Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

?kjemi, eller rettslære?


Anbefalte innlegg

Jeg har valget mellom 2kj og rettslære, og jeg er ikkje helt sikker. Kan de som har hatt de respektive fagene/har dem, informere meg om dem? Jeg har intrykket av at kjemi er et tungt fag, en av de tyngste, mens rettslære er enkelt, er det sant? Jeg likte ikke økonomi når vi hadde det, så betyr det at det er en stor sjanse for at jeg ikke liker rettslære? Altså, om de er litt like?

 

 

I utgangspunktet hadde jeg valgt 2kj, men så kom rådgiveren og sa at "de som ikke trenger e.l. 2kj, kan frivillig bytte fag, viss de selv vil". Jeg valgte rettslære isteden fordi jeg sannsynlivis ikke kommer til å trenge det i fremtiden uansett, pluss at rettslære virket lettere. Jeg hadde valgt 2kj i utgangspunktet fordi jeg hadde fått tilbakemelding på at jeg var god i det, pluss at jeg syns det var en generelt mer interessant side av naturfag enn de to andre. Fysikk har bare rare formler :thumbdown: , og plante-og-dyresiden ved biologi er ikke så intereessant :thumbdown: , anotomi er greitt derimot. Jeg tror kjemi appelerte litt til meg fordi det ikke er så "stort" som biologi": du kan *aldri* lære alt om biologi, mens kjemi er mer grunnleggende, og alle relger osv bygger på hverandre. kanskje det er fordi jeg er god til å se den "store sammenhengen"?

 

Rettslære er jeg veldig usikker kommer til å appellere til meg. Jeg har hørt at det er enkelt, men økonomi var også enkelt, og jeg var veldig lite motivert til å jobbe siste halvåret. Jeg greidde å halse meg til en 4'er, som er litt dårlig iforhold til hvor enkelt det er, og at det var et avsluttende fag.

 

Det er det jeg å si for nå :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde Rettslære 1 og 2 på videregående, og studerer nå juss.

Jeg syns det er veldig gøy.

 

RL er forsåvidt et enkelt fag, men det første alle jurister lærer er at du skal ikke lese juss, du skal studere det.

RL er et fag du ikke kan pugge deg til, du er nødt til å forstå det. Det nytter ikke å pugge lovparagrafene, du må forstå i hvilke tilfeller de kan anvendes.

 

Likevel så er det et veldig enkelt fag fordi det er relativt lite stoff du skal forstå. Rettslære er i stor grad bare å løse oppgaver. De tøffeste problemstillingene du kommer over er å avgjøre hvilken lov som skal anvendes og om alle vilkårene for den og den paragrafen er oppfylt. Så lenge du følger med i timen, leser boka og gjør oppgaver, så skal det godt gjøres å ikke klare å kave seg igjennom faget uten en god karakter.

 

Jeg kan også anbefale RL fordi det er et fag du kommer til å få veldig mye bruk for enten du skal studere juss eller ei. Du blir mye mer obs på dine rettigheter. Du vil ikke tro hvor ofte butikker vil prøve å svindle deg for en rettighet du har.

Jeg leverte inn telefonen min til reparasjon, så spurte jeg hvor lenge den ville bli inne. "I alle fall to uker" svarte dem. "Men da vil jeg gjerne ha en midlertidig telefon." Hah! Det hadde jeg i alle fall ikke krav på, sa dem. Da var det frem med lovsamlinga og peke klart og tydelig på paragrafen som sa at jeg har rett til å få et midlertidig produkt som dekker mine behov på samme måte som det jeg leverer inn, dersom det blir inne til reparasjon i over en uke.

 

Jeg hadde som nevnt RL. Jeg kombinerte det med Samfunnskunnskap og samfunnslære (som er obligatorisk), og det var en veldig god kombo, siden jeg da kunne spe på med lovparagrafer i SK, som imponerte læreren veldig.

Jeg dro med meg femmere i begge fag, samt seks på RLeksamen.

 

Denne posten ble relativt lang, og til dels meningsløs, men jeg vil i alle fall bare anbefale deg å ha rettslære. Er du litt heldig med læreren kan du nok få det veldig gøy.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En smule sent svar, men:

 

Da jeg først begynte på VK1 valgte jeg kjemi. Etter første uka, bestemte jeg meg for at kjemi skulle jeg drive med videre. Nå går jeg 3. året av et 5-årig organisk kjemi-studie på ntnu i Trondheim. Har du et snev av interesse for hvordan verden fungerer, ville jeg definitivt valgt kjemi!

Endret av Vaffelkake
Lenke til kommentar

Jeg vil legge til at 2KJ ikke er så vanskelig som alle skal ha det til!

3KJ er derimot noe helt annet...

 

Jeg ville definitivt valgt 2KJ hvis du tror du ville like det best. Jeg tror at det ikke har noe å si om faget er "lett" eller ikke, for man gjør det stort sett alltid best i de fagene man virkelig liker og engasjerer seg i. Hjelper ikke om RL er aldri så lett om man syns det er så døkjedelig at man kun har sett på permen...

 

Men lykke til, uansett hva du måtte velge!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...