skal ha et utrolig bra anlegg før X-fi Xm blir det åpenbart svakeste leddet, selv om man kan høre forskjellen opp til Elite Pro på et moderat anlegg også. Lyden kan aldri bli bedre enn selve kilden, men X-fi i standardutgave låter altså så bra for vanlige dødelige at det tror jeg neppe blir et problem.

Lenke til kommentar

ok, har hatt dette kortet i ca. 1 uke nå og har gjort opp en mening. I forhold til Audigy2 Value kortet er det overlegent. Lyden er klarere, finere og mer definert. Selv om Crystalisern ikke er å anbefale når det spilles musikk med mye dypbass, da kan den bli plagsom og ikke så veldig naturtro. Har såvidt prøvd på spill også, men kun quake3. Med headset var det helt suverent, uten var det helt ok.

 

Den virkelige store forskjellen synes jeg er når jeg ser film. 3D Virtual surround funker faktisk veldig bra, svm funksjonen er grei og jeg synes filmen er mye mer levende nå. Skal skifte signalkabel ganske snart, fra lakrissnører til en litt bedre kabel.

 

 

 

Konklusjon:

 

Var det verdt 995,-? Ja. Definitivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...